28 June 2019

Demise of “One Country, Two Systems”?

Hong Kong's existence as a liberal pocket within a socialist party state has been a risky experiment from the outset. The substance of the dispute about extradition to mainland China does not pertain to the viability of the “one country, two systems” governing model. The way in which the saga unfolded, however, reveals flaws in Hong Kong’s political system that, if unrectified, may prove fatal to the model. Continue reading >>
0

Soziale Gerechtigkeit im Versailler Vertrag

Der hundertste Jahrestag des Friedensvertrags von Versailles am 28. Juni sollte daran erinnern, wie eng der Vertrag das brüchige Versprechen eines dauerhaften Weltfriedens an das Streben nach sozialer Gerechtigkeit knüpft. Continue reading >>
0

A Déjà Vu? The Social Credit System and fajia (Legalism)

While it is certainly beneficial to contrast the SCS to emerging governance mechanisms in the West or principles of civil liberties, it is equally important to connect it to traditional Chinese thoughts which may have influenced the policy-makers. In view of the tendency of associating the SCS with Confucianism, this blog post concentrates on fajia (legalism), a traditional school of political and legal thought that had shaped the mode of governance in imperial China. Continue reading >>
0
27 June 2019

Die Follower, die ich rief …

Die Regierung und einzelne ihrer Mitglieder nutzen – wie andere politische Akteure auch – die sozialen Netzwerke zur Öffentlichkeitsarbeit. Sie moderieren ihre Social Media-Auftritte, löschen fragwürdige Beiträge auf ihren Facebook-Seiten und „blockieren“ unliebsame Kritiker auf Twitter. Die Betroffenen empfinden das regelmäßig nicht nur als unfreundlichen Akt, sondern als Beeinträchtigung ihrer Grundrechte. Doch welche grundrechtlichen Bindungen bestehen hier überhaupt? Continue reading >>

Untrustworthy: Social Credit Isn’t What You Think It Is

Posing questions about how technology can be used to shape citizens, and change what it means to be a citizen, is of critical and immediate importance, but using China as a blank slate on which we project hypotheticals causes more confusion than clarity. It can distract us from more pressing concerns regarding China, technology or both. Continue reading >>
26 June 2019

Mit dem Kopf durch die europarechtliche Wand

Die Pkw-Maut ist rechtswidrig. Das hat der Europäische Gerichtshof vergangene Woche in erfrischender Klarheit festgestellt. Dabei kann das gescheiterte Mautvorhaben als Muster für politische Manöver gelten, die auch im Asyl- und Migrationsrecht zu beobachten sind. Es wird Wahlkampf mit nationalen Interessen gemacht und politische Handlungsfähigkeit demonstriert. Rechtliche, insbesondere europarechtliche Vorgaben werden zur Randnotiz degradiert. Bis die Gerichte entscheiden dauert es. So kann eine ganze Zeit lang mit rechtswidrigen Versprechungen Politik gemacht werden. Continue reading >>
,

Scoring Systems: Levels of Abstraction

One of the contested issues in this debate relates to similarities and differences between scoring systems in China and in the West – how unique is China? In this post, we will try to reconcile the different perspectives, arguing that both commonalities and differences exist, depending on the adopted level of abstraction. Thus, we shall zoom in the Chines Social Credit System (SCS), examining the features it shares with other systems and point to related issues: it is a scoring system, it is formal, it is ICT based, it is surveillance based, it is opaque and unaccountable. This enables us to distinguish commonalities and differences. Continue reading >>
0
25 June 2019

Data Diets and Democracy: The Chinese Social Credit System From a Machine Learning Perspective

The Chinese Social Credit System trends against democracy. It is being built by a competent and motivated anti-democratic system with social control as one stated goal. The more important question though is whether the Chinese machine learning data diet will make Chinese AI stronger than Western AI, and whether the realities of machine learning will undermine Western-style capitalism and liberal democracy. As this essay argues, I think there is a real chance that both will occur. Continue reading >>
0

Is a Social Credit System Good for Women?

In a capitalist economy, the value of goods tends to be tied to their exchange value. A Social Credit System is, in principle, able to integrate a wider set of behaviours and characteristics that merit reward than the price mechanism. It could hence turn out to be better at valuing feminine-coded tasks, such as care-work. Yet, I argue, feminists should be sceptical with regards to the emancipatory potential of a Social Credit System, as such a system might turn out to merely reproduce dominant forms of valuing rather than promoting real change. Continue reading >>
0
, ,

Where Citizenship Law and Data Protection Law Converge

Becoming a citizen of a country is a noteworthy event. But in light of increasing concerns over the protection of personal data, states face questions regarding the necessity of formal publication of the personal data of their new citizens. A closer look at Member States' practices reveals radical discrepancies between the national approaches taken across the EU. Continue reading >>
0
24 June 2019

„Mama Laudaaa“: der Sommerhit des deutschen Migrationsrechts­diskurses

Während die Sommerferien und die Hitzewelle den Großteil der Bevölkerung in die Badeseen und Freibäder treiben, herrscht in Migrationsrechtskreisen wieder einmal helle Aufregung. Dieses Mal scheint der liberale Verfassungsstaat zu eruieren, weil der Bundestag sich anschickt, einige kleinere Änderungen des Staatsangehörigkeitsrechts zu beschließen. Astrid Wallrabenstein warnte an dieser Stelle kürzlich vor einem „Paradigmenwechsel“. In diesem Blogbeitrag geht es mir um eine inhaltliche Replik auf ihren Beitrag und die Logik des migrationsrechtlichen Diskurses. Continue reading >>

The Social Credit System as a New Regulatory Approach: From ‘Code-Based’ to ‘Market-Based’ Regulation

To what extent does the Social Credit System comply with the fundamental principles of democratic legal systems and human rights values? Continue reading >>

Turning the Lights Off

On 14 June the Bulgarian minister of justice finally took the step to present to the public its long-awaited draft of the new accountability mechanism intended to ensure independent investigation for to the top three Bulgarian magistrates. The draft legislation proves that the concerns regarding the consequences for Bugaria's judicial independence were entirely justified. Continue reading >>
0
23 June 2019

Grundrechtsentzug gegen Rechtextremisten – Die stumpfe Waffe der streitbaren Demokratie

Bundesinnenminister Seehofer möchte den Vorschlag prüfen, Demokratiefeinden Grundrechte zu entziehen. Einen entsprechenden Vorstoß hatte der ehemalige CDU-Generalsekretär Peter Tauber unternommen. Diese Drohung ist indes nicht viel Anderes als eine symbolische Geste, noch dazu eher eine der Gelegenheit denn der Stärke. Gegen Demokratiefeinde müssen andere Konzepte her. Continue reading >>
22 June 2019
,

France Criminalises Research on Judges

In March, France made a controversial move and became the first country in the world to explicitly ban research on individual judicial behaviour. It is now a criminal offence to ‘evaluate, analyse, compare or predict’ the behaviour of individual judges. The result is a flagrant violation of the freedom of expression, represents an affront to basic values of academic freedom, and disregards basic principles of the rule of law. Continue reading >>

Die Egalisierungsfunktion der Staatsangehörigkeit

Der Entwurf der Bundesregierung zur Änderung des Staatsangehörigkeitsgesetzes sieht die Ausbürgerung von Deutschen vor, die sich an Kampfhandlungen einer Terrormiliz im Ausland konkret beteiligen. Dies gilt freilich nur für Mehrstaater und bringt damit einen fundamentalen Paradigmenwechsel zum Ausdruck: die Staatsangehörigkeit verliert ihre grundlegende staatsrechtliche Funktion, die darin besteht, Menschen als gleiche Staatsbürger des politisch verfassten Gemeinwesens zu verstehen. So wichtig es ist, dass die Bundesrepublik Deutschland Terrorismus effektiv bekämpft, so wenig darf sie dabei einen Unterschied nach der Staatsangehörigkeit machen. Continue reading >>
21 June 2019
, ,

Mini-BOTs, complementary currencies and the European monetary malaise

On May 28th, the Italian Chamber of Deputies approved a resolution requiring the government to issue the so-called mini-BOTs. Under such a name, reference is made to Treasury bills issued in small denominations (in Euros), bearing no interest, with no expiry date, and which the Italian Exchequer would accept as a means of payment of taxes. The proposal has been predictably met with marked skepticism by European institutions and by the Italian Minister of Economy and Finance. However, the wisest move, in prudential, political and economic terms, would be that European institutions would embrace experimentation with complementary currencies, in genuine federal spirit. Continue reading >>
0

Putting ‘Good Citizens’ in ‘The Good Place’?

In this contribution, I will aim to answer the question as to whether a Social Credit System will be more likely to lead a society to a ‘digital republic’ or a ‘digital dictatorship’. After analysing how the Chinese Social Credit System exhibits an enormous gap between policy-making and policy-execution, I argue that instead of a utopia or dystopia, such a system is more likely to lead us to a future of ‘digital bureaucracy’. Continue reading >>
0
20 June 2019

Die Risiken beherrschbar machen

Vorgestern hat der Berliner Senat die Eckpunkte für ein Berliner Mietengesetz beschlossen. Es soll nun ausgearbeitet, nach der Sommerpause verabschiedet werden und Anfang 2020 in Kraft treten. Der umstrittene Kern dieses Gesetzes liegt in einem Einfrieren der vertraglich vereinbarten Mieten für fünf Jahre. Die politischen Auseinandersetzungen um ein solches Gesetz sind vorprogrammiert – ebenso wie die rechtlichen. Doch ein genauerer Blick auf die verfassungsrechtlichen Risiken zeigt, dass der Berliner Gesetzgeber sie durchaus in den Griff bekommen kann. Continue reading >>

Urwahl? Ausgeschlossen!

Es steht schlecht um die SPD im Bund. Nach dem Rücktritt von Andrea Nahles ringt die kommissarische Parteiführung um den richtigen Weg zur Wahl einer neuen Parteivorsitzenden. Die Botschaft der Mitglieder, die sich mit über 23.000 Vorschlägen an die Parteizentrale gewandt haben, ist eindeutig: sie wünschen sich eine verbindliche Beteiligung. Allein nach dem geltenden Parteiengesetz ist das nicht möglich. Das muss sich ändern. Continue reading >>

The Citizen, the Tyrant, and the Tyranny of Patterns

Good citizenship cannot be captured or fixed by an algorithm, because: (1) people genuinely disagree about what good citizenship is; (2) there are limits to how any conception of good citizenship can be enforced in states that uphold the rule-of-law; and (3) even the best scheme of algorithmic citizenship would fail to achieve its objectives due to the inherent weaknesses of applying algorithms to social affairs. Continue reading >>
0

An Illusion of Western Democracies

The thesis I propose is that the reason why the Social Credit System so scandalises Westerners is not because it is contrary to ‘our’ Aristotelian and Arendtian liberal political tradition. Rather, it is precisely because it shows the illusion upon which this tradition is founded. This consists in believing that there is a void at our disposal between people as ‘free’ citizens and the political as a set of laws. Continue reading >>
0
19 June 2019

Rechtsterrorismus und Staat

Seit Montag hat sich der dringende Verdacht erhärtet, dass der CDU-Politiker und nordhessische Regierungspräsident Walter Lübcke durch einen neonazistischen Täter ermordet worden sein soll. In der jüngeren Vergangenheit wurden rechtsterroristische Attentate mitunter als „Amokläufe“ von einzelnen verharmlost, wodurch gleichsam die ideologischen Zusammenhänge solcher Taten negiert werden. Unabhängig vom Fall Lübcke ist jedoch die Frage nach einer vermeintlichen Einzeltäterschaft bereits falsch gestellt. Continue reading >>

A Perfect Storm

On 9 June 2019, Hong Kong became the focus of international attention as hundreds of thousands of demonstrators marched on Hong Kong Island to oppose the imminent enactment of a bill that would introduce a rendition arrangement, inter alia, as between Hong Kong and other parts of China (including mainland China, Taiwan and Macau). This legislative proposal has not only led to the largest protests in the history of postcolonial Hong Kong but has also brought about one of the greatest crises of governance in post-1997 Hong Kong. Continue reading >>

Seeing Like an Authoritarian State

It is analytically problematic and perhaps amoral to proceed as if the Social Credit System concept is a purely technocratic initiative that exists at some metaphysical separation from the regime that spawned it. Continue reading >>

The Docile Minds of Perfect Societies

I ardently oppose the use of surveillance mechanisms in regulating the relationship between individuals and governance structures. As a result of three interrelated dynamics, rather than creating ‘perfect’ citizens, social credit systems are more likely to create calculated and passive subjects. Continue reading >>
0
18 June 2019

Das Ende der Maut, wie wir sie kennen

Zur PKW-Maut hat der Europäische Gerichtshof nun ein wunderbar klares Urteil gesprochen, das auf eindrückliche Weise bestätigt, was jeder sehen konnte, der es sehen wollte: Ob ich bei der Erhebung einer Abgabe zwischen Personen, die in Deutschland wohnen, und solchen, die woanders wohnen, differenziere (klar verboten, grundlegende ständige Rechtsprechung) oder ob ich sie bei der Erhebung gleichbehandle und dann nur den in Deutschland Ansässigen alles erstatte, darf nicht zu einem unterschiedlichen Ergebnis führen. Continue reading >>

Social Reproduction and Social Credit Apparatuses

John Cheney-Lippold removes China from the analysis. Abstracting a social credit system allows him to ask more general questions: What do all social credit systems purportedly want? And most importantly: What is the 'social' in social credit? Continue reading >>
0
,

Treating China as a ‘Normal’ Country

This blog post suggests that it is preferable to regard China's Social Credit Systems as a specific instance of a wider phenomenon. In this respect, China may be considered as a 'normal country' experimenting with rating-based forms of governance. Continue reading >>
0
17 June 2019

The Most Dangerous Branch

On 7, 8 and 9 June 2019, from Friday to Sunday, the Moldovan Constitutional Court delivered six rulings which were rather atypical, to say the least. The court ordered the dissolution of the new parliament and declared all parliamentary acts unconstitutional, then invalidated the nomination of the new prime minister and the appointment of the government, and lastly, removed the Moldovan president from office and replaced him with the former prime minister as interim president. One week later, however, the situation became even more bizarre when the court announced a new judgment repealing each of its six rulings. What was going on in Chișinău and why? Continue reading >>
0

Unbegleitete Minderjährige in Idomeni

Idomeni ist ein Ort und ein Name, der zum Symbol wurde. Zeitweise lebten 13.000 Menschen in dem Lager an der griechisch-nordmazedonischen Grenze. Am vergangenen Donnerstag hat nun der Europäische Gerichtshof für Menschenrechte Griechenland verurteilt. In einem Fall von fünf unbegleiteten minderjährigen Flüchtlingen, die sich u.a. in Idomeni aufgehalten hatten, sah der Gerichtshof eine unmenschliche und erniedrigende Behandlung. Continue reading >>
0
,

Of Chicks and Men

Mit Urteil vom 13. Juni 2019 hat das Bundesverwaltungsgericht im Revisionsverfahren um die rechtliche Zulässigkeit der millionenfachen Tötung von Eintagsküken entschieden: Das Töten männlicher Küken ist tierschutzrechtlich „nur noch übergangsweise“ zulässig, bis „voraussichtlich in Kürze“ ein marktreifes Verfahren zur Geschlechtsbestimmung im Ei zur Verfügung steht. Obschon die Begründung noch nicht im Volltext vorliegt, sollen im Folgenden einige Schlaglichter auf dieses, aus tierschutzrechtlicher Sicht kritikwürdige, Urteil geworfen werden. Continue reading >>
16 June 2019
,

Staatsangehörigkeit in Geiselhaft

Auf den ersten Blick wirkt der Gesetzentwurf der Bundesregierung zum Verlust der Staatsangehörigkeit für Terror-Kämpfer im Ausland als hilfloser Umgang mit Personen, die ein militärisches Gewaltpotential an den Tag gelegt haben. Auf den zweiten Blick offenbart er aber eine Abkehr von der Essenz moderner Staatsangehörigkeit. Sie besteht in der fundamentalen Gleichheit der Staatsbürger, die durch diesen Status formalisiert wird. Continue reading >>

CVM Here, CVM There: The European Commission in Bulgaria’s Legal Wonderland

On 13 June 2019, Bulgaria’s Minister of Justice Danail Kirilov declared that he would resign unless the Cooperation and Verification Mechanism to which Bulgaria was subjected was lifted before the end of the Juncker Commission’s term. This statement comes in the middle of a highly controversial reform proposed by Kirilov. The reform is one of the key arguments Bulgaria intends to use to persuade the European Commission that the CVM should be terminated this year. Continue reading >>
14 June 2019

Die Meinungsmacht der Intermediäre

Seit Wochen diskutiert halb Deutschland über das Rezo-Video, über die Reaktion von CDU-Chefin Annegret Kramp-Karrenbauer und die Frage, ob sie damit der Zensur im Internet das Wort redet Leider geht die ganze Diskussion am Kern der wirklichen Probleme vorbei. Diskussionswürdig ist nicht, dass das Video von Rezo von der Meinungsfreiheit geschützt ist und neue Regeln für solche Äußerungen in Wahlkampfzeiten entschieden abzulehnen sind. Vielmehr gilt es darüber nachzudenken, wie der potenziellen Meinungsmacht der Intermediäre, also YouTube, Facebook, Instagram, Google & Co, begegnet und der diskriminierungsfreie Zugang zu den Plattformen gesichert werden kann. Continue reading >>

Producing Legal History

Iustitia dilata est iustitia negata is a famous legal maxim meaning that “justice delayed is justice denied”. It goes without saying that it represents a universal truth. This truth is particularly relevant to the European Court of Human Rights which - on average - takes several years to deliver a judgment. Continue reading >>
0
13 June 2019

„No one has the right to be homeless…”

The Hungarian Constitutional Court's decision on the homelessness ban is not only devastating in terms of outcome, but also in terms of quality of the Court’s reasoning. This poor quality does not stem from the justices’ intellectual inability to adequately address the issues involved in this case, but from unacceptable political considerations spread among the members of the Court. Continue reading >>
0
11 June 2019
,

Human Dignity for Good Hungarians Only

On 4 June 2019 the packed Constitutional Court of Hungary issued an astonishingly inhuman decision: The criminalization and eventual imprisonment of homeless people, the Court declared, is in line with the 2011 Fundamental Law of Hungary. According to the majority, “ (…) nobody has the right to poverty and homelessness, this condition is not part of the right to human dignity.” Continue reading >>
06 June 2019

Die institutionelle Unabhängigkeit der Justiz in Deutschland – ein Defizitbefund

Die deutsche Staatsanwaltschaft darf wegen fehlender Unabhängigkeit keine Europäischen Haftbefehle ausstellen. So hat es gerade der EuGH entschieden. Das Urteil sollte Anlass für eine allgemeinere Debatte über die Unabhängigkeit der Justiz in Deutschland sein. Denn Entwicklungen wie in Polen oder Ungarn wären auch hierzulande rechtlich möglich. Die Debatte um constitutional resilience muss daher auch die institutionelle Unabhängigkeit der Justiz in den Blick nehmen. Continue reading >>

Das wohlfeile Totschlagargument

Der jüngste Vorschlag von Bundessozialminister Hubertus Heil zur „neuen Grundrente“ wurde gemeinhin als parteipolitisch motivierter Vorschlag kurz vor den Europaparlamentswahlen wahrgenommen. Tatsächlich ist die Diskussion aber viel älter und auch parteipolitisch gar nicht eindeutig zuzuordnen. Jetzt, da die Reformvorschläge konkreter werden, droht die notwendige politische Debatte über die Ausgestaltung einer Grundrente mit fragwürdigen verfassungsrechtlichen Argumenten im Keim erstickt zu werden. Continue reading >>
05 June 2019

Sorgfaltspflichten auch für Laien im Netz!

Kurz nach dem bescheidenen Abschneiden der CDU bei der Europawahl und den Kommentaren von Annegret Kramp-Karrenbauer zum Video des YouTubers Rezo hat sich eine hitzige Diskussion um die Regulierung von Bloggern, YouTubern und Co. entwickelt. Klar ist: das klassische Meinungsbildungsmonopol von Presse und Rundfunk ist längst gebrochen. In der Folge der neuen Äußerungsbedingungen müssen Laien wie YouTuber, Blogger und Influencer denselben grundrechtlichen Schutz erfahren wie professionelle Journalisten. Sie sollten aber ebenso denselben Äußerungsanforderungen unterliegen. Continue reading >>
04 June 2019

Falsch verstandene Effektivität vor Rechtsstaatlichkeit?

Die im Mai 2019 beschlossenen „Eckpunkte zur Modernisierung des Strafverfahrens“ kündigen die nächste punktuelle Reform der Strafprozessordnung an. Neben einem Ausbau staatlicher Eingriffsbefugnisse, insbesondere in Form der erweiterten DNA-Analyse, wird sie voraussichtlich erhebliche Beschränkungen der Beschuldigten- und Verteidigungsrechte enthalten. Der Entwurf verfolgt damit den seit längerer Zeit von Politik und Strafjustiz bespielten Topos der Beschleunigung und Effektivierung, hinter dem sich zumeist die Bekämpfung unbequemen Verteidigungsverhaltens verbirgt. Continue reading >>
03 June 2019

Hackback in Deutschland: Wer, was, wie und warum?

Medienrecherchen zeigen, dass die Bundesregierung das Thema „Hackback“ nun offensiv angeht: Es liegt ein internes Konzeptpapier vor, das beschreibt, welche Gegenmaßnahmen nach einem Cyber-Angriff aus dem Ausland künftig ergriffen werden sollen. Aber so nachvollziehbar das Bedürfnis nach solchen Maßnahmen auch sein mag, es ist schon vollkommen unklar, wer für die Durchführung von solchen „Hackbacks“ zuständig sein soll - und darf. Continue reading >>
,

The puissance of infringement procedures in tackling rule of law backsliding

In this blog post Petra Bárd and Anna Śledzińska-Simon propose the CJEU to introduce “rule of law infringement procedures”, having both a fast-track and a freezing component, as part of a wider “EU rule of law toolbox”. Continue reading >>
0

This is how Bulgarian Judicial Independence Ends…Not with a Bang but a Whimper

Bulgaria notoriously ranks at the bottom of all judicial independence and corruption indexes in the EU, even lagging far behind Member States such as Hungary and Poland. Under the guise of implementing EU recommendations and the case-law of the European of Human Rights, a reform proposal by Bulgaria’s Ministry of Justice is about to threaten Bulgaria’s judicial independence even further. Continue reading >>
,

Entering into New Constitutional Territory in Austria

10 days after the “Ibiza Video” scandal a vote of no confidence in the Austrian Parliament removed the Austrian government from office. While international media focused – in light of the exceptional circumstances – primarily on the “Ibiza Video” scandal, the constitutional dynamics were mostly neglected. It is therefore necessary to explain the events of the last days as well as to analyse the constitutional dynamics of the situation in Austria. Continue reading >>
31 May 2019

Living on the edge – how the Poles hang in there whilst the Court deliberates

This piece offers a brief overview of such anticipated implications of the judgement, firstly, from the perspective of the European Union and its rule of law, and, on the other hand, from the perspective of Poland. Continue reading >>
0
30 May 2019

No Going Nuclear in Strasbourg

Mammadov v. Azerbaijan, the much anticipated judgment handed down by the Grand Chamber of the European Court of Human Rights yesterday, is no ordinary judgment. It is the first time the Court has ruled in an ‘infringement procedure’ – the most serious form of political pressure that members of the Council of Europe can exert on one of their own short of expulsion from the club. Continue reading >>
0

Should the EU Think Twice Before Dumping its Spitzenkandidaten?

With the dust barely settled from the European elections, the horse-trading for the most important EU-level positions has begun. Much of the analysis has focused on one aspect of the election result: the fragmented European Parliament it leaves in its wake. This will be a ‘coalition’ Parliament, with the support of several pro-European groupings necessary for the EU’s legislative agenda to progress. In this sense, the result gave ammunition to those eager to dump the 2014 Spitzenkandidaten system. Another aspect of the election result, however, seems just as important. Continue reading >>

Commission v. Poland – A Stepping Stone Towards a Strong “Union of Values”?

Commission v. Poland gives the Court not only the opportunity to put ASJP into practice but also to clarify the doctrinal framework for finally addressing the developments in “backsliding” Member States under EU law. This contribution will shed some light on these two uncertainties, suggest ways of how the Court could resolve them and explore the potential repercussions for the EU legal order. Continue reading >>
0