10 January 2021

Muss der Staat die künstliche Fortpflanzung verbieten?

Das deutsche Fortpflanzungsmedizinrecht befindet sich in einem geradezu erbärmlichen Zustand: Das aus dem Jahr 1990 stammende Embryonenschutzgesetz (ESchG) ist – auch im Hinblick auf den medizinischen Fortschritt – veraltet, als Strafgesetz von repressivem Charakter und in Teilen verfassungsrechtlich nicht haltbar. Politik und Gesetzgeber weigern sich beharrlich, dem dringenden Desiderat nach einem modernen, dem Stand der Medizin angemessenen Fortpflanzungsmedizingesetz Rechnung zu tragen. Continue reading >>
08 January 2021
,

The Paradox of Israel’s Coronavirus Law

On January 12, 2021, the Israeli Supreme Court sitting as High Court of Justice (HCJ) will hear arguments in a series of cases challenging the constitutionality of Israel’s Coronavirus Law. This Law was enacted on July 23, 2020, to replace the Israeli government’s reliance on general emergency powers. It was supposed to curb the government’s powers on restricting rights and ensure parliamentary supervision of enacted measures. In fact, however, it handed the government new executive lawmaking powers rather than limiting them. Continue reading >>
0

Zoom in den Gerichtssaal?

Seit dem Ausbruch der Corona-Krise sehen sich diverse Gerichte zunehmend vor die Schwierigkeit gestellt, den normalen Betrieb unter Einhaltung der Maßnahmen zur sozialen Distanz aufrechtzuerhalten. Um dem oftmals verhängten Notbetrieb Abhilfe zu schaffen, wird immer eifriger an der Einführung digitaler Gerichtsprozesse gearbeitet. Ausgeblendet wird in diesen Diskussionen oftmals die Tatsache, dass mit der Digitalisierung von Rechtsprozessen wesentlich grundsätzlichere Fragen zum Wesen und zur Funktionsweise des Rechts aufgeworfen werden, die sich bei näherer Betrachtung als unlösbar mit Fragen von Präsenz verflochten erweisen. Continue reading >>
07 January 2021

New Year’s Predictions on Rule of Law Litigation

On December 16, the European Union legislature finally adopted Regulation 2020/2092 on the rule of law conditionality of EU funds. Although the Regulation is supposed to apply from 1 January 2021, Hungary and Poland have reportedly announced their intention to challenge it before the CJEU. Here are three predictions on how this litigation is going to go in the year ahead. Continue reading >>
0
, ,

Alles unter Verschluss

Das Bundesjustizministerium hat am 12. Dezember 2020 seinen Referentenentwurf zur Umsetzung der europäischen Whistleblowing-Richtlinie (2019/1937) (WBRL) an die Presse weitergereicht. Hinweise von Whistleblowern bezüglich Verschlusssachen sollen pauschal vom Anwendungsbereich der Richtlinie ausgenommen bleiben. In der Praxis würde die Effektivität des Schutzes von Hinweisgebern in staatlichen Behörden hierdurch massiv untergraben. Ein mutigerer Weg ist möglich: Die Einsetzung eines Bundestransparenzbeauftragten. Continue reading >>

Insurrection

President Trump is dangerous. He must be removed from office. Immediately. There are three ways to do this. Continue reading >>
06 January 2021

The Brazilian Constitution Hanging by a Thread

In a December judgement, the Brazilian Supreme Court finally prohibited the re-election of the president of the House of Representatives, which had been practice for decades despite being in direct violation of the Brazilian constitution. In 2020, there has been unequivocal interest in the position of president of the House of Representatives as it holds the constitutional power to initiate an impeachment process, threatening president Bolsonaro. Although the Court ultimately declared the re-election unconstitutional, five dissenting votes of this judgment demonstrate the power of abusive judicial review. Continue reading >>
0
05 January 2021

Dancing with the Dragon

On 30 December 2020, the EU Commission announced that the EU and China “in principle” concluded the negotiations on a Comprehensive Agreement on Investment (CAI). So far, there has only been a limited assessment of the CAI from a human rights perspective which is problematic considering recent political developments in China. This leads to the question: How does the CAI measure against the standards of the constitutional law of the EU relating to its external relations? Moreover, it is doubtful that the agreement will meet the requirements prescribed by the European Parliament in this regard. Continue reading >>
,

Notparlament in die Verfassung

In Schleswig-Hostein wird die Corona-Pandemie als Anlass dafür genutzt, Regelungen über ein Notparlament in der Landesverfassung zu verankern. Ein interfraktioneller Gesetzentwurf wird von 68 der 73 Abgeordneten des Landtages unterstützt. Doch der Entwurf enthält Ungereimtheiten und es stellt sich außerdem die Frage, ob die Thematik der Handlungsunfähigkeit des Landtages nicht weitgehend durch andere Verfassungsänderungen gelöst werden kann. Gerade, um die klar zum Ausdruck kommende Angst vor einem tatsächlichen Tätigwerden des Notparlaments zu mindern. Continue reading >>
0
04 January 2021
,

Mitigating Brexit through Bilateral Free-Movement of Persons

Rather than bemoaning the Brexit choice the UK made, it is time to start thinking about living with it in a way that would cause as little disruption as possible for all those concerned. How to mitigate, at least to some degree, the sudden, unprecedented loss of rights that Brexit caused? EU citizenship not any more on the table, bilateral freedom of movement of persons agreements with the EU Member States, EEA countries and Switzerland could offer a way forward. This solution is fully in line with EU law and has already been tested. Continue reading >>

Richtige Balance?

Der Europäische Haftbefehl ist nicht nur eine Dauerbaustelle des europäischen Grundrechtsschutzes, sondern zugleich das Produkt verketteter Fehlleistungen europäischer Institutionen. Kommission und Rat haben mit dem Rahmenbeschluss über den Europäischen Haftbefehl 2002/584/JI politisch ein Instrument geschaffen, das einseitig Funktionsinteressen der Strafrechtspflege forciert. Grundrechte wurden hingegen von Anfang auf eine Floskel reduziert, von der die effektive Rechtsanwendung möglichst verschont werden sollte. Continue reading >>
,

A first impression of regulatory powers in the Digital Services Act

The EU Commission Proposal for a Digital Services Act (DSA), released on 15 December 2020, is one of the cornerstones of the Commission’s ‘A Europe Fit for the Digital Age’ political agenda. The regulatory model proposed in the DSA is highly centralised, with the Commission putting itself forward as the sole regulator with teeth vis-à-vis Big Tech, or “very large platforms”. A choice which builds on the failings of the GDPR, but creates tensions with general requirements of independence and impartiality of regulators. Continue reading >>

Trump’s Endgame, Part II

The handoff of power from President Donald Trump to President-Elect Joe Biden is not going well. American law currently requires a long “transitional” period of nearly three months during which a defeated American president still holds the reins of power. The length interregnum creates an opportunity for two kinds of consequential mischief. Continue reading >>
03 January 2021

Trump’s Endgame, Part I

It should not have been surprising that vote totals were certified on time in Michigan or that an unfounded election lawsuit was dismissed in Wisconsin or that the state legislature of Pennsylvania refused to throw out the election results or that presidential electors voted in every state for the candidates they had pledged to support. This year, however, each of these normally unremarkable moments was reported as “breaking news.” And now we’ve learned that drama will continue to the very last stages of the certification process. Continue reading >>
01 January 2021

Grundrechtswende zur Jahreswende

Das Ende des in vielerlei Hinsicht denkwürdigen Jahres 2020 hat Karlsruhe mit einer zukunftsweisenden Grundsatzentscheidung eingeläutet. Mit seinem kurz vor Jahreswechsel veröffentlichten Beschluss in Sachen Europäischer Haftbefehl III erkennt nun auch der Zweite Senat des Bundesverfassungsgerichts die Unionsgrundrechte als unmittelbaren Prüfungsmaßstab der Verfassungsbeschwerde an. In einem begrüßenswerten und keineswegs selbstverständlichen Schritt schwenkt der Zweite auf die Linie des Ersten Senates ein. Continue reading >>
0
31 December 2020
,

Gleiche Unfreiheit?

Das deutsche Gemeinwesen ist eine freiheitliche Ordnung, mit vielen –weithin akzeptierten, zum Teil aber auch beklagten und kritisierten – Ungleichheiten. Nichts Besonderes also. Manchmal aber bricht sich plötzlich und überraschend ein radikaler Egalitarismus Bahn. So ist es jetzt auch beim Impfen. Continue reading >>
,

Speaking of Solidarity

Today the official deadline for members of the World Trade Organization (WTO) to submit a report to its General Council on a waiver proposal expires. This waiver would allow WTO members not to comply with certain obligations of the Agreement on Trade-Related Aspects of Intellectual Property Rights (TRIPS) for a limited amount of time in order to be able to effectively prevent, contain and treat COVID-19. For now, members have failed to take this first step towards a temporary suspension of TRIPS obligations but they agreed to continue the discussions beyond today's deadline. Nonetheless, the proposal highlights that intellectual property rights can not only act as an obstacle to global and just access to vaccines and medical equipment but also that the exisiting legal framework is inadequate to tackle crises like the COVID-19 pandemic. Continue reading >>
0
30 December 2020

Brot statt Böller

Der Zweite Senat des Bundesverfassungsgerichts hat in einem Beschluss vom 1.12.2020, der am heutigen Mittwoch veröffentlicht wurde, vor Abschluss dieses turbulenten Jahres noch einmal ein kraftvolles Zeichen gesetzt. Er folgt der neuen Linie des Ersten Senats aus dem Fall Recht auf Vergessen II und wendet nun ebenfalls unmittelbar die Charta der Grundrechte der Europäischen Union als Maßstab für eine Verfassungsbeschwerde an, wenn das Unionsrecht den Sachverhalt so dominiert, dass sein Anwendungsvorrang im Grundsatz auch die Grundrechte des Grundgesetzes verdrängt. Continue reading >>
,

Conditionality Mechanism: What’s In It?

As from 1 January 2021 the Regulation on a general regime of conditionality for the protection of the Union budget will become applicable. A lot has been said about the outcome of the negotiation process of this new regulation for which all parties involved claimed victory, as it is usually the case once an agreement is reached. We would like to take this as an opportunity to evaluate the outcome from the personal perspective of two people engaged in the process of the negotiations at opposite sides – the European Parliament on the one side and the Council of the EU on the other side. Continue reading >>
0

Back to Start?

The UK won a major victory with the EU in the Draft EU-UK Christmas EveTrade Agreement: It got the EU to renunciate the so-called Ukraine mechanism which, in effect, would have made the Commission the UK’s watchdog. This has caused some “Brexit envy” in Switzerland as this mechanism is part of the Draft EU-Switzerland Institutional Agreement. With a “bullshit” campaign, former Foreign Minister Didier Burkhalter, however, has led Switzerland into a cul-de-sac, making it likely that the negotiations will have to go back to start. Continue reading >>
29 December 2020

Failing Efforts to Delegitimize the Incoming Biden Administration

When state actors ignore evidence – or in the case of allegations of widespread election fraud, the lack of evidence – toward obtaining some political advantage, the community’s evaluation of the condition of the rule of law comes out badly. Degradation of the rule of law today leaves it in a state of disrepair tomorrow and alleviating harm to the way in which people morally appraise their legal system is not an easy fix. Continue reading >>
0

„Privilegien“ für einige oder Lockdown für alle?

Noch ehe die erste Impfung verabreicht war, entbrannte die Diskussion um eine Differenzierung zwischen geimpften und nicht geimpften Personen. Dürfen geimpften Personen Möglichkeiten eines „normaleren“ Lebens eingeräumt werden, die man nicht geimpften Personen (noch) vorenthält? Oder muss der Staat jegliche Differenzierung verbieten und den Lockdown damit für alle bis zur (möglicherweise gar nicht erreichbaren) Herdenimmunität, aufrechterhalten? Continue reading >>
28 December 2020
,

On Vaccine Nationalism, the ‘Slowbalisation’ and Zoonotic Diseases – Part II

In part II of the interview, MURATCAN SABUNCU and ANNE PETERS discuss whether states can be held responsible for ineffective responses to the pandemic, the role of the WHO and the future of multilateralism. Continue reading >>
,

On Vaccine Nationalism, the ‘Slowbalisation’ and Zoonotic Diseases – Part I

Although it is impossible to predict all of the current pandemic’s potential consequences, Covid-19 has already acquired a multidimensional nature, affecting all levels of society, and will seemingly become a catalyst of change in many fields, including international relations and international law. In the light of the current developments, MURATCAN SABUNCU discusses with ANNE PETERS the coronavirus, its global effects and transformative potential. Continue reading >>

Mandat zu Meinungspflege?

Dem so genannten BDS-Beschluss des Deutschen Bundestags vom Mai 2019 kommt zwar als schlichter Parlamentsakt keine rechtliche Verbindlichkeit zu. Er hat aber eine nachhaltige Kontroverse ausgelöst. In diese Debatte hat sich auch der „Beauftragte der Bundesregierung für jüdisches Leben in Deutschland und den Kampf gegen Antisemitismus“ mit durchaus robusten Stellungnahmen eingeschaltet. Dies wirft ungeklärte verfassungsrechtliche Fragen auf. Continue reading >>
26 December 2020

Paradoxes and Dilemmas in Compliance and Enforcement

Scholars have relentlessly argued for tougher EU action against illiberal governments whose actions erode constitutional checks and balances. The panoply of EU tools is large and it comprises mechanisms for compliance via dialogue and engagement, the several infringement procedures and other ECJ cases with RoL implications, and procedures seeking enforcement. Yet, EU action remains inefficient since, to date, none of these mechanisms, jointly or individually, have been able to extract substantial compliance but rather what Agnes Batory called “symbolic and creative compliance” designed to create the appearance of norm‐conform behavior without giving up their original objectives. This poor performance reveals a crucial paradox on rule of law compliance: the EU is a community of law that lacks the last enforcement mechanism; i.e coercion. Continue reading >>
0
24 December 2020

The Whole Is More than the Sum of its Parts

The long-awaited Demirtaş v. Turkey (No 2) Grand Chamber judgment has finally been delivered, twenty two months after referral and sixteen months since the 18 September 2019 hearing.  The judgment, arguably the most important from the Grand Chamber in 2020, is highly significant for both political and jurisprudential reasons. Politically, the case concerns the ongoing deprivation of liberty of Selahattin Demirtaş – the former leader of the left-wing, pro-Kurdish Peoples’ Democratic Party (HDP), the second-largest opposition party in Turkey. Continue reading >>
23 December 2020

Can (Republican) Values be Defined by Law?

On 9 December 2020, the French government presented an important legislative proposal that seeks to reaffirm « republican principles ». The project is worth being examined in some detail, as it encapsulates many of the recurring tensions in the French legal and political debate over pluralism and vivre ensemble. This is a cause for concern not only because of the ways in which it recasts a number of rights and freedoms, but also because of the strongly axiological program it conveys – one that may further reinforce ongoing tendencies to interpret a number of republican values in manners that alienate minorities religious and otherwise. Continue reading >>
0
, ,

Opposing an Idle Federal Government

Last week, the Brazilian Federal Supreme Court ruled that mandatory vaccination is constitutional and that states and municipalities may implement vaccination plans if the federal government does not do so. Deciding on five cases altogether, the court strengthened Brazilian federalism in the face of a federal government that remains largely inactive in addressing the COVID-19 pandemic. Continue reading >>
0

Der klinisch-ethische Fehlschluss

Das Kriterium der klinischen Erfolgsaussicht, auch Prognose genannt, ist in der Literatur über Zuteilungskriterien bei medizinischer Ressourcenknappheit seit langem präsent. In Deutschland haben Mediziner die Anwendung dieses Kriteriums im Kontext der aktuellen Pandemie in sogenannten klinisch-ethischen Empfehlungen angeraten. Die Verpflichtung, möglichst viele Patienten zu retten wird im Text als Selbstverständlichkeit präsentiert. Eine konsequente Priorisierung nach dem Kriterium der Erfolgsaussicht ist auf der Basis dieses Gebots jedoch nicht ableitbar. Unter bestimmten Umständen verlangt es vielmehr, von diesem Kriterium abzuweichen. Continue reading >>
0
,

CJEU’s Independence in Question, Part IV

In her much awaited appeal before the European Court of Justice, AG Sharpston is asking the right questions, that the Vice-President of the Court of Justice clearly got her Orders very wrong, and attempted to silence to ousted AG Sharpston through an abuse of ex parte procedure brought by the Member States. Continue reading >>
22 December 2020
,

How to Quantify a Proportionate Financial Punishment in the New EU Rule of Law Mechanism?

The principle of a proportionate financial measure enshrined in the new EU rule of law mechanism should be informed by an improved EU Justice Scoreboard (EUJS) drawing on rule of law indices. Thereby, the sensitive matter of determining the amount could be supported also by quantitative data. This is important, because the Commission will face high political pressure when acting under the new rule of law mechanism. Continue reading >>
0

Feuerwerksverbote in pandemischen Zeiten: Gefahrenabwehr & -vorsorge

Die in allen 16 Bundesländern verfügten Verbote, Feuerwerke zu verkaufen beziehungsweise abzubrennen stellen - entgegen ihrer Begründung - keine dem Infektionsschutz dienende Schutzmaßnahme dar. Sie entfachen vielmehr eine breite Palette an Problemen. Continue reading >>

Ein Freund, ein guter Freund

Der Kompromiss mit den Regierungen Ungarns und Polens bezüglich des Rechtstaatsmechanismus hat eine Menge – berechtigter - Kritik erfahren. Das Appeasement von Regierungen, die gegen die Grundwerte der EU verstoßen, ist zwar in der Logik der Institutionen und des politischen Handelns in der EU tief verwurzelt. Aber die zahme deutsche Reaktion auf die Eskapaden der ungarischen Regierung hat durchaus strukturelle Gründe, die weit über die Logik der EU-Entscheidungsprozesse hinausgehen. Der perpetuierte Empörungsloop über das ungarische Regime in deutschen Feuilletons und Polit-Talkshows, an dem regelmäßig auch Regierungspolitiker teilnehmen, verbirgt die Realität: Nämlich, dass die deutsche Regierung, und vor allem die deutsche Wirtschaft, sich längst mit dem ungarischen Regime zum gegenseitigen Interesse und Nutzen arrangiert hat. Continue reading >>
0
21 December 2020

Eigentumsrecht versus Schutz von Leben und Gesundheit

Die Grundregeln für den Infektionsschutz in der Pandemie sind: Abstand halten, Hände waschen und zu Hause bleiben. Für Menschen, die kein Zuhause haben, ist das aber gar nicht möglich. Der schon länger geführte Konflikt um das private Eigentumsrecht und die Wohnungskrise in den Städten verschränkt sich in der Corona-Pandemie mit dem Konflikt um einen gleichen Infektionsschutz. Verschiedene Beispiele zeigen, dass der Staat seinen Pflichten zum Schutz besonders vulnerabler Gruppen gegen das potentiell tödliche und gesundheitsschädigende Corona-Virus nicht ausreichend nachkommt. Continue reading >>
,

Still Waters Run Deep

That lawsuits taken by a Hungarian human rights NGO can reach the CJEU swifter than those launched by the Commission is clear evidence that strategic litigation and determined advocacy can move mountains. At the same time, this is also a cause for great concern. It speaks volumes of the Commission’s reluctance to promptly and effectively go after a Member State that deliberately ignores and breaches EU law. Continue reading >>
,

Staatshaftung im Lichte der Grundrechte

Mit seinem Urteil von 2016 war der BGH das erste Gericht, das staatshaftungsrechtliche Ansprüche beim Einsatz von Streitkräften im Ausland kategorisch und pauschal ausschloss. An der Herangehensweise und dem argumentativen Fundament des BGH-Urteils übt das BVerfG in einem letzte Woche veröffentlichten Beschluss nun deutliche Kritik. Continue reading >>
0

Grundrechtseingriffe durch Online-Proctoring

Auch im zweiten „Pandemie-Semester“ stehen Universitäten bundesweit vor der Herausforderung, Studienleistungen ordnungsgemäß abnehmen zu können. Bei schriftlichen oder elektronischen Aufsichtsarbeiten müssen sie sicherstellen, dass an den heimischen Schreibtischen möglichst gleichartige Prüfungsbedingungenen herrschen. Aber nicht jede Prüfungstechnologie ist erstrebenswert oder rechtlich zulässig. Insbesondere der Einsatz vollautomatisierter Überwachungsprogramme hat schwere Grundrechtseingriffe zur Folge. Continue reading >>

Constituent Power: A response to critics

Let me start by expressing my gratitude to the editors of the Verfassung blog and to the contributors to this debate. When I was writing the book, the very idea of it being read sent me into a panic. It still does today, but I am lucky to have found generous and insightful readers in Peter Niesen, Carlos Pérez Crespo, Markus Patberg and Esther Neuhann. Their comments raise both general methodological points and specific historical questions about the chapters. I will try to answer them in turn: I will first engage with the methodological critiques and I will then move to interpretative questions about the story I tell in the book, its protagonists and their historical contexts. The main aim of the book is, as I see it, to explain how the idea of constituent power has been used to make sense of the democratic principle according to which power belongs to the people. [...] Continue reading >>
0
20 December 2020

Nächtliche Ausgangssperre in Bayern auch an Heiligabend

Ab dem 16. Dezember 2020 gilt die Elfte Bayerische Infektionsschutzmaßnahmenverordnung, die für den Freistaat eine flächendeckende, generelle nächtliche Ausgangssperre zwischen 21 Uhr abends und 5 Uhr morgens vorsieht. Mit der nächtlichen Ausgangssperre an Heiligabend sind erhebliche Grundrechtseingriffe verbunden, die in dieser Form dem Grundsatz der Verhältnismäßigkeit nicht genügen. Dies gilt vor allem im Hinblick auf das Grundrecht zum Schutz von Ehe und Familie, aber auch der Religionsfreiheit. Continue reading >>

Constituent Power: A History of What Exactly?

In her book Constituent Power: A History (2020), Lucia Rubinelli aims to provide a history of the “language” or, more precisely, the “words ‘constituent power’” (14). She narrates this impressive history along five historical key moments, from Emmanuel Joseph Sieyès to Hannah Arendt. In the following, I will, first, comment on the methodology Rubinelli adopts throughout the book and, second, focus on the fifth historical moment “Arendt and the French Revolution” (Chapter 5). In this chapter, Rubinelli reconstructs Arendt’s critique of “sovereignty as a theoretical category and as a principle of political organization” (177) and her suggestion to replace it with ‘constituent power’. It is an original contribution of the book to show that Arendt’s argument is in line with the sense in which Sieyès originally put forward ‘constituent power’ – although Arendt herself framed it as a critique of Sieyès which, according to Rubinelli, is rooted in her inaccurate reading of Sieyès through Carl Schmitt. Continue reading >>
0

Dealing with a Complex Family Tree

In these brief remarks, I reflect on Rubinelli’s interpretation and critique of what is going on in contemporary theoretical debates about constituent power. What I want to argue is that while her reconstruction of classical positions is highly illuminating and takes our understanding of constituent power’s complex history to a new level, we risk underestimating the ideas in play if we regard them, as Rubinelli suggests we should, as “contingent” (p. 29) and therefore equally valid. Continue reading >>
0
19 December 2020
,

Fingerzeig an die Karlsruher Kollegen

Mehr als 10 Jahre ist der tödliche Bombenabwurf in der Region Kunduz unter Beteiligung der Bundeswehr her. Jetzt hat eine Kammer des BVerfG dazu einen Beschluss veröffentlicht und damit einen wichtigen Beitrag zur Debatte um die Anwendbarkeit des nationalen Amtshaftungsrechts auf den Einsatz von Streitkräften im Ausland geleistet. Die Kammer ist dabei insbesondere der ablehnenden Haltung des BGH mit gewichtigen verfassungsrechtlichen Argumenten entgegengetreten. Die Entscheidung stärkt damit den Grundrechtsschutz, aber endgültig klären kann sie die amtshaftungsrechtliche Problematik leider noch nicht. Continue reading >>
0

Carl Schmitt, the Arbitrary Character of Constituent Power, and the Tradition of European Public Law

In this comment, I engage with Chapter 3 of Lucia Rubinelli's book, which is an essential contribution to the study of constituent power in the Weimar Republic and the reception of this idea in the work of the controversial jurist Carl Schmitt (1888-1985). My thoughts are organized into two sections. In the first, I summarize Rubinelli's reading of Schmitt’s understanding of constituent power in Weimar. My main criticism concerns Rubinelli’s reading of the arbitrary character of constituent power in Schmitt, which in my view insufficiently reflects Schmitt's distinction between dictatorship and despotism. In the second part, I turn to the historical transition of constituent power that Rubinelli detects between the 19th-century French lawyers and the Weimar Republic. I point out that there is a missing link in Rubinelli's history of Schmitt's constituent power: the dialogue between the languages of German state theory (Staatslehre) and French public law (Droit Public) in the early 20th century. Continue reading >>
0

Extinguishing the Burning Embers: Rubinelli on Sieyès

The research question of 'Constituent Power. A History' is framed in the book‘s introduction as a critical mission in intellectual history, as Rubinelli identifies a major confusion in recent works on the historiography of political thought. A small industry has sprung up in recent years to backdate the advent of constituent power to the middle ages and even to antiquity. Authors claim to have discovered an employment of the concept in texts dating back to before the term became historically available in Emmanuel Sieyès. Rubinelli is surely right to castigate the anachromisms involved, and referring to Aristotle, Marsilius or Machiavelli, Bodin, Spinoza or Hobbes as early adapters to a timeless concept of constituent power seems misguided, but perhaps for other than her stated methodological reason, that we need to attend to the usage of the term because there is no determinate and stable concept of constituent power. Continue reading >>
0
,

Facebook’s Oversight Board Just Announced Its First Cases, But It Already Needs An Overhaul

On the 1st of December, the first cases the newly constituted Facebook Oversight Board will consider were published. They underscore that the Oversight Board was never going to be a panacea for the complex problem of content moderation on a platform that hosts billions of users, but it is clear already that the Board’s governance model requires an overhaul if it is to achieve meaningful success. Continue reading >>
18 December 2020

Institutionalizing Parallel Governance

On 15 December, the European Commission published its proposal for the Digital Services Act (DSA-P). One, if not the, major challenge for the regulation of social platforms is which and how content is disseminated as well as moderated on such platforms. At least when it comes to so-called very large online platforms like Facebook, YouTube or Twitter, the DSA-P’s path seems quite clear: Put platforms and the Commission in charge. In the construction of a new social order for online platforms State courts, prosecutors, law enforcement and state law as such are apparently no longer needed. Continue reading >>
0

Ein zwiespältiges Urteil

Gestern hat der Europäische Gerichtshof die Zulässigkeit des flämischen Schächtverbots bestätigt. Das entgegen dem Votum von Generalanwalt Hogan ergangene Urteil hat einen zwiespältigen Charakter: Es ist ein klares Signal zugunsten eines mitgliedstaatlichen Pluralismus im Bereich des Grundrechtsschutzes. Unvermeidliche Konsequenz ist, dass manche Grundrechte nicht das gleiche Gewicht bekommen wie in Deutschland. Kritisch ist zu vermerken, dass der EuGH den Pluralismus nur deshalb akzeptiert hat, weil der Gesetzgeber der Union ihn so vorgesehen hat. Continue reading >>
0

Wen soll das schützen?

Trotz unabweisbarer verfassungsrechtlicher Bedenken erleben landesweite Ausgangsverbote seit der Ministerpräsident*innenkonferenz vergangenen Sonntag ein Comeback. In ganz Baden-Württemberg, Bayern und Sachsen darf die Wohnung bereits nur noch mit triftigem Grund verlassen werden und es ist anzunehmen, dass weitere Verordnungsgeber bald nachziehen. Angesichts des aktuellen Infektionsgeschehens ist nachvollziehbar, dass die Entscheidungsträger*innen Maßnahmen erlassen, um die Verbreitung des Virus einzudämmen. Die Verbote weisen allerdings erhebliche Probleme auf. Continue reading >>

Constituent Power: A Symposium – Introduction

Lucia Rubinelli’s book Constituent Power. A History (Cambridge 2020) is a major contribution to democratic thought, in both method and substance. This Verfassungsblog symposium in the context of the Hamburg DFG-funded project „Reclaiming Constituent Power“ (319145390) arises from a shared interest in the subject matter of the book, the democratic reading of the fundamental lawmaking power of the people, as well as from a shared interest in the authors identified as relevant. The comments are devoted to the successive chapters of the book, on Emmanuel Sieyès (Peter Niesen on chap. 1), on French droit publique and Carl Schmitt (Carlos Perez on chap. 2-3), on the post-WW II lawyers such as Mortati and Böckenförde (Markus Patberg on chap. 4), and on Hannah Arendt (Esther Lea Neuhann on chap. 5). Continue reading >>