Die eventuell, aber nicht potenziell verfassungswidrige NPD

Die NPD, das hat das Bundesverfassungsgericht heute festgestellt, ist verfassungsfeindlich, aber nicht verfassungswidrig. Dazu fehlt ihr zum Wollen das Können. Das wirft die Frage auf: was fangen wir mit einer solchen Wollen-aber-nicht-Können-Verfassungsfeindpartei jetzt an?

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Der Demokratie zumutbar? Zum NPD-Verbotsurteil des BVerfG

Das heutige Urteil zum Verbotsantrag des Bundesrats gegen die NPD kann als Verantwortungszuweisung für die Auseinandersetzung mit parteipolitischem Extremismus verstanden werden. Das Parteiverbot stellt in der jetzigen Situation keine wirksame Waffe des Staates im Kampf gegen rechtsextreme Parteien dar. Damit rückt der freie gesellschaftliche Diskurs in den Vordergrund, für den der Staat, auch das betont das BVerfG, die Rahmenbedingungen zu schaffen hat.

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Warum Vertrauen in die Neutralität der Justiz ein schützenswertes Verfassungsgut ist

Gibt es Allgemeininteressen mit Verfassungsrang, die es rechtfertigen, Richterinnen das Tragen eines Hidschab zu untersagen? Anders als Aqilah Sandhu glaubt, lautet die Antwort Ja. Wer nicht bereit ist, auf auffallende Symbole gruppenbezogener Identität zu verzichten, kann nicht ein Richteramt beanspruchen. Dies gilt auch, wenn Anwärter ernsthaft und glaubwürdig versichern, ihre Zugehörigkeiten bei konkreten Entscheidungen ausblenden zu können. Zu der verantwortungsvollen Richterrolle gehören nicht nur die fachliche Ausbildung und die Fähigkeit zur Selbstbeobachtung, sondern auch Verständnis für die Funktionsbedingungen, die für das System Justiz von zentraler Bedeutung sind.

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How to Kill an Idea: An American’s Observations on the NPD Party-Ban Proceedings

Next Tuesday, the German Federal Constitutional Court will announce its decision on the federal states’ application seeking to ban the National Democratic Party of Germany (NPD). In times of a far-right surge all over Europe, the procedure offers ample opportunity to reflect on a constitutional democracy’s right to take repressive measures against odious ideas.

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The Ljubljana Initiative for Re-Launching the European Integration

It is a sign of unconventional times when earnest people wish you a less exciting year 2017 compared to the one that has just, luckily, passed. Starting a new year, a less exciting one then, is an opportunity for reckoning about the past and for charting the plans for the future. For those who care about the project of European integration, these are no easy moments. By looking back we are reminded about the chain of crises that has been strangling the Union. By looking forward we cannot help ourselves but to wring hands at what is yet to follow. It is high time that this self-destructive European (indeed Western) narrative and, unfortunately, praxis were put to a halt. It is high time to present a positive alternative to the present status quo and to the populist decay. It is high time to re-launch the process of European integration.

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Der Burkini als Technological Fix

Während in ersten öffentlichen Bädern in Deutschland und der Schweiz Burkinis verboten worden sind, befand der Europäische Gerichtshof für Menschenrechte am 10. Januar 2017, dass der Burkini ein Mittel sein kann, die Teilnahme muslimischer Kinder am koedukativen Schwimmunterricht zu ermöglichen. Der schonende Interessenausgleich, der so erreicht werden konnte, war nur durch diesen Schwimmanzug, der den Charakter eines technischen Konfliktlösungsmittels annimmt, denkbar. Solche technological fixes, die praktische Konkordanz zulassen, stehen auch in anderen Fällen zur Verfügung.

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Constitutional Review as an Indispensable Element of the Rule of Law? Poland as the Divided State between Political and Legal Constitutionalism

The power of constitutional courts appears to be a political matter which depends on the political majority and public support notwithstanding their desirability in certain political contexts, in particular in countries with relatively young democratic traditions and authoritarian pasts. This might not be the best news for modern constitutionalism but one we need to be aware of, in particular in times of the recent re-rise of populist movements, illiberal disenchantment, and anti-establishment rhetoric – not only in Poland.

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Poland’s Constitutional Tribunal under PiS control descends into legal chaos

Immediately after the governing Law and Justice party in Poland established its control over the Constitutional Tribunal, the court has plunged into a whole number of legal imbroglios undermining its authority and calling into question the legality of its verdicts. The new President’s nomination is contested even by a supposed ally, and the remaining "old" judges seem to have adopted a strategy of passive resistance. This is probably what Law and Justice wanted to achieve: it is much easier to govern without a strong constitutional court.

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The Hungarian Constitutional Court and Constitutional Identity

Ever since the 2010 parliamentary elections Hungary has set off on the journey to became an ‘illiberal’ member state of the EU, which does not comply with the shared values of rule of law and democracy, the ‘basic structure’ of Europe. The new government of Viktor Orbán from the very beginning has justified the non-compliance by referring to national sovereignty, and lately to the country’s constitutional identity guaranteed in Article 4 (2) TEU. This constitutional battle started with the invalid anti-migrant referendum, was followed by the failed constitutional amendment, and concluded in early December last year by a decision of the Constitutional Court, in which the packed body in a binding constitutional interpretation rubber-stamped the constitutional identity defense of the Orbán government.

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