DEBATE

All Debates on Verfassungsblog

Verfassungsblog hosts online symposia on topical events and developments in legislation and jurisdiction and puts cutting-edge scholarship up for discussion. Our aim is to create a lively and multi-faceted constitutionalist public sphere in Europe and beyond. Since 2011 high-profile issues of public interest in constitutional law and politics have been at the center of controversial debates on Verfassungsblog on a regular basis, including the constitutional decline in EU member states like Hungary, the regional separatism in Scotland and Catalonia, European constitutional courts and their fraught relationships et.al.

08 Dezember 2021

Legalising Anti-Corruption Efforts in China

In 2018, the Chinese central government professed its determination to combat ‘corruption’ at a new level by promulgating the Supervision Law (SL). Supervisory commissions (SCs) from the national level down to the county level were systematically set up and became the sole supervisory organ, which has largely modified the constitutional division of powers. I argue that the SC shares much in common with the hybrid type of ombudsman but lacks adequate external constraint mechanisms. Continue reading >>
07 Dezember 2021

The Changing Culture and Perception of Corruption

In Nigeria, coups d’etat have often been a cause for celebration. Ironically, even as a series of juntas promised to reform corrupt practices Nigeria’s perceived problems grew worse, leading to ever-more stringent rhetoric against corruption and, as Ugochukwu Ezeh suggests in his contribution to this symposium, a near consensus that corruption represents a fundamental threat to Nigerians’ personal security and that of the nation itself. While it is challenging to measure the prevalence or magnitude of corruption objectively, the perception of corruption is that it gets worse and worse, despite the struggle against it. Continue reading >>

Leben und Gesundheit

Die Bundesnotbremsen-Beschlüsse haben dem Schutz von Leben und Gesundheit eine neue Schlagkraft verliehen. Sie könnte erhebliche Auswirkungen auf die verfassungsrechtliche Bewertung der zukünftigen Klimapolitik haben. Continue reading >>
06 Dezember 2021

Behavioral Approaches to International Corruption Fighting

Corruption is a huge challenge and needs all available means to fight it – the call of the United Nations for using behavioral sciences to understand and fight corruption needs to be heeded urgently. Continue reading >>
05 Dezember 2021

Ein Beschluss mit weitreichenden Folgen

Die Anerkennung eines Rechts auf schulische Bildung durch das Bundesverfassungsgericht greift weit über die Frage pandemiebedinger Schulschließungen hinaus. Sie stellt das bisher objektiv-rechtlich begründete Bildungsverfassungsrecht auf eine neue Grundlage – das hat dogmatische und praktische Konsequenzen. Continue reading >>
03 Dezember 2021

Grenzenlose Vorverlagerung

Nach der Entscheidung des BVerfG zur "Bundesnotbremse" ist es verfassungsrechtlich zulässig, eine an sich ungefährliche Ausübung der körperlichen Bewegungsfreiheit zu verbieten, wenn dieses Verbot als Teil eines nicht offensichtlich wirkungslosen Gesamtkonzepts die Durchsetzung einer anderen Maßnahme des Gesundheitsschutzes erleichtert – und das unmittelbar per Gesetz, also ohne gerichtlichen Rechtsschutz. Kann das richtig sein – und wo führt das hin? Continue reading >>

Restoring Public Trust

Slipping in and out of the academic spotlight, the topic of corruption has persistently raised the interest of scholars, international organizations, and societies all over the world since the 1990s. I focus on the Republic of Korea’s (ROK) establishment of a new anti-corruption agency, the Corruption Investigation Office for High-Ranking Officials (CIO), and argue that the CIO provides new anti-corruption ‘services’ on the one hand and strengthens state accountability mechanisms on the other. Continue reading >>
02 Dezember 2021

Of Vampires and Enemies

Anti-corruption legalism is often a symptom of a broader phenomenon: the securitisation of corruption. Taken together, securitisation and anti-corruption legalism are counterproductive approaches: they undermine the evolution of democratic values, political accountability mechanisms, and independent constitutional institutions that form the bedrock of meaningful and sustainable anti-corruption strategies. Continue reading >>

Doch eine ’self-executing‘ Ausgangssperre

Mit seinem Beschluss vom 19. November 2021 (Bundesnotbremse I) hat das Bundesverfassungsgericht nicht nur die lange ersehnte Antwort auf die Frage nach der Verfassungsmäßigkeit von Kontakt- und Ausgangsbeschränkungen gegeben. Es hat sich zugleich zu der hoch umstrittenen Frage geäußert, ob die »Bundesnotbremse« Ausgangsbeschränkungen unmittelbar durch Gesetz anordnen durfte. Die Argumente des Gerichts überzeugen nicht. Continue reading >>
01 Dezember 2021

Institutional Modularity in Anti-corruption Enforcement

Enforcement is the central challenge in anti-corruption law. Ironically, in many societies the problem is that there are too many enforcement agencies rather than too few, mainly because those agencies’ actions are poorly coordinated. In the early years of the twentieth century, Brazil’s anti-corruption agencies developed an intriguing response to this conundrum. They embraced what I and my co-authors call institutional modularity. Continue reading >>

Gediegene Gegenerzählung

Das Bundesverfassungsgericht hat die Bundesnotbremse einer eingehenden verfassungsrechtlichen Kontrolle unterzogen, ohne sich hinter Entscheidungsspielräumen der Politik zu verstecken. Die überzeugenden Beschlüsse zu den Kontakt- und Ausgangsbeschränkungen sowie zu den Schulschließungen lassen auch Folgerungen zur Vereinbarkeit der jetzt diskutierten Maßnahmen mit dem Grundgesetz zu. Continue reading >>
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Corrupting Democracy?

This blog symposium introduces a new collaborative format between Verfassungsblog and the journal Verfassung und Recht in Übersee (VRÜ)  / World Comparative Law (WCL). Today, we inaugurate these joint symposia with the theme of the recently published VRÜ/WCL Special Issue on "Corrupting Democracy? Interrogating the Role of Law in the Fight against Corruption and its Impact on (Democratic) Politics". It thematises corruption and its conceptual pendant anti-corruption as prototypical hard cases for both the rule of law and for democratic politics. Continue reading >>
30 November 2021

Schule als Markt staatlicher Bildungsangebote

Dem neuen "Recht auf schulische Bildung" liegt sowohl ein erziehungswissenschaftlich als auch verfassungsrechtlich fragwürdiges Verständnis zugrunde. Das Bundesverfassungsgericht konstruiert Schule als Markt und Schüler als Konsumenten. Über die vom BVerfG am 19. November 2021 bewirkte kulturtheoretische Rekonstruktion von Schule wird zu diskutieren sein. Continue reading >>

Ein Recht nur für Kinder?

Kinder und Jugendliche haben ein Recht auf schulische Bildung aus Art. 2 Abs. 1 in Verbindung mit Art. 7 Abs. 1 GG. Das hat das Bundesverfassungsgericht in seinem Beschluss zur Verfassungsmäßigkeit pandemiebedingter Schulschließungen heute festgestellt und damit erstmals bestätigt, dass es Grundrechte gibt, die nur und explizit für Nicht-Erwachsene gelten. Stellt das in dem Beschluss erstmals vorgestellte Recht auf Schulbildung aber tatsächlich ein genuines und ausschließliches Kinderrecht dar? Und was bedeutet die Entscheidung für den anhaltenden Kinderrechtediskurs? Continue reading >>

Schulschließung als Grundrechtseingriff

Das Verbot von Präsenzunterricht greift in das Grundrecht von Schülerinnen und Schülern auf schulische Bildung ein, so das BVerfG. Der Eingriff sei in der konkreten Situation allerdings gerechtfertigt gewesen. Auch wenn aber das BVerfG damit die bisherigen Schulschließungen nicht beanstandet, erteilt es für künftige keinesfalls einen Freifahrtschein – im Gegenteil. Continue reading >>
26 November 2021
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Securitizing asylum seeking in speech and practice in Finland

The presence of a strong security paradigm in Finnish migration law, policy and court practice is not a new phenomenon. What has become most prevalent is the securitization of asylum seeking. For a long time, this speech has not turned into practice, but this may soon change, in response to the migration influx after 2015 and in the Belarussian context. Continue reading >>
24 November 2021

The Long Shadow of 9/11

At the broadest level, 9/11 exacerbated the chronic precarity of non-citizens’ status as legal subjects governed under the rule of law. In principle, the rule of law is indifferent to citizenship: after all, the legal subject is constituted through subjection to law, not to the state as such. And yet, the rule of law has always been insipid in the sphere of migration, and securitization diluted it even further. This is true across all jurisdictions, including those bound by human rights entrenched in constitutional texts. Continue reading >>
23 November 2021
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Security-vested Institutional Racism

With liminal legal spaces expanding on several domains of non-EU migrants’ lives in Europe, specific populations of third country nationals came to face greater discriminatory treatment. Rules and procedures were being adopted in the name of security and the protection of the public and/or social order against so-called “irregular migration”. We focus on non-EU migrants in Belgium, as they constitute an extremely relevant case to illustrate how institutions of a liberal, democratic European state have transformed and adapted the ways they operate discrimination along racist lines. Continue reading >>
22 November 2021

Irregularizing Citizenship in India

India has created complex legal mechanisms that have introduced severe insecurity of citizenship status. These mechanisms permit arbitrary targeting of persons as suspected foreigners, place unreasonable evidentiary standards for proving citizenship, and facilitate creeping loss of substantive rights – all without a formal revocation of citizenship status. These processes, I suggest, are best understood as what Peter Nyers calls ‘irregularizing citizenship’. Continue reading >>
16 November 2021

Counterterrorism rhetoric, the deterrence paradigm, and the end of asylum: an antipodean viewpoint

The Australian government’s agenda of progressive border securitization was, initially, sustained by counter-terrorism rhetoric. However, the focus of concern has shifted away from the potential terrorist threat posed by asylum seekers towards deterring unauthorised maritime migration. Though the nexus between terrorism and asylum lacks an empirical basis in Australia, certain laws, policies and practices premised on counterterrorism in 2001 endure to this day – offshore processing of asylum seekers arriving by sea, notably. I argue that Australia’s deterrence model has had a negative ‘signalling effect’ on some European states’ contemporary asylum policies and practice. Continue reading >>
15 November 2021

Mit Sicherheit gegen Migration

Die Bedenken über die negativen Auswirkungen von Migration auf beispielsweise den wirtschaftlichen Wohlstand, die nationale Identität, die soziale Ordnung und die staatliche Souveränität gingen 9/11 zwar voraus, doch sie haben die Bedenken in migrationsbezogene Sicherheitsängste verwandelt. Auch in Deutschland wurden Forderungen über eine „Verschärfung des Ausländerrechts“ laut. Dieses war zwar schon immer ein Gefahrenabwehrrecht, erst seit 9/11 aber werden Verbindungen zur Terrorismusgefahr gezogen: weg von der konkreten Gefahr zu einer abstrakten Gefährdung. Continue reading >>
11 November 2021

Die Versicherheitlichung und Kriminalisierung von Migration und Asyl in Großbritannien

Die 'Nationality and Borders Bill' stellt den Höhepunkt der zunehmend sicherheitsorientierten, kriminalisierten und feindlichen Haltung der britischen Regierung gegenüber Asyl und Migration dar. Der 11. September verfestigte den höchst zweifelhaften Zusammenhang zwischen Migration und Terrorismus, der noch heute von einigen in der Regierung hergestellt wird. In der Zwischenzeit hatte die britische Regierung jahrzehntelang eine restriktive Migrationspolitik und -praxis betrieben, die jetzt neue Extreme annimmt. Continue reading >>

The UK’s Securitisation and Criminalisation of Migration and Asylum

The Nationality and Borders Bill is the culmination of the UK government’s increasingly securitised, criminalised and hostile approach to asylum and migration. While 9/11 served to solidify the highly dubious nexus between migration and terrorism, the UK (alongside other destination states) has for decades been implementing restrictive migration policies and practices designed to deter and prevent asylum seekers and other migrants from reaching its territories and accessing safety. Continue reading >>
10 November 2021

Delayed Parallels

Even though 9/11 has had a significant impact on the global linking of migration and security, different triggers may be required for each country for the concrete effects of this approach to emerge. For Turkey, the developments are parallel but delayed. Turkish immigration policy, which was trending towards becoming more liberal and rights-based after 9/11, has suffered a serious break after a series of terrorist attacks in the country. Continue reading >>
09 November 2021

We are at war

The state of the European Union's asylum and migration policy can be summed up as follows: 20 years after the attacks on the Twin Towers, the "war on terror" has become both a cause of people on the move, and serves at the same time as the normative underpinning for the unimaginable arms race that has taken place at the external borders of the EU. Legitimised by the political leadership of the European Union, it is now a reality that the principles of the rule of law have ceased to apply at the EU's external borders without consequence. Continue reading >>

Wir befinden uns im Krieg

Auf diese Formel lässt sich der Zustand der Asyl- und Migrationspolitik der Europäischen Union bringen. 20 Jahre nach den Anschlägen auf die Twin Towers hat sich der Krieg gegen den Terror in einen Krieg gegen Menschen auf der Flucht verwandelt. Der „War on Terror“ ist Fluchtursache und schafft gleichzeitig die Legitimation, mit deren Stütze eine technologisch unvergleichbare Aufrüstung an den Außengrenzen der Europäischen Union vorangetrieben wird. Legitimiert von der politischen Führung der Europäischen Union ist es heute Realität, dass rechtsstaatliche Prinzipien an den EU-Außengrenzen systematisch und ohne Konsequenzen unter Verweis auf den Schutz der europäischen Grenzen außer Kraft gesetzt werden können. Continue reading >>
08 November 2021

Eine Kultur der Ausgrenzung wird in die Extreme getrieben

Seit seinen Anfängen hat Australien seine weitreichenden verfassungsrechtlichen Befugnisse im Bereich der Ausländer- und Einwanderungspolitik genutzt, um ausgrenzende Gesetze zu erlassen. In den zwei Jahrzehnten seit dem 11. September hat die Tendenz zur Ausgrenzung deutlich zugenommen. Continue reading >>

Post-9/11 Australia has pushed a tradition of exclusion to constitutional extremes

Since its earliest days, Australia’s sweeping constitutional powers over aliens and immigration have been drawn on to support broad exclusionary laws. In the two decades since 9/11, the tendency towards exclusion has increased significantly. Continue reading >>
07 November 2021

Maßnahmen zur Terrorismusbekämpfung als Mittel zur Migrationskontrolle

Seit den Anschlägen vom 11. September ist der öffentliche Diskurs […] Continue reading >>

Counterterrorism measures as a migration control device

While concerns over terrorism have not shaped Italian migration policy in a comprehensive way, the increased use of the administrative measure of expulsion of foreigners for counter-terrorism purposes must be questioned. It poses serious challenges to fundamental rights and rule of law principles and might foster a shift from a punitive to a preventive approach in the field of migration control. Continue reading >>