24 November 2023
Verfassungswidrige Sprachverbote
In Hessen haben sich CDU und SPD für ihre Koalitionsverhandlungen auf ein Eckpunktepapier geeinigt, in dem sie auch ankündigen festzuschreiben, „dass in staatlichen und öffentlich-rechtlichen Institutionen (wie Schulen, Universitäten, Rundfunk) auf das Gendern mit Sonderzeichen verzichtet wird und eine Orientierung am Rat der deutschen Sprache erfolgt“. Gemeint ist damit ein Verbot geschlechtergerechter Sprache nicht nur für Schulen, sondern auch für grundrechtsberechtigte (und ‑verpflichtete) Körperschaften und Anstalten des öffentlichen Rechts. Ein solches Verbot wäre offensichtlich verfassungswidrig – doch seine Ankündigung bringt politischen Profit. Continue reading >>
28
23 November 2023
The Individual Application Mechanism is on the Verge of Collapse, and so is Turkish Constitutionalism
Turkey is plunged into yet another profound judicial crisis as the Turkish Constitutional Court (TCC) and the Turkish Court of Cassation (Yargıtay) lock horns over the fate of an imprisoned opposition politician. While two earlier posts published on Verfassungsblog have already meticulously dissected this unfolding judicial drama (here and here), we aim to invigorate the debate with a fresh vantage point. In this piece, we will narrow the focus to one key actor: the TCC. More particularly, we will delve into the implications this evolving judicial crisis holds for the future of the TCC's individual application mechanism. Continue reading >>
0
An Unholy Relic in the Greek Constitution? On the Peculiar Obsolescence of Article 3 para. 3
On a constant basis, church-state relations are a prominent topic in the Greek news. Currently, the new leader of the main opposition party repeatedly emphasizes that he strives to advance “church-state separation.” As far as the desiderata for constitutional reform are concerned, relevant discussions usually centre on Article 3 para. 1 of the Greek Constitution (cited as “Article 3,” but usually referring particularly to Article 3 para. 1), which defines the Orthodox Church as “the prevailing religion in Greece”. Often, yet to a lesser extent, debates focus on Article 16 para. 2, which lists “the development of [...] religious consciousness” as one of the goals of school education. Still rarer, the debates cite Article 105 dealing with the monastic communities of Mount Athos. Surprisingly, Article 3 para. 3 of the Greek Constitution is barely ever brought up in the debates. Yet, precisely this paragraph could – rather uncontroversially – be labelled as utterly peculiar and, above that, obsolete. Continue reading >>Systemwechsel im Wehrdienstrecht
Am 17. November 2023 hat der Bundestag ein Gesetz „zur Beschleunigung der Entfernung von verfassungsfeindlichen Soldatinnen und Soldaten aus der Bundeswehr“ beschlossen. Dieses Gesetz setzt zusammen mit dem gleichgelagerten Gesetzesbeschluss zur Beschleunigung von Disziplinarverfahren in der Bundesverwaltung das Koalitionsversprechen der Ampel um, Verfassungsfeinde schneller als bisher aus dem Öffentlichen Dienst und damit auch aus der Bundeswehr zu entlassen, nämlich durch Verwaltungsakt statt durch Disziplinarklage. Formal ist dieser Systemwechsel vom Richtervorbehalt zur Dienstherrenentlassung im Soldatenrecht verfassungsrechtlich unbedenklich. Continue reading >>
0
Ein Zeugnis mit bitterer Note
Mit Urteil vom 22.11.2023 hat das Bundesverfassungsgericht entschieden: Vermerke im Abiturzeugnis darüber, dass die Rechtschreibleistungen von Schüler*innen aufgrund einer Legasthenie nicht bewertet wurden, sind weitestgehend zulässig. Die Entscheidung enthält eine Vielzahl beachtenswerter Aussagen über den Begriff der Behinderung, die Bedeutung der Schulbildung im Allgemeinen und der Rechtschreibung im Besonderen und Zeugnistransparenz als Mittel zur Durchsetzung von Chancengleichheit, die nicht alle im Folgenden vollständig beleuchtet werden können. Ich möchte aber aufzeigen, wo der vom Bundesverfassungsgericht entwickelte Maßstab für die „Zeugniswahrheit“ dem Interesse, Ungleichheiten auszugleichen, zuwider läuft. Continue reading >>22 November 2023
Deregulating Legal Gender in the Shadow of Social Ascription
On 23 August 2023, the German government published a bill on Gender Self-Determination (hereinafter also referred to as SBGG-E). The bill is currently under debate before the German parliament (Bundestag) and is subject to heated socio-political debate. Its primary objective consists of deregulating the conditions for altering and deleting the gender entry provided by the German Civil Status Act. Aside from a strong commitment to deregulating legal gender (Section 1 SBGG-E), the bill sets boundaries and conditions for gender recognition. While some appear self-explanatory, others are infused by what I will hereinafter refer to as the ‘logic of social ascription’. Continue reading >>21 November 2023
Limited Success
On 11.11 Australia and Tuvalu concluded a treaty on establishing the ‘Falepili Union,’ which deals with three pressing matters (art.1): climate change adaptation, collective security, and a new human mobility pathway. Hailed as ‘groundbreaking’, and ‘the most significant Pacific agreement in history,’ the Treaty certainly constitutes a profound step forward in building climate-resilient international relations, especially with its contributions to international migration law and international law on statehood. However, it also falls short in several instances, especially in fully respecting Tuvaluan equality in relation to Australia. Continue reading >>
0
Why are illiberal monuments legally possible? Some insights from Bosnia and Herzegovina
After unveiling a monument to the genocide denier Peter Handke a few years ago, local authorities in Banja Luka – the largest city of Bosnia’s Serb-dominated Republika Srpska entity – are now building a massive monument to the soldiers of the Bosnian Serb Army (VRS) who died in the war of 1992–95. The memorial site in Banja Luka is not the first dedicated to the VRS. On the contrary, it follows the example of other towns and municipalities in the Serb-dominated areas. Together, they form an illiberal politics of remembrance developed by Bosnia, and especially Republika Srpska, since the end of the war in the 1990s. This memory politics is marked by the denial of war atrocities and the glorification of war criminals. The ongoing construction of the monument in Banja Luka shows that, almost thirty years after the conflict, there is a need to establish a new and comprehensive legal framework for memorialization in Bosnia. In essence, memorialization should be aligned with human rights and enable the development of a democratic culture. To achieve this twofold goal, constitutional and legislative reforms are needed. Continue reading >>
0
20 November 2023
Supreme Judgecraft
In R (on the application of AAA (Syria) and others) the UK Supreme Court held that the Secretary of State’s policy to remove protection seekers to Rwanda was unlawful. Rwanda is not, at present, a safe third country. There are, the Supreme Court found, “substantial grounds for believing that there is a real risk that asylum claims will not be determined properly, and that asylum seekers will in consequence be at risk of being returned directly or indirectly to their country of origin.” Should this occur “refugees will face a real risk of ill-treatment in circumstances where they should not have been returned at all.” We argue that the Supreme Court’s legal reasoning and evidential assessment are both impeccable, applying legal principles that are well-embedded in international and domestic law to very clear evidence. However, the UK government’s responses are deeply troubling, from the perspectives of refugee protection, international legality, and the rule of law in the UK. Continue reading >>
0
19 November 2023
Undermining the Energy Transition
Australia is confronted with three multi-billion dollar investment treaty claims from a mining company. The basis for two of the claims is a judgment from the Queensland Land Court, in which the court recommended that no mining lease and environmental authority should be granted to a subsidiary of the claimant for its coal mine. The investment treaty arbitration serves as another illustration of how the international investment protection system poses a threat to an urgent and just energy transition. In this blog post, I explain the background of the investment treaty claim, the decision of the Queensland Land Court, and argue that the Court’s decision is an important precedent for the connection between coal, climate change, and human rights. Continue reading >>
0
Magical Thinking and Obsessive Desires
Two days before the UK Supreme Court declared the government’s Rwanda policy unlawful, PM Rishi Sunak rid himself of his Home Secretary, Suella Braverman. The sacking, the ruling, and the aftermath demonstrate both a key division in the Conservative Party and illustrate the choice it faces on the kind of politics it will promote after the next election: socially liberal technocratic nationalism (the Sunak option) or illiberal ‘culture war’ nationalism (the Braverman faction). The Supreme Court’s judgment raises the stakes in this conflict because its grounds for ruling the Rwanda Plan unlawful appear to provide ammunition for the radical illiberal wing of the Conservative Party. Continue reading >>
0
17 November 2023
Defeat in the Supreme Court
On 15 November 2023, the UK Supreme Court (UKSC) unanimously declared the government’s policy of removing some asylum seekers to Rwanda to process their claims unlawful. Like the Court of Appeal, it found substantial grounds for believing that asylum seekers would face a real risk of ill-treatment because of insufficient guarantees against refoulement. This post explores the origin and significance of the UKSC judgment and the legal and policy implications of the UK government’s immediate response to it. Continue reading >>
0
Der alte Wunsch nach einfachen Lösungen
Die Unionsfraktion des Bundestages hat am 7. November ein Positionspapier mit dem Titel „Menschenunwürdige Zustände in der Prostitution beenden – Sexkauf bestrafen“ verabschiedet, in welchem sie vorschlägt, in Deutschland das sog. Nordische Modell einzuführen und den Kauf sexueller Dienstleistungen prinzipiell zu kriminalisieren. Derartige politische Forderungen häufen sich auf nationaler und europäischer Ebene. Doch die von der Union behaupteten Zahlen zu Umfang und Struktur der Prostitution in Deutschland sind spekulativ und die Forderungen hypokritisch. Sie blenden relevante Facetten und Akteure aus und ignorieren verfassungsrechtliche wie dogmatische Probleme. Continue reading >>16 November 2023
Is France Desacralizing its Constitution?
From 2002 to the present day, hundreds of constitutional bills have been proposed by delegates in Parliament, with forty of them being introduced within a year following the renewal of the Assemblée Nationale after the 2022 legislative elections. Each bill contains unique and far-reaching provisions. The proposals illustrate a shift within secondary constituent power, which no longer perceives the Constitution as a sacred text, the supreme standard of the French legal order, but as a wish list, and as an object of political communication subject to trivial media considerations. Continue reading >>
0
Mikropolitik des Rechtsrucks
„Wir müssen endlich im großen Stil abschieben“. Diese Aussage, wirkmächtig platziert auf dem Spiegel-Cover vom 21. Oktober 2023, stammt nicht von einem oder einer derjenigen Politiker:innen, von denen es unmittelbar zu erwarten gewesen wäre. Obwohl Forderungen nach Abschiebungen im „großen Stil“ eigentlich eine klare politische Heimat am rechten Rand haben, stammt sie von einem Sozialdemokraten, Olaf Scholz. Für viele Beobachter:innen aus den Rechts- und Sozialwissenschaften kommt dieses Spiegel-Cover dennoch nicht überraschend, sondern fügt sich nahtlos ein in die Chronologie des Rechtsrucks der deutschen Politik und Gesellschaft. Continue reading >>Paving the Way to Autocracy?
On November 3, 2023, the Italian Council of Ministers approved a Bill to amend the Constitution, encapsulating what Giorgia Meloni’s Cabinet advertises as a measure to enhance executive stability and streamline policy implementation for medium to long-term objectives. The real goal appears to be cementing the Prime Minister’s grip on power after general elections, as evidenced by the intention to enshrine the majority bonus in the Constitution. Yet, from a constitutional law perspective, the majority bonus raises a fundamental issue related to how the Italian Constitutional Court interprets the eternity clause in the Constitution. Continue reading >>
0
15 November 2023
Between Recalibration and Distortion
In its current form, the project to change the form of government that the Italian government headed by Ms Giorgia Meloni is preparing to present to the Senate seems difficult to accept. The project claims to address the issue of unstable and short-term cabinets in Italy (65 in 75 years, one every 12 months from 1948 through 1994 when a new electoral law was applied; still one every 21 months thereafter). Unfortunately, it is both poorly drafted and contains contradictions that make it not only impracticable but of dubious functionality with respect to the very objectives it proposes to achieve. However, as it has been decades since the problem the draft says it wants to tackle has been acknowledged, I shall assume its proponents' good intentions and suugest how the text could be improved. Below I briefly describe the project, trace its distant and recent origins, indicate what it is lacking and how it should be changed. Continue reading >>Biden, Bletchley, and the emerging international law of AI
Everyone talks about AI at the moment. Biden issues an Executive Order while the EU hammers out its AI Act, and world and tech leaders meet in the UK to discuss AI. The significance of Biden’s Executive Order can therefore only be understood when taking a step back and considering the growing global AI regulatory landscape. In this blogpost, I argue that an international law of AI is slowly starting to emerge, pushing countries to adopt their own position on this technology in the international regulatory arena, before others do so for them. Biden’s Executive Order should hence be read with exactly this purpose in mind. Continue reading >>
0
Downhill All The Way
On November 8th, the 3rd Criminal Chamber of Turkey's Court of Cassation, the nation's apex court for civil and criminal matters, defied the Constitutional Court (the TCC) and explicitly accused it of engaging in “judicial activism.” The judicial feud between the two high courts stemmed from the individual application of Can Atalay, an opposition MP from the Workers Party of Turkey (TİP), challenging his ongoing imprisonment despite obtaining parliamentary immunity in the May 2023 elections. Indeed, the 3rd Chamber's wholly ungrounded defiance is a failure of the constitutional order, illustrating how the Constitution no longer serves its core function of authoritatively channeling, restraining, and organizing state power. However, the Atalay controversy is neither unprecedented nor a true turning point in Turkey's ailing democracy—it is just another symptom of a deepening dysfunction. Continue reading >>
0
14 November 2023
A Frozen Constitution in a Sunburnt Country
Australia’s Constitution remains frozen, with the loss of a referendum on 14 October 2023. Only eight out of forty-five national referendums to amend the Constitution have succeeded, with no successful change since 1977. The 2023 referendum would have recognised Indigenous Australians in the national Constitution and provided a means, described as a ‘Voice’, for them to make representations to Parliament and the Executive Government on matters relating to Aboriginal and Torres Strait Islander peoples. In this post, I will seek to give an overview of the reasons for the failure of the referendum, including the ‘No’ arguments, factors that contributed to the ‘No’ vote, and the demographics of the voting outcome. Continue reading >>The Rule of Arbitrariness as the New Constitutional Order in Turkey
Nearly two weeks after the 100th-anniversary celebrations of the Republic, Turkey's constitutional order faced one of the most significant judicial crises in its history when the Court of Cassation, the highest court of ordinary jurisdiction, and the Turkish Constitutional Court (TCC) clashed over the fate of imprisoned opposition politician Can Atalay. How should we interpret this constitutional crisis? Is it the death of constitutionalism in Turkey? Is it an attempt to test the boundaries of legitimacy before establishing the rules of a new constitutional order? Continue reading >>Offshoring Asylum the Italian Way
On 6 November 2023, the Italian Prime Minister Giorgia Meloni and the Prime Minister of Albania Edi Rama announced the signing of the Agreement for Strengthening of Collaboration in the Field of Migration. The agreement proposes a relocation of asylum seekers who are rescued at sea by Italian vessels to two centres that would be built in Albania and could host up to 3’000 people. This is part of a broader trend whereby European governments seek to move asylum procedures outside of their territory. At the same time, the agreement contains some innovations compared to previous proposals. Indeed, this move has been hailed as a “model and example for other collaboration agreements of this kind” by the Italian Prime Minister. This article contends that this is unlikely to be the case: the legality and feasibility of offshoring asylum procedures remain dubious at best. Continue reading >>#MPIL100 – Beginn einer Spurensuche
Das Max-Planck-Institut für ausländisches öffentliches Recht und Völkerrecht (MPIL) kann 2024 auf eine 100-jährige Geschichte zurückblicken. Grund genug, die historische Entwicklung des Instituts und seinen Beitrag in Wissenschaft und Praxis zu erinnern und zu reflektieren. Continue reading >>
0
Im Wettlauf mit der Zeit
Die Ampel hat sich in ihrem Koalitionsvertrag bis 2025 eine umfassende Reform des Sicherheitsrechts vorgenommen. Wie so oft in dieser Legislatur kam ihr dabei jedoch etwas in die Quere – diesmal das Bundesverfassungsgericht. Karlsruhe erklärte im Herbst 2022 bestimmte Informationsübermittlungsvorschriften des Bundesverfassungsschutzgesetzes für verfassungswidrig – und setzte dem Gesetzgeber enge Fristen zur Reparatur bis Ende 2023. Nicht viel Zeit, um einen Kernbereich des Sicherheitsrechts neu zu justieren und zugleich in einem hoch volatilen politischen Umfeld angemessene Regelungen zu finden. Inzwischen liegt ein Gesetzentwurf vor, der allerdings an mehreren Stellen mit den Vorgaben aus Karlsruhe offensichtlich nicht zu vereinbaren ist. Continue reading >>
0
13 November 2023
Looking at Berlin, Ending up on Capitol Hill
On 3 November 2023, the Italian Council of Ministers approved a constitutional reform bill to introduce the direct election of the Prime Minister in Italy. The reform would grant the Prime Minister significantly broader powers than those currently outlined in the Constitution. The proposal is now set to be evaluated by the Italian Parliament, and possibly submitted to a popular referendum if it is not approved by two-thirds of the members of both chambers. While it claims to ensure the continuity of governments – a known weak point of the Italian political system - it undermines the very foundation of parliamentary representation: the party system. Breathing the spirit of plebiscitary populism, this misguided reform, while seemingly looking towards Berlin for inspiration, risks in a worst-case scenario creating an atmosphere reminiscent of Capitol Hill on a fateful day a few years ago. Continue reading >>A Primer on the UK Online Safety Act
The Online Safety Act (OSA) has now become law, marking a significant milestone in platform regulation in the United Kingdom. The OSA introduces fresh obligations for technology firms to address illegal online content and activities, covering child sexual exploitation, fraud, and terrorism, adding the UK to the array of jurisdictions that have recently introduced new online safety and platform accountability regulations. However, the OSA is notably short on specifics. In this post, we dissect key aspects of the OSA structure and draw comparisons with similar legislation, including the EU Digital Services Act (DSA). Continue reading >>
0
A Second Term for “the World’s coolest Dictator”?
On October 26, Nayib Bukele, current President of the Republic of El Salvador, officially registered his candidacy for the presidency. This is in clear violation of El Salvador’s Constitution which prohibits the renewed, consecutive candidacy of a sitting president. In the "Western" media, Bukele has mostly made the news for establishing "mega-prisons" and conducting mass arrests under his watch. In this blogpost, I highlight the political moves that Bukele has made to legitimize his rule and methods, including his repeated extension of El Salvador’s state of emergency and his capture of the Constitutional Chamber. Together with his renewed candidacy, his rule has destroyed El Salvador’s adherence to its own constitutional framework. Continue reading >>
0
11 November 2023
Antisemitismus – eine Gefahr
Seit dem Terrorangriff der Hamas am 7. Oktober 2023 auf die israelische Zivilbevölkerung haben auch die antisemitischen Vorfälle in Deutschland enorm zugenommen. Der Bundesverband der Recherche- und Informationsstellen Antisemitismus e.V. (RIAS) geht in seinem Monitoring-Bericht für den Zeitraum vom 07.10.23 bis zum 15.10.23 von einem Anstieg von 240 % im Vergleich zum Vorjahreszeitraum aus – eine akute Bedrohungslage für Jüdinnen:Juden in Deutschland. Im Rahmen des Beitrags wird aufgezeigt, dass unter hohen Voraussetzungen auch (drohende) antisemitische Handlungen und Äußerungen Einschränkungen von Versammlungen durch Auflagen, Auflösungen oder gar Verbote rechtfertigen können. Dabei wird die grundsätzliche Notwendigkeit einer antisemitismuskritischen Gefahrenprognose ins Zentrum gestellt. Continue reading >>10 November 2023
Voting To Annex?
On December 3, Venezuelans will vote in a referendum on the annexation of Esequibo to the territory of the Bolivarian Republic of Venezuela. This blog post argues that the referendum has implications for both domestic constitutional law and international law. Since the referendum cannot have any practical effect under international law, it also violates the voters’ constitutional right to participate freely in public affairs. By prioritizing solely the interests of Venezuela over the sovereignty of Guyana, the referendum might be contrary to the principles of peaceful dispute settlement and the prohibition of force, as stipulated in the United Nations Charter. It could also challenge the established legal doctrine of state consent and infringe upon the principle of prioritizing international obligations over national law. Continue reading >>
0
Verlockung der Macht
Ein Ministerium mit den „eigenen Leuten“ zu besetzen, ist eine Verlockung für jede Regierungspartei. Am Beispiel Thüringen lässt sich derzeit das breite Arsenal der sauberen und der unsauberen Praktiken nachvollziehen, die Beamtenapparate mit dem parteieigenen Öl gefügig zu machen. Während das beamtenrechtliche Korsett um die politischen Beamten an den Spitzen der Ministerien locker sitzt, ist das Einschleusen von (partei-)politisch rekrutiertem Personal in den ministerialen Beamtenapparat auf unteren Ebenen viel bedenklicher, spielt er sich doch unter dem Radar des medialen Interesses ab. Continue reading >>Europe and the Global Race to Regulate AI
The EU wants to set the global rule book for AI. This blog explains the complex “risk hierarchy” that pervades the proposed AI Act, currently in the final stages of trilogue negotiation. This contrasts with the US focus on “national security risks”. We point out shortcomings of the EU approach requiring comprehensive risk assessments (ex ante), at the level of technology development. Using economic analysis, we distinguish exogenous and endogenous sources of potential AI harm arising from input data. We are sceptical that legislators can anticipate the future of a general purpose technology, such as AI. We propose that from the perspective of encouraging ongoing innovation, (ex post) liability rules can provide the right incentives to improve data quality and AI safety. Continue reading >>
0
09 November 2023
It’s Called Saving Lives
Es sind keine guten Zeiten für die Grund- und Menschenrechte. In atemberaubendem Tempo werden grundlegende Rechte von Flüchtlingen geschliffen und in Frage gestellt. Die geplante Reform des Gemeinsamen Europäischen Asylsystems und die EU-Krisenverordnung sollen den Flüchtlingsschutz weitgehend aushebeln und die Ampel will vor allem abschrecken und abschieben, egal wie realistisch das Ziel und wie hoch der rechtsstaatliche Kollateralschaden ist. Nun hat das Bundeskabinett einen Gesetzentwurf vorgelegt, der Fluchthilfe stärker kriminalisieren soll. Continue reading >>We Don’t Need No Education?
Artificial Intelligence doesn't know what's 'true'. Especially, generative AI models like chatbots veer from the truth, i.e. “hallucinate”, quite regularly. Chatbots simply invent information at least 3 percent of the time and sometimes as high as 27 percent. Given the (future) use of such systems in nearly all domains, we might want such systems to follow more stringent rules of accuracy. And those truth-related rules are not the only rules for AI systems that warrant societal scrutiny. How those systems are trained will be crucial. In this blog post, we argue that a new perspective is key to tackle this challenge: “Hybrid Speech Governance”. Continue reading >>
0
How the War in Gaza May Upend Israel’s Constitutional Limbo
The war in Gaza serves, this blog post argues, as the final nail in the coffin of Netanyahu's judicial overhaul. The Israeli political climate, relentless opposition and the political fallout after Hamas' surprise attack on Israel and the current war thwarted the judicial overhaul. However, populism is far from overcome. Therefore, the current failed judicial overhaul remains a warning sign for the democracy-seeking public in Israel and should raise demand for constitutional entrenchment of the democratic values of the Israeli state. As the judicial overhaul of 2023 has shown us – democracy is not safe if it hangs by the thread of a simple majority in parliament. Continue reading >>
0
08 November 2023
Staatenlos ab Geburt
Die Ampel-Koalition packt derzeit die Modernisierung (und Liberalisierung) des Staatsangehörigkeitsgesetzes (StAG) an. Obwohl der Kabinettsentwurf aus August 2023, trotz gewisser Kritikwürdigkeit, viele richtige Neuerungen vorsieht, übersieht der Entwurf einen entscheidenden Punkt: Staatenlosigkeit. Staatenlose Menschen befinden sich – trotz Bemühungen, die negativen Folgen von Staatenlosigkeit zu vermindern – in einer prekären Situation. Sie müssen mit einem ständigen Gefühl der Unsicherheit leben, dürfen nicht wählen und sind in ihrer Reisefreiheit drastisch eingeschränkt. Continue reading >>Freispruch bleibt Freispruch
Die Entscheidung des 2. Senats des BVerfG ist mit Spannung erwartet worden, jetzt ist sie da: Ein rechtskräftig Freigesprochener darf auch dann nicht wieder verfolgt werden, wenn neue Tatsachen oder Beweismittel dringende Gründe dafür ergeben, dass er wegen Mordes oder eines schweren Kriegsverbrechens verurteilt wird. Die 2021 in § 362 Nr. 5 StPO ins Gesetz geschriebene Möglichkeit, in solchen Fällen die Wiederaufnahme des Verfahrens zu betreiben, ist verfassungswidrig und nichtig. Continue reading >>07 November 2023
Keine Rechtfertigung für Sperrklauseln
Die im ersten Halbjahr 2023 erfolgte und lange überfällige Wahlrechtsänderung schaffte zwar die Grundmandatsklausel ab, behielt aber die 5%-Sperrklausel bei und erntete dafür viel Kritik. Nun haben 4242 Personen, organisiert über den Verein Mehr Demokratie e.V. und vertreten durch Prof. Kingreen eine Verfassungsbeschwerde gegen die in § 4 Abs. 2 S. 2 Nr. 2 BWahlG verankerte 5%-Sperrklausel eingereicht. Eine Abdeckungsregel würde den verfassungsrechtlichen Wahlgrundsätzen besser entsprechen. Continue reading >>04 November 2023
Eindruck von einem Richter
Dem BGH zu Folge reicht es für die Versetzung einer Richter:in in den Ruhestand nach § 31 DRiG aus, wenn das Vertrauen der Öffentlichkeit in die Person der Richter:in oder in ihre Amtsführung in hohem Maße Schaden genommen hat. Fundamentale Eingriffe in die richterliche Unabhängigkeit hängen danach von der öffentlichen Meinung ab. Was im Grundsatz richtig ist, kann ohne Grenzziehungen durch das Grundgesetz missbrauchsanfällig sein. Continue reading >>03 November 2023
Defusing an Atomic Bomb
The sigh of relief was audible throughout Europe. In Brussels and other European capitals, the victory of the opposition bloc in the Polish elections sparked hope that the imminent change in government would end the illiberal course of the past. While years of democratic backsliding have left lasting marks on Poland’s political and legal landscape, the newly elected government is clearly committed to leading Poland back onto the path of democracy and the rule of law. However, one pertinent institutional issue remains to be resolved: the still pending procedure against Poland under Art 7 TEU. Continue reading >>
0
Halembas Mandat
Am Morgen der konstituierenden Sitzung des Parlaments vollstreckt die Polizei einen Haftbefehl durch Inhaftierung eines gewählten Abgeordneten – das ist weder ein Vorgang aus dem Frühjahr 1933 im Umfeld der Verabschiedung des sog. „Ermächtigungsgesetzes“ noch eine willkürliche und politisch motivierte Einschränkung des Mandats. Es handelt sich schlichtweg um den Vollzug einer richterlich angeordneten strafprozessualen Maßnahme gegen einen Beschuldigten, um die Durchführung eines möglichen späteren Strafverfahrens zu sichern, die ihrerseits an besondere Voraussetzungen geknüpft und nicht etwa in das Belieben der Staatsanwaltschaft gestellt ist. Der gesamte Vorgang zeigt das Funktionieren eines rechtsstaatlich verfassten Gemeinwesens und offenbart zugleich die Bestrebungen der AfD (nicht etwa nur in Bayern), unter vermeintlich zutreffenden Erwägungen und Stichworten den Rechtsstaat auszuhöhlen und in seiner Substanz zu beschädigen. Continue reading >>The Right To Die Like The Trees: Standing
My name is dr. Dániel András Karsai. I am a human rights attorney. I am also terminally ill. In August 2022, I was diagnosed with ALS. ALS is a so-called motor neurone disease. ALS leads to an extremely humiliating life situation, increasingly depriving you of independence. For reasons unknown to medical science, this disease causes nerve cells that move the muscles to deteriorate, leading to muscle atrophy and ultimately complete paralysis. At the end of the disease, respiratory functions also cease, resulting in death by asphyxiation. The final stage of the disease is virtually a vegetative existence, without any possibility of conscious activity or communication. For me, this form of existence is devoid of all meaning and dignity. In this situation, I firmly believe in the arguable claim to demand the right to end my life with dignity instead of enduring meaningless suffering. Continue reading >>Fighting Impunity Through Intermediaries
The 24th of February 2022 lastingly altered Europe’s security architecture. The European Union and its member states have continued to support Ukraine in a multitude of ways, including direct financial assistance, political support in relevant international fora, far-reaching sanctions against Russian citizens and businesses, and massive arms supplies. What has, however, remained ambiguous is within which (legal) framework the EU has provided different means of support towards Ukraine. In other words: what legal principle – that may also be derived from its treaty framework – determined and guided EU support towards Ukraine? This contribution argues that at least certain streams of EU assistance for Ukraine in countering the Russian Federation’s aggression – namely those aimed at ending impunity for international crimes – have been organized within a distinct rule of law context. Continue reading >>
0
Die geschlechtsbezogene Schaustellung von Personen unter dem ProstSchG
Neben dem für die Sexarbeit zentralen ProstSchG findet sich in der Gewerbeordnung mit § 33a eine Norm, die die geschlechtsbezogene „Schaustellung von Personen“ ordnungsrechtlich strukturiert. Sie verdient in der Debatte um die Regulierung von Sexarbeit Beachtung, weil sie illustriert, wie ein unbestimmter Rechtsbegriff zum Austragungsort der moralisch aufgeladenen Debatte um Sexarbeit werden kann. Continue reading >>02 November 2023
Die Anstalt bin ich – nicht mehr
Der Rundfunk Berlin-Brandenburg (rbb) kommt seit über einem Jahr nicht zur Ruhe. Nun soll sein Staatsvertrag im Zeichen der Schlesinger-Affäre novelliert, die Macht der Intendantin zugunsten diversifizierter Entscheidungsmodi beschnitten und ein Zeichen für Kontrolle, Transparenz und Regionalität gesetzt werden. Einige der mit dem Änderungsvorschlag des rbb-StV verbundenen Umgestaltungen der inneren Ordnung der Anstalt wurden in der medialen Öffentlichkeit kritisiert und in einem Kurzgutachten Joachim Wielands für verfassungswidrig befunden. Nach unserer Ansicht erscheint insbesondere die Verfassungskonformität der vorgesehenen zeitlichen Mindestvorgaben für die regionale Berichterstattung äußerst fraglich, an anderen Stellen handelt es sich jedenfalls rundfunkpolitisch nicht um einen großen Wurf für die Zukunft. Continue reading >>
0
Ist das Rechtsgüterschutz oder kann das weg?
Die (straf-)rechtliche Regulierung der Prostitution/Sexarbeit ist seit Jahren nicht nur in feministischen Kreisen hoch umstritten. Insbesondere die Diskussion um die Einführung eines Sexkauf-Verbots nach schwedischem Vorbild kommt nicht zum Erliegen. Weniger heiß diskutiert werden die bestehenden strafrechtlichen Vorschriften, die die Prostitution betreffen. Dabei lohnt sich der Blick in den 13. und 18. Abschnitt des StGB, denn hier wird der ambivalente Blick des Gesetzgebers auf das Phänomen Prostitution/Sexarbeit einmal mehr deutlich. Continue reading >>
0
01 November 2023
Ein Hindernislauf mit Folgen
Sexarbeiter:innen sind seltener krankenversichert als andere Erwerbstätige. Ursächlich ist eine komplexe Gesamtsituation, die unter anderem von einer erhöhten Anfälligkeit des Prostitutionsgewerbes für sozialversicherungsrechtliche (Schein-) Selbstständigkeit geprägt ist. Im Ergebnis reicht die Einführung des Informations- und Beratungsgesprächs nach dem ProstSchG als Maßnahme nicht aus, um den Zugang zu angemessener Absicherung im Krankheitsfall zu sichern. Continue reading >>
0
30 Jahre Sonderrecht
Heute vor 30 Jahren, am 1. November 1993, trat das Asylbewerberleistungsgesetz (AsylbLG) in Kraft. Damals lagerte der Gesetzgeber als Teil des sog. Asylkompromisses die Existenzsicherung Asylsuchender und Geduldeter aus dem allgemeinen Sozialhilferecht aus und schuf mit dem AsylbLG die Rechtsgrundlage für reduzierte Sozialleistungen (einschließlich Gesundheitsleistungen) für eine allein über den Aufenthaltsstatus definierte Personengruppe. Bis heute bildet das Asylbewerberleistungsrecht neben dem Bürgergeld (SGB II) und der Sozialhilfe (SGB XII) den dritten Zweig der Grundsicherung. Inwiefern aber ist ein solches Sonderrecht vor dem Hintergrund des Bedeutungsaufstiegs sozialer Menschenrechte wie des UN-Sozialpakts und der UN-Behindertenrechtskonvention noch zu rechtfertigen? Continue reading >>
0
31 October 2023
Responsives Aufenthaltsrecht
In der politischen Debatte um Migration in Deutschland und Europa zirkulieren derzeit kontroverse, wahlweise repressive oder progressive Lösungsvorschlage. Vor dem Hintergrund dieser Debatte unterbreite ich in diesem Beitrag den rechtspolitischen Vorschlag, dem „Vollzugsdefizit“ im asylrechtlichen Bereich mittels individueller Integrationsvereinbarungen in Gestalt öffentlich-rechtlicher Verträge entgegenzuwirken und damit das Aufenthaltsrecht am Beispiel anderer Rechtsgebiete mit Vollzugsschwierigkeiten zu schulen. Individuelle Integrationsvereinbarungen zwischen Behörden und Asylbewerbern eröffnen einerseits einen transparenten Weg zur Regularisierung des Aufenthaltsstatus bei nachgewiesenen Integrationsleistungen. Andererseits erleichtern individuelle Integrationsvereinbarungen Rückführungen, da sie aufenthalts- und asylrechtliche Mitwirkungspflichten (etwa bei Passbeschaffung und Identitätsklärung) auf kooperativem Wege durchsetzen. Continue reading >>
0
Regulating Political Advertising
The issue of financing political campaigns has been a topic of discussion for a while, especially against the background of the ongoing deliberations within the EU surrounding the adoption of the draft Political Advertisement Act (PAA). The recently concluded Polish parliamentary campaign and the assistance offered by State Owned Companies, along with the weak level of oversight on these actions, have highlighted certain shortcomings in the proposed framework that remain unaddressed in the current EU draft legislation. In particular, I argue that the PAA does not adequately regulate the methods and extent of financing for political campaigns such as microtargeting and mistakenly assumes the independence of regulatory bodies tasked with enforcing its requirements. An independent institutional system warranted by the European Commission to enforce the proposed rules is pivotal for PAA to achieve its goals. Continue reading >>
0