13 November 2024
Silent Prayer vs Safe Access
In line with a broader trend, all three jurisdictions in the United Kingdom now have Safe Access Zones legislation that creates a protective area around premises where abortion services are provided. Specified behaviours are criminalised within these protective areas, with silent prayer being a common challenge. I argue that the UK Safe Access Zones legislation demonstrates a cautious approach that protects a pregnant person’s right to access lawful abortion services in conditions of dignity and privacy. Continue reading >>
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12 November 2024
Lessons of a Landmark Lost
On 12 November 2024, the Hague Court of Appeal in Shell v Milieudefensie set aside the preceding 2021 judgment which held Shell responsible for its contribution to climate change. The 2021 judgment was widely heralded (though also critiqued) as groundbreaking and a precedent that could be followed elsewhere. While the Appeal judgment is unlikely to receive similar praise from climate activists, it contains important lessons regarding the responsibility of multinational companies for their contributions to climate change. Continue reading >>Das Resilienzrisiko
Mit dem Bruch der Regierungskoalition und der Ankündigung vorgezogener Neuwahlen hat die Debatte um die Resilienz des Bundesverfassungsgerichts an Dringlichkeit gewonnen. In der Debatte wurde bisher jedoch ein wichtiger Punkt übersehen: Die geplante Einführung eines Ersatzwahlmechanismus würde bestimmten parlamentarischen Mehrheiten neue Wege eröffnen, um Legitimation und Unabhängigkeit des BVerfG anzugreifen. Continue reading >>
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Frisch gewagt ist nur halb gewonnen
Kein Erfolg ohne Training und gutes Trainingsmaterial. Was schon seither für Menschen gilt, ist auch für Künstliche Intelligenz („KI“) nicht anders zu beurteilen. Diese benötigt quantitativ und qualitativ hochwertige Datensätze, um menschenähnlich kreativen Output generieren zu können. Teil dieser Datensätze sind urheberrechtlich geschützte Werke (etwa Fotos oder Texte), derer sich Unternehmen auch bedienen, ohne vorher die Einwilligung der Urheber einzuholen. Ein Urteil des LG Hamburg versucht nun dieses Spannungsfeld aufzulösen – dies gelingt allerdings nur teilweise. Continue reading >>
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A Piece of Advice
In this blog post, we discuss two pieces of advice about the legal and political consequences for the Netherlands arising from the policies and practices of Israel in the Occupied Palestinian Territories. These are the ICJ’s Advisory Opinion of July 2024 and the Advisory Letter from the Dutch Advisory Council on International Affairs of October 2024. Both pieces of advice provide concrete recommendations, many of which, in our view, require fundamental changes in the current Dutch policy regarding the Israeli-Palestinian conflict. The Dutch Government is constitutionally obliged to provide a meaningful response to both these pieces of advice. So far, however, it has failed to do so. Continue reading >>
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Hansa Mehta
Imagine if the very first article of the Universal Declaration on Human Rights, 1948, referred “all men”, rather than “all human beings”, and asked us all to act in the spirit of “brotherhood”. Thankfully, that is not how it reads, and for this, credit is due to an Indian woman: Hansa Mehta, whose contribution UN Secretary General Antonio Guterres recognized in his speech celebrating 70 years of the UDHR when he said: “without her, we would literally be speaking of Rights of Man rather than Human Rights.” Continue reading >>
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11 November 2024
Rising Gender Disparity at the CJEU
With the recent swearing-in of Judges and Advocates-General at the CJEU in October 2024, the number of women has decreased. Among the new cohort of 11 Judges and AG arriving in Luxembourg, only one new woman was appointed to the CoJ. There are currently 5 women Judges out of the 27 positions at the CoJ. Among the 11 Advocates-General, only 3 are women. We urge Member States to intensify efforts for gender parity and to reform their domestic nomination processes. Finally, we call on the 255 Committee to guarantee full gender parity. Continue reading >>09 November 2024
Staatssekretär wider Willen?
Die Parlamentarischen Staatssekretäre des Ministers Wissing verkündeten, als Konsequenz seines Verbleibs in der Regierung, zurücktreten zu wollen und baten um ihre Entlassung. Wenig später berichteten Journalisten in den sozialen Medien, dass der Minister dem bisher nicht entsprechen wolle und deshalb der Bundespräsident auf direktem Wege angerufen werden würde. Allerdings: Die Entlassung eines Parlamentarischen Staatssekretärs nur auf sein eigenes Verlangen ist rechtlich gar nicht möglich. Continue reading >>08 November 2024
Trusted Flagger als Gefahr für die Meinungsfreiheit
Hannah Ruschemeier hat hier in einem Beitrag vom 4.11.2024 ein positives Bild der sogenannten Trusted Flagger gezeichnet. Über die eigentlichen rechtsstaatlichen und grundrechtlichen Probleme geht der Beitrag hingegen großzügig hinweg. In der konkreten Umsetzung des Digital Services Act (DSA) verbergen sich aber nicht akzeptable Gefahren für Meinungsfreiheit und Demokratie. Continue reading >>Farewell to the Rules-Based Order
As political analysts debate the reasons for Trump’s victory, one contributing factor is surely the utter failure of Biden’s Gaza policies. As the US has continued to fund an Israeli war of annihilation against Gaza, the democratic ticket became a hard sell for many who care about Palestinians. Yet, Gaza has also triggered a veritable renaissance of international litigation. With Gaza destroyed and Trump in the White House, this tension may have reached a terminal point. And yet, I argue, the ghost of a rule-based order lingers in our political imagination despite its inability to shape outcomes. Continue reading >>
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Aufstieg und Fall des Rechts auf individuelle Ausbildungsförderung
Allseits wurde ein Paukenschlag erwartet: Nachdem das BVerwG dem BVerfG 2021 die Frage zur Entscheidung vorlegte, ob der Grundbedarfssatz für Studierende mit dem Grundgesetz vereinbar ist, wappnete man sich in Berlin bereits für das scheinbar Unausweichliche – ein menschenwürdiges Existenzminimum für Studierende. Die lange erwartete Entscheidung des BVerfG, die letzte Woche veröffentlicht wurde, ist allerdings eher Triangel als Pauke. Das BVerfG erkennt keinen Anspruch auf individuelle, existenzsichernde Leistungen der Ausbildungsförderung. Continue reading >>Ende ohne Ende?
„What a week, huh? Captain, it’s Wednesday” – ein bekanntes Meme, das selten so gut gepasst haben dürfte, wie in dieser Woche: Zunächst wurde im Laufe des Tages klar, dass sich die USA tatsächlich mit großer Mehrheit für eine zweite Amtszeit von Donald Trump entschieden haben, bevor wenige Stunden später der Bundeskanzler ankündigte, Finanzminister Christian Lindner zu entlassen und damit das formale Ende der Ampelkoalition zu besiegeln. Mit dem sich zwar lange anbahnenden, nun aber doch sehr plötzlichen Ende der Koalition stellen sich einige auch verfassungsrechtliche Fragen, die im Folgenden ein wenig näher und in mehr oder weniger chronologischer Reihenfolge beleuchtet werden sollen. Continue reading >>07 November 2024
Is This a Constitutional Democracy
Indonesia, a country that has experimented with constitutional democracy since 1998, inaugurated its new president, Prabowo Subianto, on October 20, 2024. His so-called “Red and White Cabinet” may appear peculiar from the perspective of Western democracies due to its concentration of power. Prabowo assembled a “bloated cabinet” of 48 ministers constituting a hodge-podge of anti-Sharia pluralists, nationalists, Islamists, and others, all swearing fealty to the magico-religious Pancasila. We argue that Prabowo’s cabinet parallels the “family state”, which envisions the state as a large Indonesian family working together to maintain familial harmony. Continue reading >>
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Wer darf jüdische Identität in Deutschland definieren?
Der Deutsche Bundestag hat heute eine Resolution verabschiedet, die öffentliche Gelder für Kultur und Wissenschaft an die Antisemitismusdefinition der International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA) knüpft. Weithin erforscht wurde das Potenzial der IHRA-Definition, die Meinungsfreiheit der Palästinenser:innen zu beschränken. Doch daneben verdienen auch andere Probleme Aufmerksamkeit: vor allem das Potenzial der Definition, jüdische politische Identität auf eine einzige Version zu reduzieren, die mit dem Staat Israel übereinstimmt. So ermächtigt die Resolution den Staat Israel, über eine Frage zu entscheiden, die in jüdischen Kreisen tatsächlich heiß diskutiert wird. Continue reading >>06 November 2024
Towards Universal Criminalisation
“Italy Criminalises Surrogacy from Abroad, a Blow to Gay and Infertile Couples.” This was the headline on the New York Times website following the approval of a law in Italy criminalising reproductive tourism. Giorgia Meloni had already introduced the bill, Act no. 824, in the last Parliament, and the current right-wing majority has now passed it. The news has gone around the world. Let us try to understand why. Continue reading >>Warum Deutschlands neues maritimes taktisches Hauptquartier nicht gegen den Zwei-plus-Vier Vertrag verstößt
Am 22. Oktober 2024 wurde der deutsche Botschafter in das russische Außenministerium einbestellt. Die Bundesrepublik, so der Vorwurf, habe den Zwei-Plus-Vier-Vertrag verletzt, indem sie NATO-Truppen auf dem Gebiet der ehemaligen DDR stationiere. An diesem Tag weihte Bundesverteidigungsminister Pistorius in Rostock ein neues maritimes taktisches Hauptquartier ein. So scharf die Töne aus dem russischen Außenministerium ausfallen, so wenig hält die russische Ansicht einer rechtlichen Beurteilung stand. Völkerrechtlich ist die Umnutzung des Marine-Hauptquartiers aber unbedenklich und verstößt insbesondere nicht gegen die Stationierungsklausel des Zwei-plus-Vier-Vertrags. Continue reading >>
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05 November 2024
Art. 21 DSA Has Come to Life
Art. 21 DSA is a new, unusual and interesting framework to settle disputes over online content moderation decisions. By now, the first four online dispute settlement bodies (ODS-bodies) have been certified, and most of them have already started taking cases. In this article, based on recent interviews with representatives from all certified bodies, I will explore how these very first ODS-bodies are set up and which very first experiences they have made. Continue reading >>
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Irritierend distanzlos
Das LG Erfurt hatte in einem knapp begründeten Urteil im August erstmals Eigenrechte der Natur anerkannt. Nachdem die gewagte (einzel)richterrechtliche Herleitung der Eigenrechte einiger Kritik begegnet war, legte das Gericht in seinem Urteil vom 17.10.2024 mit nunmehr ausführlicher Begründung nach. Andreas Gutmann wollte hier auf dem Verfassungsblog einige der kritischen Einwände gegen das zweite Urteil widerlegen. Doch seine Kritik an der Kritik geht meines Erachtens fehl. Continue reading >>The Tail That Wags the Dog
In Opinion 2/13 the Court of Justice held that accession to the ECHR must not interfere with the operation of the principle of mutual trust as this would affect the autonomy of EU law. I offer a different reading: mutual trust is not a general principle capable of having autonomous legal effects. Furthermore, mutual trust is acquiring a novel value for the progressive operationalisation of the foundational values ex Article 2 TEU. Read in this way, it has then the potential to enhance fundamental rights protection and is certainly no bar to accession to the ECHR – it is the dog of core values that wags the tail of mutual trust and not vice versa. Continue reading >>
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04 November 2024
Weniger ist mehr
Praktiker, Politiker aber auch Wissenschaftler kritisieren schon seit längerem die hohe Anzahl von externen Kontrollinstitutionen für die Tätigkeit der Nachrichtendienste in Bund und Ländern. Fälschlicherweise wird häufig das Bundesverfassungsgericht für die Zersplitterung der Kontrolleure verantwortlich gemacht. Das verwundert, weil die Gesetzgeber verfassungsrechtlich einen großen Gestaltungspielraum haben und die Anzahl der Kontrolleure reduzieren könnten. In diesem Beitrag sollen daher Vorschläge unterbreitet werden, wie sich die Kontrollarchitektur durch relativ einfach umsetzbare Regelungen übersichtlicher gestalten ließe, ohne dabei Kontrolllücken entstehen zu lassen. Continue reading >>
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Flagging Trusted Flaggers
Nachdem die Bundesnetzagentur den ersten vertrauenswürdigen Hinweisgeber (Trusted Flagger) benannt hat, werden Vorwürfe der Zensur, übermäßigen Einschränkung der Meinungsfreiheit und fehlenden Erforderlichkeit solcher Stellen laut. Dabei ist das Konzept der Trusted Flagger keinesfalls neu oder eine Idee das DSA und das Vorgehen gegen illegale Inhalte im Netz weiterhin eine große Herausforderung in demokratischen Gesellschaften. Der DSA schafft klare Vorgaben für Trusted Flagger und transparente Verfahren. Continue reading >>
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Auf Konfrontationskurs mit dem EuGH
Mit dem am 31. Oktober 2024 in Kraft getretenen „Gesetz zur Verbesserung der inneren Sicherheit und des Asylsystems“ wurde unter anderem beschlossen, Personen, die einen Dublin-Bescheid mit einer Abschiebungsanordnung nach § 34a Abs. 1 S. 1 AsylG erhalten haben, von Leistungen nach dem AsylbLG auszuschließen. Die rechtlich fundierte und harsche Kritik in der Sachverständigenanhörung und in anderen Foren hat den Gesetzgeber nicht daran gehindert, diese evident unionrechtswidrige Regelung zu beschließen. Folge einer evident unionsrechtswidrigen Regelung, die individuelle Rechte beschränkt, ist die Verpflichtung der Behörden und Gerichte, eine solche Regelung unangewendet zu lassen. Continue reading >>03 November 2024
Of Artificial Intelligence and Fundamental Rights Charters
The Council of Europe has adopted the Framework Convention on Artificial Intelligence – the first of its kind. Notably, the Framework Convention includes provisions specifically tailored to enable the EU’s participation. At the same time, the EU has developed its own framework around AI. I argue that the EU should adopt the Framework Convention, making an essential first step toward integrating the protection of fundamental rights of the EU Charter. Ultimately, this should create a common constitutional language and bridge the EU and the Council of Europe to strengthen fundamental rights in Europe. Continue reading >>
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02 November 2024
Stuck Between Unity and Diversity
The role of the EU Charter in disputes concerning fundamental rights standards between the EU and Member States has been characterized by ambiguity ever since the Charter’s inception. As the EU deepens integration of Member States to effectively face the challenges ahead, I advocate for a pluralistic interpretation of Article 53 of the Charter that allows for a greater degree of accommodation of national particularities. In that way, one would reduce constitutional tensions and find that there may be unity in diversity after all. Continue reading >>
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Interviewing EU Judges
Who are the women and men behind the CJEU’s decisions? The CJEU is an incredibly powerful institution, yet little is known about the backgrounds, judicial philosophies, and ambitions of its judges and advocates general. The Union’s “Help Desk,” as CJEU President Koen Lenaerts modestly describes the Court, is now interpreting broad-ranging rules while also giving legal meaning to ambitious and ambiguous values such as the rule of law. This is where the Borderlines archive comes in – we interview the judges and advocates general of the Court of Justice, to learn about their backgrounds, varied experiences, and their jurisprudential philosophies. Continue reading >>
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01 November 2024
Three Takeaways from the Nearly Failed EU Referendum in Moldova
Moldova’s accelerated path towards the European Union nearly came to an abrupt halt. On 20 October 2024, the people of Moldova participated in a referendum asking whether they "support amending the Constitution with a view to Moldova's accession to the European Union". While massive Russian interference in the election process is evident (though the full proportion remains yet to be investigated), it would be too short-sighted and also dangerous for Moldova’s future path towards the EU to attribute the outcome of the referendum solely to external interference. Continue reading >>
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Who Gets to Define Jewish Identity in Germany?
The German Bundestag is soon expected to vote on a resolution on “protecting Jewish life in Germany” that would tie public funding for culture and science to compliance with the International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA) definition of antisemitism. While IHRA’s potential in curbing Palestinians’ political speech has been largely studied, another set of problems should warrant additional attention: the definition’s potential to regulate Jewish political identity into a singular version: one that coincides with the state of Israel. In doing so, it gives the state regulatory power to decide on what is, in fact, a burning question within Jewish circles. Continue reading >>
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31 October 2024