17 June 2023
Erdogan’s Wish List Come True?
On 1 June 2023, the new Swedish anti-terrorism legislation entered into force whose primary novelty is the criminalization of membership in terrorist groups. While it thereby aligns Swedish counter-terrorism law with the EU 2017 Counter-terrorism Directive, the move has been controversial for several reasons. In particular, the legislation is widely seen as an attempt to win Erdogan’s support for Sweden’s still pending NATO application. This, in turn, has raised concerns that the new law is exceeding what is required by the Directive. Continue reading >>
0
Verbraucherschutz in Zeiten der planetaren Krisen
Rechtspolitische Ansätze versuchen in Zeiten der planetaren Krisen mehr und mehr, Verbraucherschutz und ökologische Nachhaltigkeit unter einen Hut zu bekommen. Dies zeigt sich an zahlreichen Gesetzesvorschlägen der EU, wie zum Beispiel den Vorschlägen für eine Ökodesignverordnung und der Richtlinie zur Stärkung der Verbraucher beim ökologischen Wandel, sowie z.B. an der Verbindung der Themen Umwelt, Naturschutz, nukleare Sicherheit und Verbraucherschutz unter dem Dach eines Bundesministeriums. Kritisiert wird dabei häufig, dass es sich um grundsätzlich gegensätzliche Interessen handelt und ökologische Nachhaltigkeit nur zulasten der Verbraucher*innen gefördert werden kann (z.B. Teuerungen, Abbau des Schutzniveaus), während der Verbraucherschutz die weitere Zerstörung des Planeten unweigerlich fördert. Tatsächlich ist an vielen Stellen aber schon jetzt eine Verbindung beider Ziele möglich. Continue reading >>16 June 2023
Das Konzept der Nachhaltigkeit auf dem Pfad des Feminismus?
Faktisch sind Frauen* stärker von den Auswirkungen durch die Überschreitungen der planetaren Grenzen, insbesondere des Klimawandels und der damit verbundenen Naturkatastrophen, betroffen. Obgleich nicht alle Frauen* und keineswegs nur Frauen* tangiert sind, ist eine sog. genderspezifische Vulnerabilität messbar, da sich Gender oft mit anderen Merkmalen wie einer schlechteren sozio-ökonomischen Stellung oder einem erschwerten Zugang zu Ressourcen z. B. Land und Finanzmitteln überschneidet. Frauen* sind aber nicht nur passive Betroffene, sondern übernehmen auch aktiv Führungsrollen zugunsten von Klimaschutz und Klimawandelanpassung, beispielsweise im lokalen Wassermanagement oder in der Rechtsdurchsetzung. Continue reading >>
0
Klebstoff als Lösungsmittel
Die Beratung und Abstimmung gerichtlicher Entscheidungen unterliegt in Deutschland nach § 43 DRiG der Geheimhaltung; dafür gibt es einige Gründe ebenso wie solche dagegen. Liest man manche Beschlüsse und Urteile, wünscht man sich jedenfalls bisweilen, man hätte (heimlich) zuhören können, um zu erfahren, ob die bei der Lektüre aufkommende Vermutung, die Entscheidung sei nicht einstimmig ergangen, tatsächlich berechtigt ist. So liegt der Fall mit Blick auf den Beschluss der 2. Großen Strafkammer des Landgerichts Berlin vom 31. Mai 2023 (Az.: 502 Qs 138/22), um eine juristische Floskel zu gebrauchen. Continue reading >>EU-Recht bricht Völkerrecht? Der Trugschluss der europäischen Calvo-Doktrin
Am 27. Juli 2023 wird der BGH drei Urteile in Rechtssachen verkünden, die alle um eine Frage kreisen: geht EU-Recht in internationalen Schiedsgerichtsverfahren zwischen EU-Investoren und EU-Mitgliedstaaten immer vor, selbst wenn dadurch ein multilateraler völkerrechtlicher Vertrag, der immer und auf alle Vertragsparteien bezogen Rechte begündet, berührt wird? Diese scheinbar rein rechtsdogmatische Frage hat völkerrechtshistorisch, wirtschaftspolitisch und rechtspolitisch weitreichende Folgen. Es geht um nicht weniger als um die Frage, ob die Bundesrepublik Deutschland sowie die EU und alle ihre Mitgliedstaaten weiterhin bereit sind das Völkerrecht zu achten, und zwar gerade in einer Zeit, in der die Notwendigkeit der Wirksamkeit völkerrechtlicher Rechtsbindungen nicht hoch genug gewertet werden kann. Continue reading >>Mit der Spree verhandeln
Die Mediation greift im Gegensatz zur gerichtlichen Konfliktlösung auf eine jüngere Historie und weniger Praxisfälle zurück. Dennoch hat sie der gerichtlichen Konfliktlösung einen wesentlichen – und angesichts der rasant voranschreitenden Umweltzerstörung vielleicht sogar entscheidenden – Aspekt voraus: Mediation kann Ökologie. Sie ist ein Konfliktlösungsverfahren, das in seiner konsequenten Anwendung originär zur Erhaltung der Lebensgrundlage beiträgt. Denn die Mediation, die als Verfahrensziel den Interessenausgleich der Konfliktbeteiligten anstrebt, weiß um die Notwendigkeit der Beteiligung aller vom Konflikt Betroffenen für die Gewährleistung einer ökologisch nachhaltigen Konfliktlösung. Damit hat sie eben nicht nur die menschliche Spezies, sondern auch die Tier- und Umwelt im Blick. Continue reading >>The GDPR’s Journalistic Exemption and its Side Effects
On 25 May 2023, we mark the fifth anniversary of the General Data Protection Regulation’s (GDPR) full application in the European Union (EU). While the Regulation is primarily known for its impact on business, it also fostered significant changes to data processing by media outlets, which are often overlooked in discussions about data protection. This blog post analyzes what is commonly called the ”journalistic exemption” under Article 85 of the GDPR that requires Member States to regulate the extent to which GDPR applies to journalists and others writing in the public interest. Further, this contribution reflects on how exactly that journalistic exemption is implemented across the Member States, and considers the problematic consequences of the GDPR’s uneven application to the media sector, including instrumentalization of GDPR in the strategic litigation (SLAPPs) against journalists. Continue reading >>
0
The Brave New World of Areios Pagos
These are exciting times for Greek constitutionalists. In its capacity as electoral judge, the first section of the Greek Supreme Civil and Criminal Court (Areios Pagos) recently banned the participation of the neo-Nazi Hellenes National Party in the elections of 21 May. In order to accept the constitutionality of the legislative ban on Hellenes National Party, Areios Pagos had to provide not only a new interpretation of Greek constitutional provisions, but also a whole new vision of democracy, of the Greek and the European Constitution and of Greek constitutional politics. The brave new world of Areios Pagos is part of a new constitutionalist approach that is likely to affect the application of constitutional provisions in future cases, as the more recent decision concerning the elections of 25 June shows. Continue reading >>
0
Rechtsfortbildung in Zeiten planetarer Krisen
Nicht nur der Klimawandel, auch der immense Verlust der Artenvielfalt und die globale Umweltverschmutzung haben sich aus ihren fachspezifischen Nischen in das Zentrum der medialen und gesellschaftlichen Aufmerksamkeit bewegt. Kaum ein Tag vergeht, an dem uns aktuelle Nachrichten nicht an die großen planetaren Krisen - oder noch treffender, wie viele meinen: Katastrophen – erinnern. Es verwundert daher nicht, dass diese globalen Herausforderungen auch im Fokus des Forums Junges Nachhaltigkeitsrechts stehen, welches vom 16. bis 17. Juni an der Martin-Luther-Universität in Halle (Saale) seine zweite Jahrestagung abhält. Welche potentiellen Lösungen das Nachhaltigkeitsrecht in Theorie und Praxis bereithält, werden wir in den folgenden Tagen nicht nur in Halle (Saale), sondern auch im Rahmen dieser Verfassungsblog-Debatte zur Diskussion stellen. Continue reading >>15 June 2023
Anwohnerparken in falschem Gewand
Das Bundesverwaltungsgericht hat die Freiburger Bewohnerparkgebührensatzung am Dienstag für unwirksam erklärt. Als Anreiz für weniger beziehungsweise kleinere Autos galt der Text in Sachen Mobilitätswende als eine Art Leuchtturmprojekt. Ein Rückschlag also für all jene, die sich den nach wie vor nicht ansatzweise umgesetzten Ankündigungen der Ampel zum Trotz auf ihre Weise engagieren, die Verkehrswende mitzugestalten? Nur teilweise. Hohe Parkgebühren und eine Bemessung anhand der Fahrzeuglänge bleiben möglich. Man muss es nur anders verpacken. Continue reading >>Walking A Democratic Tightrope
That was fast. On 8 June, only 11 days after the Polish so-called ‘Lex Tusk’ was signed into force, the Commission launched an infringement procedure against Poland. For the first time, the Commission is relying on the principle of democracy in Art. 10 TEU as an autonomous plea, dropping another bombshell shortly after the first direct invocation of Art. 2 TEU in infringement proceedings against Hungary earlier this year. This contribution discusses both the perks and potential perils of the direct enforcement of the principle of democracy in Art. 10 TEU. On the one hand, a shift from what is arguably better called ‘militant rule of law’ towards more literally EU militant democracy is a positive development, as it better captures the nature and range of the principles which are de facto under threat in several EU Member States. On the other hand, the present infringement action illustrates the principled challenge of militant democracy to preserve the possibility of democratic regime change, all whilst not lapsing into a form of institutional conservatism. Continue reading >>
0
Fast-Tracking Law Enforcement at the Expense of Fundamental Rights
Five years in the making, the EU’s e-evidence Regulation was finally adopted by the European Parliament on June 13. The Regulation will allow law enforcement authorities to directly compel online service providers operating in the EU to preserve or produce e-evidence in the context of criminal proceedings. This is achieved through applying the principle of mutual recognition to cooperation with online service providers, thereby skipping judicial control in the Member State where the service provider is established. Whilst these innovations have been lauded for facilitating access to data in cross-border cases, this blogpost will detail how the Regulation’s emphasis on speed and efficiency comes at the expense of safeguarding suspects’ fundamental rights. Continue reading >>Zum Gewalt-Begriff von § 113 StGB
Im Berliner Tagesspiegel wurde am Montag, den 12.6.2023 bekannt, dass das Landgericht Berlins in einem Verfahren gegen einen Aktivisten der „Letzten Generation“ zum ersten Mal gegen eine strafbare Nötigung entschieden hat. Der Beschluss, der ein differenziertes Vorgehen beim Nötigungstatbestand anmahnt, verdeutlicht vor allem eines: Der Instanzenzug beginnt. Interessant ist nicht nur die Argumentation des Gerichts in Bezug auf § 240 StGB, sondern auch, dass es stattdessen eine Verfolgung desselben Angeklagten wegen Widerstands gegen Vollstreckungsbeamte nach § 113 StGB für angezeigt hält. Continue reading >>SLAPPs, Daphne’s Law, and the Future of Journalism
Media freedom has many dimensions. Whereas the EMFA deals directly with media oversight bodies and the likes, the proposed anti-SLAPP (strategic lawsuits against public participation) directive weighs into a more niche but crucially important topic: the silencing of journalists through bogus litigation. Such bogus litigation - or SLAPPS - does not intend to „win” cases but to slowly but steadily dry out journalists financially, emotionally, and socially. Currently, the Council of the European Union and the European Union Parliament are working on their proposals of the directive. It is crucial that the Commission’s proposal will not be watered down. Continue reading >>
0
Interaction Without Affection?
The EU's legislative activity in the area of media and platform regulation is currently unfolding at an unprecedented pace. The thematically broad EMFA builds in many places on recently adopted legal acts whose interpretation is still unclear. This leads to parallelisms and overlaps as well as unclear and convoluted references, which can only be briefly outlined here and should be clarified in the trilogue negotiations. Continue reading >>
0
14 June 2023
Taking Separation of Powers Seriously
In Turkey's recent election, 15 ministers from the Justice and Development Party, chaired by President Erdoğan, were nominated as parliamentary candidates and elected as MPs on 14 May. Since none of the presidential candidates won an overall majority, two leading candidates, Erdoğan and Kılıçdaroğlu competed in a runoff vote on 28 May, in which Erdoğan secured the victory. Thus, the new ministers were neither appointed nor took office until after the runoff vote. Throughout this process, the former ministers, including the 15 elected as MPs, preserved their executive posts and titles. Should the 15 Erdoğan government ministers have resigned to run for parliamentary candidacy? And is there a constitutional incompatibility between ministerial and MP titles? The law is not always clear on these questions. This lack of clarity, we argue, can have serious consequences for the balance of power in a newly established governmental system. Continue reading >>
0
Think globally, act locally im Versammlungsrecht?
In Berlin wurden jüngst zwei pro-palästinensische Versammlungen zum Nakba-Tag präventiv verboten. Während die Rechtmäßigkeit der Verbotsverfügungen konkret zweifelhaft ist, weisen sie doch auf schwierige Rechtsfragen, die bislang ungeklärt sind. Continue reading >>
0
EMFA and its Uphill Battle for Media Freedom and Democracy in the EU
The European Media Freedom Act, primarily designed to safeguard the EU media market, can also serve as an important tool in preserving the rule of law in member states such as Hungary and Poland, that have experienced an alarming assault on media freedom and pluralism in the past decade. This contribution critically evaluates the potential of the proposed European Media Freedom Act (EMFA) for addressing the ongoing issues in media freedom in Poland and Hungary. Continue reading >>
0
“A Bit of Fun. A Bit of Truth.”
The extent of (private) media regulation depends on the willingness to trade private for public power. This blogpost takes the Commission's EMFA proposal as an opportunity to question the assumptions about media, markets, and politics behind it. It finds that the Commission’s approach treats private like public media: First, it functionalizes the fundamental rights of private individuals and companies in terms of their public benefit; second, it imagines the conditions of qualitative journalistic work as those of civil servants. Continue reading >>
0
13 June 2023
Bulgaria’s Mafia State and the Failure of the CVM
Recent events in Bulgaria have brought the true extent of its rule of law decay to the fore. The wars between the highest-ranking prosecutors in the country, public testimonies by participants in crime syndicates implicating senior magistrates and politicians, and the brutal murders of potential witnesses against organized crime demonstrate that the line between organized crime, the judiciary, and the political apparatus is increasingly difficult to draw. In this post, I argue that the current escalation of Bulgaria’s rule of law crisis lays bare the European Commission’s continued mismanagement of the Cooperation and Verification Mechanism (CVM). Continue reading >>
0
Enforcing Democracy
On the 8th of June, the Commission announced the opening of an infringement procedure against Poland in relation to the so-called ‘Lex Tusk’ or ‘anti-Tusk’ law. The principle of democracy is the first alleged violation specified by the Commission, based on Articles 2 and 10 TEU. Although proposed back in 2020 by observers of the Rule of Law crisis (see here and here), using this combination of articles to protect democracy is an unprecedented step by the institution. In a way, this follows the successful actions brought against Poland based on Articles 2 and 19 TEU (with ‘successful’ referring to the Court upholding the Commission’s complaints). It also recalls similarities with the Commission’s decision to invoke Article 2 TEU as a stand-alone provision in the infringement proceedings against Hungary’s ‘anti-LGBTQ’ law. The Commission is now testing out the legal waters to see if Article 10 TEU can be the trigger for ‘democracy’ in the same way Article 19 TEU is the trigger for ‘rule of law’. Continue reading >>
0
Without Enforcement, the EMFA is Dead Letter
Besides important substantive provisions, the EMFA proposal contains various mechanisms concerning the role of national regulatory authorities, the newly established European Board for Media Services (Board) and the Commission. However, this blogpost argues that the proposed tools fail to effectively improve the already available enforcement mechanisms in EU law. We offer three recommendations to improve enforcement of media law and policy in the EU, while remaining within the boundaries of the competences as established by the EU Treaties. Continue reading >>
0
Why the Words “But” and “However” Determine the EMFA’s Legal Basis
Enacting a regulation, which is directly applicable throughout the EU, with such a focus would undoubtedly entail a far-reaching interference with the cultural sovereignty of the Member States, documented inter alia in Art. 167(4) TFEU and the Amsterdam Protocol concerning public service broadcasting. This requires a careful concretisation of existing obstacles to the internal market, their actual overcoming by the proposed rules and a consideration of cultural interests and traditions of the Member States. In its current shape, the EMFA, irrespective of its noble goal, does not meet these requirements. Therefore, most of the EMFA’s substantive rules do not solidly rest on a legal basis, making the proposal partly incompatible with Union law. Continue reading >>
0
12 June 2023
In Search of (Ir)Responsibility
It is no secret that the eastern Mediterranean route linking Turkey with Greece is currently shifting. Due to the harsh conditions for asylum-seekers in Greece, Greek pushbacks, and border closures by the Balkan states, asylum-seekers have started to cross the eastern Mediterranean to reach Italy instead. This sea route is much longer, and therefore, more dangerous. In the Crotone shipwreck, at least 94 asylum-seekers died right in front of Italian shores. Recent investigative reports indicate that Italian maritime authorities and Frontex could have prevented these deaths. Building on these reports, this blogpost argues that Italian authorities and Frontex violated their legal search and rescue (SAR) obligations: Both authorities failed to adequately evaluate the case and initiate the urgently required rescue measures. Continue reading >>
0
Freedom Governed by Brussels
With its EMFA proposal, the Commission is pursuing objectives that are beyond doubt: the safeguarding of plural, independent media in the Union. But no matter how noble an objective may be, it is still not a legal basis. Furthermore, European media supervision shouldonly be linked to the Commission if its oversight Board can provide independent supervision. Finally, the regulatory approach as such has to be questioned: Shall media freedom be secured through media supervision? Continue reading >>
0
Der falsche Weg
Jüngst hat das VG Dresden den rechten Referendar Matthias B. zum Examen zugelassen (Urt. v. 04.04.2023, Az.: 11 K 1918/21). Diesen Weg hatte ihm der Sächsische Verfassungsgerichtshof mit seinen argumentationsgleichen Entscheidungen aus dem Oktober und November 2021 sowie Oktober 2022 geebnet. Um ihn wieder zu schließen, strengt die Landesjustizministerkonferenz Berichten zufolge nun eine Reform der Bundesrechtsanwaltsordnung (BRAO) an. Damit legt die Ministerkonferenz die Axt an die freie Advokatur an und leistet einen Bärendienst im Kampf gegen Rechts. Continue reading >>The Key to Ensure Media Pluralism in the EU? A Unified Framework
Media freedom is one of the necessary conditions for democracies to function. Yet media freedom is currently not guaranteed in all European Union countries. The European Media Freedom Act proposed by the European Commission in 2022 aims to protect and foster media pluralism across the EU block and, while some changes would need to be made to strengthen the proposal’s efficacy, monitoring on the ground shows that a common European framework is indeed needed. While there are already several harmonisation measures that revolve around media – such as the Audiovisual Media Services Directive (AVMSD) – this is the first text that clearly and specifically addresses the media market in and of itself, which marks a paradigm shift in EU media regulation. Continue reading >>
0
11 June 2023
Doing Justice to Poland’s Muzzle Law
On 5 June 2023, the Court of Justice issued its fourth infringement judgment in relation to yet another Polish piece of legislation – informally known as the muzzle law – which aimed to dissuade or punish Polish judges for applying and upholding EU rule of law requirements. As anyone with any basic understanding of EU law could have predicted, the law rushed into force by Poland’s ruling coalition in December 2019 did not survive judicial scrutiny in Luxembourg. As long as the Commission fails to demand full compliance with CJEU case law and decisively address the issue of judicial usurpers, however, just chipping away at the arbitrary disciplinary changes Polish authorities have made will always fail to solve Poland’s fundamental and systemic issues. Continue reading >>10 June 2023
Rechtsstaat in Gewahrsam
Samstag, der 03.06.2023 in Leipzig. Hunderte von Menschen stehen zusammengedrängt am Alexis-Schumann-Platz in der Südvorstadt. Stets unter den Augen behelmter Polizist*innen, die sie umringen. Solche „Kessel“ gibt es immer wieder auf Demonstrationen in der Bundesrepublik. Und immer wieder wurden sie von deutschen Gerichten für rechtswidrig erklärt, weil sie die Versammlungsfreiheit und andere Grundrechte der Eingekesselten in unverhältnismäßiger Weise verletzten. Continue reading >>09 June 2023
Geldsäcke im Parlament?
Die BGH-Entscheidung zu den „Maskendeals“ hat – wieder einmal – gezeigt, dass der Straftatbestand der Mandatsträgerkorruption (§ 108e StGB) dringend reformbedürftig ist. Die politischen Zeichen hierfür stehen günstig, schließlich wollen die Regierungsfraktionen ausweislich ihres Koalitionsvertrags „den Straftatbestand der Abgeordnetenbestechung und -bestechlichkeit wirksamer ausgestalten.“ Wir plädieren dafür, einerseits § 108e StGB partiell zu entschärfen (speziell im Hinblick auf Kommunalpolitiker), andererseits aber ergänzende Strafvorschriften einzuführen, die sich an die etablierten Strukturen des allgemeinen Korruptionsstrafrechts und die bereits geltenden Zuwendungsverbote des § 44a AbgG anlehnen. Continue reading >>Regulating the Sustainability Transition
The European Parliament’s adoption of its position on the Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) last week marks a breakthrough for transnational corporate regulation. At a moment when the EU Green Deal was facing open opposition from within the European People’s Party Group (EPP), rapporteur Lara Wolters (S&P) withstood lobbying efforts until the final minute and secured a majority for her report. With a strong mandate for the Parliament in the upcoming Trilogue, the EU has come a big step closer to passing the most ambitious due diligence legislation worldwide. Continue reading >>
0
08 June 2023
Die „Letzte Generation”, die EMRK und das Strafrecht
Die Aktionen der „Letzten Generation“ haben den gesellschaftlichen und juristischen Diskurs der letzten Monate geprägt. So engagiert die juristische Diskussion jedoch geführt wird, so sehr verharrt sie ganz überwiegend noch im nationalen Recht. Die zuständigen deutschen Strafrichter:innen werden sich jedoch auch dem Blick nach Straßburg nicht entziehen können – die Blockadeaktionen der „Letzten Generation“ stehen unter dem Schutz der in Artikel 11 Abs. 1 EMRK kodifizierten Versammlungs- und Vereinigungsfreiheit. Dieser Schutz steht einer strafrechtlichen Sanktionierung der Aktionen nicht grundsätzlich im Weg; eine Rückbesinnung auf die menschenrechtliche Dimension der Proteste kann und sollte aber ein Korrektiv für allzu ausgeartete Kriminalisierungs- bzw. Selbstjustizfantasien darstellen. Continue reading >>Grenzwertige Grenzverfahren
Am heutigen Donnerstag, den 8. Juni 2023 treffen sich die EU-Innenminister*innen, um eine Einigung über Teile der umstrittenen Reform des Gemeinsamen Europäischen Asylsystems (GEAS) zu erzielen. Maßgeblich geht es darum, den Anwendungsberemich der problematische Grenzverfahren auszuweiten, die eine verkürzte Prüfung des Schutzanspruchs direkt an der Grenze vorsehen. Dieser Beitrag möchte eine kritische Perspektive auf die Reform und die begleitende Debatte werfen. Menschenrechte sind hier mehr als nur marginal berührt und es ist keine Übertreibung, wenn Kritiker*innen der Reform sich darauf berufen. Continue reading >>YouTube Updates its Policy on Election Misinformation
Last Friday, YouTube announced that it ‘will stop removing content that advances false claims that widespread fraud, errors, or glitches occurred in the 2020 and other past US Presidential elections’. This development has upsides and downsides, a few of which are worth sketching out, and all of which further accentuate why the US constitutional framework regarding online platform regulation requires updating. The nature of this update requires transcending a governance approach of overreliance on expecting good faith self-regulation by companies providing these intermediaries. Continue reading >>07 June 2023
An Inconvenient Constraint
On 1 July 2024, Hungary is set to take over the Presidency of the Council of Ministers. The European Parliament and the Meijers Committee issued reports questioning whether Hungary should be blocked from doing that. These proposals raise questions of political feasibility, however, especially as one may doubt if a Hungarian Council Presidency can do much practical damage to the EU. In addition, they also raise questions of legal feasibility. A logical prerequisite for preventing Hungary from holding the Presidency as long as it breaches the rule of law is that doing so is consistent with the EU’s own rule of law. I doubt it is. Continue reading >>06 June 2023
An American in the Antique Store
Last week, Adrian Vermeule gave a lecture at a conference at Berlin’s Catholic Academy which brought together a diverse set of participants. Titled “Non Nova, Sed Nove: The Common Good in Constitutional Law”, the catholic convert gave a glimpse of his common good constitutionalism with a focus on the European tradition of civil law, developed by the Romans, preserved by the See of Rome and brought to fruition by legal scholars from Baldus to Jhering. His lecture, framed by comments from Corine Pelluchon and Joseph H.H. Weiler, wasn't really tying the threads closer. Vermeule reminds of an American tourist rummaging in the antique stores of Europe for things that will make an impression at home. Meanwhile, the locals are raising their eyebrows at his choices. Continue reading >>
0
05 June 2023
Die “Letzte Generation” in staatlichen Schulen?
Die Aufregung in Medien und Politik war ebenso groß wie schnell verflogen. Vertreter*innen der "Letzten Generation vor den Kipppunkten", so wurde berichtet, wollten an Schulen aktiv werden und Schüler*innen für Aktionen mobilisieren. Zum Glück trafen sie damit aber auf den „klaren Widerstand“ der Kultusminister*innen, die sich mutig der „Rekrutierung“ entgegenstellen. In Hamburg forderte die CDU in der Bürgerschaft, dass den Schulen verboten wird, in irgendeiner Weise mit Aktivist*innen der Letzten Generation zusammenzuarbeiten. Sich pauschal gegen die Einladung von Vertreter*innen der „Letzten Generation“ auszusprechen verkennt gleichermaßen die Aufgaben von Schulen wie auch die rechtlichen Bedingungen für die Beteiligungsmöglichkeiten externer gesellschaftlicher Kräfte in der Schule. Continue reading >>Spotlight Interpretation and its Devastating Effects
After 1989 Poland struggled to build up a free state based on the rule of law. More recently, illiberal constitutionalism has been damaging these hard-won gains. This blogpost will argue that the systematic dismantling of Poland’s rule of law, without officially amending the Constitution, was possible due to a peculiar interpretative technique called spotlight interpretation. Its essence lies in the opportunistic interpretation of systemically important constitutional provisions to achieve the short-term political goals of the ruling majority, and it has arguably been central to the destruction of judicial independence in Poland’s constitutional order. Continue reading >>
0
Strasbourg’s Coming Out
On June 1st, in Maymulakhin and Markiv v. Ukraine, the ECtHR determined for the first time in clear terms that the general absence of legal recognition for same-sex couples is discriminatory and violates Article 14 of the European Convention of Human Rights. This marks a significant addition to the Court’s case-law concerning the rights of same-sex couples with implications for future litigation on this subject. Continue reading >>
0
04 June 2023
Ist der Umgang mit Klimaprotesten in Deutschland menschenrechtswidrig?
Wegen der in vielen Staaten der Welt zunehmenden Repressionen gegenüber friedfertigen Protestbewegungen, die vor allem auf Sitzblockaden zurückgreifen, hatten der UN-Menschenrechtsausschuss und auch der UN-Sonderberichterstatter sich in den letzten beiden Jahren wiederholt zu den menschenrechtlichen Standards im Umgang mit störenden Protestformen geäußert. Die dort identifizierten Gefahren für das Menschenrecht auf Versammlungsfreiheit sind auch für die deutsche Situation aufschlussreich. Continue reading >>03 June 2023
Institutional Corsets and the Question of Timing
There has been a lot of noise around whether Hungary should, and legally could, be blocked from taking over the Council presidency in the second half of 2024, considering the state of the rule of law in the country. On 1 June, the European Parliament adopted a resolution, questioning Hungary’s ability to “credibly fulfill” the tasks of a Council presidency and asking the Council to “find a proper solution as soon as possible”, else Parliament could take “appropriate measures”. Such concerns are legitimate, but another question seems to be sidelined in the debate: How much practical damage can the upcoming Council presidency under Hungary actually do in the EU? Continue reading >>02 June 2023
Kollektive Unfriedlichkeit
Seit mehreren Wochen haben linke Gruppierungen für den Tag der Urteilsverkündung im Strafverfahren gegen Lina E. und drei andere Angeklagte vor dem OLG Dresden und das darauffolgende Wochenende Protestveranstaltungen angekündigt. Die Stadt Leipzig hat daraufhin für das Wochenende Versammlungen zum Thema im Stadtgebiet verboten. Neben der rechtlich angreifbaren Pauschalität wird das Verbot auch faktisch seinen Zweck verfehlen. Das Bedürfnis nach öffentlicher Auseinandersetzung mit dem Urteil lässt sich bestenfalls nur lenken. Ein Verbot hingegen dürfte eskalationssteigernd wirken. Continue reading >>
0
Gesetz ist Gesetz?
Seit den Hausdurchsuchungen in 15 Wohnungen von Mitgliedern der „Letzten Generation“ hat sich die öffentliche Diskussion um die Aktionen der Gruppe noch einmal intensiviert. Im Zentrum steht dabei der Begriff des „Zivilen Ungehorsams“. Obwohl das dahinterstehende Konzept auf viel, auch auf viel berechtigte, Kritik stößt, möchte ich zeigen, dass „ungehorsames“ Protestverhalten die Funktion erfüllt, Ungleichgewichte in den Möglichkeiten politischer Einflussnahme auszugleichen. Ziviler Ungehorsam kann dabei eine integrative Funktion erfüllen; er kann aber auch die diskursiven Verhältnisse aufbrechen und zu gesellschaftlichen und politischen Veränderungen anstoßen. Zudem zeichnet er sich dadurch aus, dass er Visionen einer normativen Zukunft entwickelt und insofern einen Beitrag zur Entwicklung der politischen Gemeinschaft und ihrer Verfassung leistet. Die weltweit zunehmende Kriminalisierung von Protestaktionen missachtet diese demokratische und rechtsstaatliche Bedeutung zivilen Ungehorsams. Continue reading >>Democratizing Switzerland
About 25% of Switzerland’s permanent population do not possess the red passport necessary to vote due to one of the most restrictive citizenship law’s in the Western world. The Democracy Initiative is trying to change this. While unlikely to succeed, they are nonetheless starting an important conversation about how to fix Switzerland’s semi-democracy. Continue reading >>
0
Boiling the Frog
In the wake of Turkey's recent presidential elections, previous blogposts objected to characterizing authoritarian regimes such as Turkey, Hungary and India as ‘competitive’ solely by virtue of regular elections, which are formally free but fundamentally unfair. However, this blogpost argues that the prior ones missed the main problem in Turkey: The playing field in Turkey is not only “massively tilted in favor of Erdogan” now; it has always been tilted in favor of the majority – long before Erdoğan. This blogpost discusses the slow death of Turkish electoral competitiveness. First, I describe the politico-legal context that enabled Erdogan’s rise. Second, I contrast the developments in Turkey regarding election competitiveness to European legal standards and strikingly late political demands. Continue reading >>
0
01 June 2023
The Leopard Paradox?
In early May, Prime Minister Giorgia Meloni hosted a roundtable to discuss institutional reforms designed to improve “the stability of governments and legislatures, and respect for citizens’ votes at the ballot box.” A central campaign promise of hers, the reforms are meant to address Italians’ exacerbating distrust of political institutions, rooted in the fact that Italy’s administrations are among the most short-lived in Europe. This adds to its comparatively low levels of ‘clarity of responsibility’. Three options emerged from the discussion. I will briefly discuss the potential and challenges of each option. Continue reading >>
0
An Honest Broker?
A characteristic of the functioning of the EU is that the Presidency of the Council of Ministers rotates between Member States every six months according to a previously agreed order. The EU Presidency is responsible for driving forward the Council’s work on EU legislation. In the second half of 2024, Hungary will take over the Presidency, followed by Poland in the first half of 2025. Given their rule of law record, it is highly questionable whether they will act in the Council’s general interest. In order to avoid damage, there are three avenues available to the Council and the Member States. Continue reading >>
0
31 May 2023
Selbstbestimmt, aber ausgeschlossen?
Am 5. Mai 2023 legte das BMFSJ den Referentenentwurf (RefE) zum neuen Selbstbestimmungsgesetz vor, der vorsieht, das Verfahren zur Änderung des Geschlechtseintrags im Personenstandsregister zu vereinfachen. Die Resonanz unter Betroffenenverbänden auf diese epochale Neuerung ist im Grundsatz positiv. Der vorliegende Beitrag mahnt daher auch eine unzureichende Reflexion der Geschlechtergleichheit an, die in Art. 3 Abs. 2 und 3 GG statuiert und in der Rechtsprechung des Bundesverfassungsgerichts ausdifferenziert ist. Dem gleichheitsdogmatischen Umwälzungspotential, das der Marge zwischen Vulnerabilitätsdoktrin und Förderauftrag erwächst, wird der RefE jedoch nicht gerecht. Bedenklich sind die §§ 6 und 7 SBBG-RefE, die nicht-binäre Personen von positiven Maßnahmen ausnehmen. Continue reading >>Durchschlagskraft für Sorgfaltspflichten
Die bevorstehende Verabschiedung der EU-Richtlinie über die Sorgfaltspflichten von Unternehmen im Hinblick auf Nachhaltigkeit (Corporate Sustainability Due Diligence Directive, CSDDD) könnte die Regulierung der Waffen- und Rüstungsindustrie in Europa drastisch verändern. Während sich das EU-Parlament, die Kommission und der Rat darauf vorbereiten, in den so genannten „Trilog“ einzutreten, um einen endgültigen Text zu verabschieden, ist noch offen, ob sie auch den Waffenhandel in den Geltungsbereich der Richtlinie einbeziehen werden. In diesem Beitrag beleuchten wir einige Accountability-Defizite in derzeitigen europäischen Regelungen über die Ausfuhr von Feuerwaffen. Die CSDDD könnte dazu beitragen, jene Defizite zu beheben und gleichzeitig den illegalen Handel und die Umleitung von Waffen zu verhindern. Continue reading >>
0