17 Januar 2022

Paper Constitutionalism

On January 16, Serbian citizens voted in a referendum on constitutional changes concerning the guarantees of the judicial independence and organization of the judicial sector. According to preliminary results, 57, 4% of citizens voted for the reforms, while 41,6% voted against, with a turnout of not more than 30% of all registered voters. I would argue that constitutional amendments concerning the judiciary should have been postponed for two reasons. Continue reading >>
0
16 Januar 2022

All Needs to Stay As It Is so All Can Change

The terms of office of Italian President Sergio Mattarella and German President Frank-Walter Steinmeier will end within few weeks from one another. Yet the two countries could not experience the two deadlines more differently. While the German President's re-election in the first round is certain, in Italy a sort of collective psychodrama has been going on for months. Continue reading >>
0
14 Januar 2022

Das Zauberwort Verfahrensbeschleunigung

Gleich 21-mal findet sich der Begriff „Beschleunigung“ auf den 36 Seiten der am Dienstag vorgestellten Eröffnungsbilanz Klimaschutz. Der fast inflationäre Gebrauch dieses Zauberworts der deutschen Verwaltungsrechtswissenschaft hilft aber nicht darüber hinweg, dass die Pläne von Wirtschafts- und Klimaschutzminister Robert Habeck keine echte Beschleunigungswirkung erhoffen lassen und rechtsstaatlich bedenklich sind. Die neue Bundesregierung fällt damit in alte Muster der Verfahrensbeschleunigung um jeden Preis zurück. Continue reading >>
12 Januar 2022

Versammlungsfreiheit unter Druck

Viele Verwaltungsgerichte haben vor dem allgemeinen Nichtwissen über COVID-19 und planlosen behördlichen Maßnahmen zunächst kapituliert. Es gelang ihnen nur selten, die Versammlungsfreiheit vor einem Substanzverlust zu schützen. Bis heute sind grundsätzliche verfassungsrechtliche Fragen nicht geklärt. Doch schwierige Rechtsfragen über zwei Jahre hinweg als schwierig zu bezeichnen und deshalb nicht zu beantworten, ist in einem Rechtsstaat nicht akzeptabel. Continue reading >>
0
11 Januar 2022

Wer Whistleblower nicht schützt, muss haften

Whistleblower in Deutschland haben es schwer. Bis zum 17. Dezember 2021 hätte der Bundesgesetzgeber Zeit gehabt, die „Whistleblower-Richtlinie“ in nationales Recht umzusetzen. Da er diese Frist untätig hat verstreichen lassen, entfaltet die EU-Richtlinie ihre Wirkung nun unmittelbar. Sie schützt Personen, die Verstöße gegen das Unionsrecht melden und kann zu weitreichenden Haftungsansprüchen gegenüber der Bundesrepublik führen. Continue reading >>
0
10 Januar 2022

A Missed Opportunity for LGBTQ Rights

A few days ago, the British activist Gareth Lee failed with his complaint before the European Court of Human Rights (ECtHR). The Court declared the application inadmissible as Lee had not claimed the violation of rights under the European Convention on Human Rights in any of the national court proceedings and thus had not exhausted all national remedies. Lee v. the United Kingdom really was a missed opportunity for Europe’s regional human rights court to address the issue of homophobia in the context of access to goods and services. Continue reading >>
0

Warum der Rechtsextremist Jens Maier nicht wieder Richter werden darf

Unvorstellbar. Jens Maier – von 2017-2021 Bundestagsabgeordneter der AfD, selbsternannter „kleiner Höcke“, Breivik-Versteher und nach der Einschätzung des sächsischen Verfassungsschutzes Rechtsextremist – will zurück ins Richteramt in Sachsen. Continue reading >>

Who’s Afraid of the „Big Bad Court”?

The end of 2021 brought a new chapter in the saga of how should the primacy of the EU law be applied by Romanian courts. A press release of the Romanian Constitutional Court, issued on 23 December 2021, raised concerns about the conformity with the principles set forth in the case law of the CJEU regarding the primacy. The press release, albeit a non-legal document, might have a dissuasive effect upon the judges who would be, otherwise, willing to disapply some norms of internal law, according to the latest judgment of the CJEU on the matter. In Romania, the disregard of the decisions of the Constitutional Court can be a ground for disciplinary action against judges. Continue reading >>
0
07 Januar 2022

Goat, Cabbage and Wolf

According to a flurry of recent news, snowballed in almost identical form in the Western press, the Romanian Constitutional Court has ruled, just before Christmas, to deny the primacy of EU law. More often than not, analogies with Poland were made, glossing on surface similarities. The juxtaposition is misleading. As the late János Kornai put it, simply because we [i.e., countries in the hinterland, ces pays là-bas] are in the same hospital, that does not mean we suffer from the same sicknesses.

Continue reading >>
0

Pushbacks against the Child’s Best Interests

The lack of a functional EU-level legal framework, designed for high immigration numbers, contributed to increasing recourse to practices of dissuading migrants away from the EU territory. This did not leave the European Court of Human Rights indifferent and it decided to give a legal green light to pushbacks under certain conditions. The Court applies its jurisprudence equally to all individuals and in all situations. In doing so, however, it violates the principle of the child’s best interests. A more nuanced approach should be taken, guaranteeing special protection to children, in accordance with the principle of the child’s best interests. Continue reading >>
0
04 Januar 2022

Nazis im Staatsdienst?

Der Sächsische Verfassungsgerichtshof hat Anfang November 2021 die rückwirkende Einstellung eines führenden Kaders der neonazistischen Kleinstpartei III. Weg zum Rechtsreferendariat angeordnet. Das Gericht hat in dieser Entscheidung einen neuen Maßstab für die Zugangshürden zum juristischen Vorbereitungsdienst gebildet und weicht damit stark von der Rechtsprechungslinie des Bundesverfassungsgerichts ab. Eine Antwort auf Neonazis und rechte Netzwerke im öffentlichen Dienst gibt er damit nicht. Continue reading >>
03 Januar 2022

“Realizing Material Justice“

In 2021, the so called Gesetz zur Herstellung materieller Gerechtigkeit was passed by the German Bundestag. The act, which introduces a new ground for opening up closed criminal court cases, reveals a lack of respect for the formal dimension of the Rechtsstaat. As opposed to the seemingly supreme goal of realizing material justice, the more formal dimensions of the Rechtsstaat seem to be of secondary importance to some actors.

Continue reading >>
0
30 Dezember 2021
,

Auf heiklem Terrain

Die Zusage der Bundesregierung gegenüber der Europäischen Kommission, künftige Ultra-Vires-Feststellungen durch das Bundesverfassungsgericht (BVerfG) zu vermeiden, ist verfassungsrechtlich mindestens bedenklich. Nicht nur aus Perspektive der richterlichen Unabhängigkeit handelt es sich hierbei um einen heiklen Vorgang. Auch in Hinblick auf die Unparteilichkeit und Distanz des BVerfG gegenüber den zu kontrollierenden obersten Bundesorganen wirft die Zusage möglicherweise Fragen auf. Continue reading >>

Die Corona-Triage und das Verbot der Diskriminierung wegen der Behinderung als Schutzpflicht

Das Bundesverfassungsgericht hat entschieden, dass Art. 3 III 2 GG gesetzliche Vorkehrungen zum Schutz behinderter Menschen vor Diskriminierung bei einer Corona-Triage verlangt. Vor allem stellt die Entscheidung klar, dass Art. 3 III 2 GG, wie alle Grundrechte, auch objektive Wertentscheidung und Schutzauftrag ist – ein Schutzauftrag, der sich zu einer gesetzgeberischen Schutzpflicht verdichten kann. Continue reading >>
0

Problem erkannt, Problem gebannt?

Der Gesetzgeber soll das Unregelbare regeln. Jedenfalls partiell. Mit seiner Triage-Entscheidung hat der Erste Senat des Bundesverfassungsgerichts der Legislative aufgegeben, Vorkehrungen zum Schutz vor Benachteiligungen Behinderter im Rahmen überlastungsbedingter intensivmedizinischer Behandlungstriagierungen zu treffen. Continue reading >>
29 Dezember 2021

Much Ado about Nothing

Mit zwei zentralen Ergebnissen der Triage-Entscheidung des BVerfG werden die meisten MitbürgerInnen gut leben können: (1) Menschen mit Behinderungen dürfen bei einer Triage nicht pauschal benachteiligt werden, und (2) eine Orientierung an der klinischen Erfolgsaussicht ist im Rahmen der Triage verfassungsrechtlich zulässig. Aber These (1) wendet sich gegen etwas, das niemand vorgehabt hat, und These (2) unterläuft ein zentrales Anliegen der Beschwerdeführer - ohne jede Begründung. Die Entscheidung ist daher eine einzige Enttäuschung und hilft auch in der Sache nicht weiter. Continue reading >>

Illiberal Britain

The right to peaceful protest in England and Wales is under graver threat than first feared. On 24 November 2021, new amendments were introduced to the already highly controversial Police, Crime, Sentencing and Courts Bill (PCSC) in the House of Lords. These are jaw-dropping measures that will expand police stop and search powers, increase restrictions on peaceful protests, create new criminal offences and banning orders, and expand delegated powers. What follows is a brief attempt to make sense of these illiberal proposals. If enacted, they will have severe implications for how the law strikes the balance between rights of protestors and the wider community. But even if not, their very proposal, and the means of legislating for them, are further evidence of a government with distaste, if not hostility, for constitutional norms of debate, scrutiny, and accountability inside and outside of Parliament. Continue reading >>
0
28 Dezember 2021

Keine Triage ohne gesetzliche Grundlage

Die Triage muss parlamentsgesetzlich geregelt werden. Das folgt aus dem Beschluss des BVerfG vom 16.12.2021 (1 BvR 1541/20). Das Gericht hat zwar explizit nur entschieden, dass der Gesetzgeber eine Benachteiligung aufgrund einer Behinderung in einer Triage-Situation ausschließen muss. Allerdings wird sich eine darauf gerichtete Regelung nur in ein allgemeines Triage-Gesetz sinnvoll einpassen lassen. Außerdem lässt sich auch im Lichte der Gründe des Beschlusses gleichsam extrapolieren, dass eine umfassend angelegte Triage-Gesetzgebung jedenfalls für den Pandemiefall verfassungsrechtlich geboten ist. Continue reading >>
0
23 Dezember 2021

Stateless without Notification

Shocking new legislation currently going through the UK parliament includes controversial powers to strip British citizens of their citizenship without notification, even if they hold no other citizenship and risk being made stateless. Opponents say such powers would be draconian and in violation of international law. The numbers of people potentially affected are huge, at almost 10% of the population. Moreover, there are clear racialised biases, with ethnic minorities and those of migrant heritage predominantly at risk. Citizenship seems no longer to be an inviolable status of rights and protection, but more and more a conditional and insecure privilege. Continue reading >>
0
,

The EU and its ‘Exes’

In September 2021, MEPs voted in favour of a new EU Ethics body to oversee movements of personnel between the public and the private sector and proposed an interinstitutional agreement to this end. Replacing the current Independent Ethical Committee, the new body would be responsible for proposing and advising Commissioners, MEPs and staff of the institutions on ethics rules. The new Ethics Body, however, is not the regulatory unicorn many are hoping for. The gaps and ineffectiveness of EU policies to address revolving door moves stem from a limited understanding of the issue, which in turn is a result of lack of research and interest. The EU cannot devise better policies unless more is known about the phenomenon. Continue reading >>
0