The ICJ’s Treatment of Questions of Occupation in Gaza
The ICJ’s treatment of the state of occupation in Gaza is questionable. While it rightly accepted the functional approach to occupation, I doubt whether Israel was indeed capable of exercising its authority in Gaza sufficiently for its occupation to be found as having continued post-2005. The Court should have relied on Israel’s continued exercise of administrative authority vis-a-vis Gaza residents to find the existence of a state of occupation.
Continue reading >>Der Mythos von der Notlage
Seit dem Attentat von Solingen überbietet sich die Politik in Forderungen, die Rechte von Geflüchteten zu beschneiden oder gar auszusetzen. Nicht nur die CDU und ihr Vorsitzender Friedrich Merz preschen mit radikalen Forderungen vor und inszenieren sich dabei als Retter eines Volkes im Ausnahmezustand. Auch wenn die Rhetorik von Merz und Teilen der Bundesregierung dies anders implizieren – aus rechtlicher Perspektive ist die Antwort klar: Zurückweisungen aufgrund eines „Notstands“ lassen sich weder durch das Flüchtlings- noch durch das Europarecht rechtfertigen.
Continue reading >>Kashmir’s Legal Exceptionalism Reinforced
A single judge bench of the Delhi High Court recently passed an order, rejecting a plea by the petitioner, Sublime Software, challenging a blocking decision by the Union Government under Section 69A of the Information Technology Act, 2000. n this blogpost, we critically analyze the Delhi High Court's ruling, arguing that it exemplifies a troubling trend of legal exceptionalism in Kashmir. We critique the order for its unqualified deference to the states’ national security claims, failing to examine the merits of those claims at all.
Continue reading >>The “Hong Kong 47” Verdict
Recently, the first court verdicts in the trial surrounding the “Hong Kong 47” were handed down. The trial is one of several political trials that are underway in Hong Kong (HK), a Special Administrative Region (SAR) of the People’s Republic of China (PRC). These trials are political partly because the accused are political figures involved in the 2019 civil unrest, partly because the accused are being tried under the National Security Law (NSL) introduced into HK by the PRC Central Authorities, and partly because they have been didactic spectacles revealing the actions and consequences sought by the accused. This blog post explains the background of the “Hong Kong 47” case and shows why it raises questions that are of interest outside of Hong Kong as well.
Continue reading >>Besetzte Hochschulautonomie
Am 23. Mai, dem Tag des Grundgesetzes, wurde das am Vortag von Studierenden besetzte Institut für Sozialwissenschaften der Berliner Humboldt-Universität (HU), polizeilich geräumt. Die Präsidentin der HU, die zuvor den Dialog mit den Besetzer:innen gesucht hatte, sprach hinterher davon, dass sie von der Wissenschaftssenatorin und dem Regierenden Bürgermeister angewiesen worden sei, die Besetzung zu beenden. Die Hochschulautonomie verschafft der Präsidentin einen weiten Ermessensspielraum, auf derartige Situation zu reagieren. Eine Weisung wäre – auf Grundlage der bislang bekannten Tatsachen – in der vorliegenden Situation rechtswidrig gewesen.
Continue reading >>Civil Society and its Engagement with the Constitution
The Indian Constitution is as much a culmination of the ideas of the freedom movement against colonial powers as it is of the achievement of a social revolution through law. Our Constitution, which was inspired by the Universal Declaration of Human Rights, thus, not only provided for political freedom from foreign rule and established a democratic republic, but it also provided a road map to undo the deeply entrenched hierarchies, inequalities, and social exclusions in our society and therefore for a social transformation. Much of the civil society interventions of the last seven decades have been to work for redeeming the promise of the constitution inside and outside courts.
Continue reading >>Die Verfassung der Sanktionspolitik
Das Magazin MONITOR berichtet in einem Beitrag von heute, wie diverse deutsche Firmen legale, also nicht-sanktionierte Korridore in den Russland-Sanktionen nutzen, um so Regionen wie Mariupol (unter übrigens enormen sanktionsrechtlichen und völkerrechtlichen Risiken) mit wichtigen Baustoffen zu beliefern oder beliefern zu lassen. In den sozialen Medien und unter Politikern ist sehr schnell, nämlich noch vor der eigentlichen Ausstrahlung der MONITOR-Sendung am heutigen Donnerstag, breite Empörung darüber entstanden, dass hier offenbar eines der wichtigsten Kriegsziele Russlands im wahrsten Sinne des Wortes mit deutscher Hilfe zementiert wird. Die massive Empörung über die Geschäfte ist nachvollziehbar, die allgemeine Verwunderung darüber, dass hier offenbar eine Sanktionslücke klafft, nicht.
Continue reading >>Colonialism, Criminal Law, and the Dustbin of History
In a ruling that is important beyond Kenya, the Kenyan High Court has delivered a milestone judgment. By striking down a provision of the Kenyan Criminal Code on subversion, the Court takes a significant step towards further doing away with the colonial legacy in the Kenyan legal system. The judgment exemplifies how judges in postcolonial contexts interpret the law against the backdrop of the country’s history.
Continue reading >>How Populist Politicians Are Weakening the Kenyan Judiciary
The Kenyan President and his parliamentary allies are guilty of constitutional vandalism. In what has become an increasingly popular political move, they conveniently blame the judiciary for their unfulfilled promises, making the courts an easy target in a democracy backsliding. Lacking public outreach – judges neither organise rallies nor post on social media –, the judiciary has become a scapegoat to rally political support. While courts aren't beyond criticism, some attacks are self-serving, often from those with pending or impending court cases.
Continue reading >>A Shortcut at the Expense of Justice
On 31 January 2024, the International Court of Justice rendered its judgment on the merits of a case initiated by Ukraine against the Russian Federation in 2017. Ukraine alleged numerous violations by Russia of two treaties: the 1999 International Convention for the Suppression of the Financing of Terrorism and the 1965 International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination. This blog post provides a brief overview of the decision and argues that the Court sidestepped the task of reconstructing what has happened in reality via judicial fact-finding. This approach comes at the expense of several legal errors. The harsh realities of the conflict and, most importantly, the human suffering on the territories of Ukraine occupied by Russia seem far removed from the grandeur of the Peace Palace.
Continue reading >>Warum der Konflikt um das EU-Lieferkettengesetz eines haftungsrechtlichen Mittelwegs bedarf
Die Abstimmung im Rat der Europäischen Union um ein EU-Lieferkettengesetz ist auf ungewisse Zeit aufgeschoben. Nach Deutschlands Enthaltung kamen wie erwartet auch andere Staaten ins Zweifeln. Auslöser für die plötzliche – und für viele Mitgliedstaaten überraschende – Kehrtwende der Bundesrepublik ist eine Blockade durch die FDP. Die Minister Buschmann und Lindner fürchteten, „dass Unternehmen für Pflichtverletzungen in der Lieferkette in erheblicher Weise zivilrechtlich haften würden.“ Die sich unter anderem am Thema Haftung entzündende Kontroverse – so die These dieses Textes – ist jedoch auflösbar.
Continue reading >>Legitimizing Authoritarian Transformation
In the early 1990s, the Constitutional Court of Russia (RCC) was viewed as an important institution for protecting human rights and facilitating the democratic transition. However, the good intentions of the constitutional drafters were insufficient to overcome the country’s totalitarian legacy and practices. An examination of the RCC’s evolution over three decades reveals two significant trends: Firstly, the RCC transformed into a machine for legitimizing laws designed to dismantle political competition, civil society, and civil liberties. Secondly, this dynamic did not prevent the RCC from losing its independence and political weight after the constitutional amendments of 2020. In this blog post, I will provide a brief overview of the RCC’s most controversial decisions over the past 30 years, along with the measures taken to destroy independent constitutional review in Russia.
Continue reading >>Ein Grundrecht auf Verteidigung?
Als Verteidigungsminister Boris Pistorius (SPD) zum Ende des Jahres 2023 forderte, die Bundeswehr müsse „kriegstüchtig“ werden, sorgte er damit auch bei manchen seiner Parteigenossen für Irritationen. Doch der mangelhafte Zustand der Bundeswehr ist nicht bloß ein Politikum: Er genügt auch nicht den Anforderungen des Grundgesetzes an funktionsfähige Streitkräfte. Gute Gründe sprechen dafür, dass die Bürgerinnen und Bürger von ihrem Staat ein Mindestmaß an Verteidigungsfähigkeit sogar verfassungsrechtlich beanspruchen können.
Continue reading >>Sri Lanka’s Economic Crisis Before the Supreme Court
On 14th November 2023, the Supreme Court of Sri Lanka issued a landmark decision holding several high-ranking executive officials responsible for the economic crisis of 2021-2022. This was widely regarded as the worst economic crisis the country had experienced post-independence; it manifested itself in a rapid depreciation of the currency, dramatic shortages of fuel which saw vehicles in mile-long queues at fueling stations, and rolling electricity cuts throughout the island. In mid-2022, two petitions were filed in the Supreme Court alleging that several officials named as respondents were responsible for this economic crisis. In this blogpost, I argue that the court’s decision has significant implications for the scope of the fundamental rights jurisdiction, and for the court’s potential role in future controversies.
Continue reading >>Rechtsbruch im Klimaschutz
Heute hat der 11. Senat des OVG Berlin-Brandenburg die Bundesregierung dazu verurteilt, ein Sofortprogramm für den Klimaschutz gem. § 8 Abs. 2 S. 1, S. 2 i.V.m. § 8 Abs. 1 Bundes-Klimaschutzgesetz (KSG) zu erlassen. Wieder braucht es ein Gericht, damit gesetzlich vorgeschriebene Klimaschutzmaßnahmen auch ergriffen werden. Und dies, obwohl eine Klage auf Erlass des Programms im Gesetz eigentlich gar nicht vorgesehen ist. Das Urteil schafft damit einen ebenso wichtigen wie überfälligen justiziablen Mechanismus für eine effektive Nachsteuerung bei Zielverfehlungen im Klimaschutz. Auch wenn im Lichte der anstehenden KSG-Novelle unklar ist, ob das Urteil tatsächliche Wirkungen entfalten wird, setzt es ein wichtiges Signal für mehr Rechtsdurchsetzung im Klimaschutzrecht.
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