12 May 2020

VB Live: “Schaffen wir das?” – COVID-19 as a Crisis for German Law and Politics

Session I of our discussion series on the COVID-19 crisis from a German, European and International Perspective, jointly organized by IFHV and Verfassungsblog - streamed live here on Verfassungsblog from 4:00 - 5:45 pm. Join now! Continue reading >>

Is it the Court’s Role to Save a Country from Itself?

On May 6, 2020, the Israeli Supreme Court rejected eight petitions against PM Netanyahu’s rule as PM and against the unity agreement between Netanyahu and his former contender, Benny Gantz (“the Unity Agreement”). The unanimous decision was delivered by an expanded panel of eleven judges, who emphasized that despite the severity of the allegations against Netanyahu, there was no basis, in Israeli law, for disqualifying him. Continue reading >>
0

Constitutional Constraints meet Political Pressure

The Finnish Constitutional Law Committee had already in April adopted a critical position towards the COVID 19 crisis measures in the EU. Last week the Committee continued its critical examination. It came to the conclusion that the Eurogroup decision to essentially remove all conditionality from the new loan facility of the European Stability Mechanism (ESM) is incompatible with the Finnish Constitution and expressed serious doubts about its compatibility with EU law. The Committee also repeated its concerns about the accumulation of financial risks deriving from EU membership. Continue reading >>
0
,

Human Rights – The Essential Frame of Reference in the Global Response to COVID-19

It is mistaken to conceive of COVID-19 principally as a threat whose eradication necessarily requires rights to be sacrificed. Rather, human rights standards and principles offer a means of transparently balancing competing interests and priorities in the cauldron of COVID-19 decision-making – and rights-respecting measures which secure public confidence are likely to be more effective and sustainable over time than arbitrary or repressive ones. Continue reading >>
0
11 May 2020

Immunität als Status

Früher galt: Jeder Mensch hatte seinen Stand und jeder Stand sein eigenes Recht. Diese Schichtung der Gesellschaft verschwand weitgehend als mit der Moderne der Gedanke der Gleichberechtigung Einzug hielt. Wenn nun ein Immunitätsausweis diskutiert wird, klingt darin auch eine Unterteilung in den Stand der Immunen und den Stand der potentiell Infizierten an. Continue reading >>

Sonderopfer für die Volksgesundheit

Zieht der Staat zur Gefahrenabwehr jemanden heran, der die Gefahr nicht selbst verursacht, so mag dies „zur Beförderung des gemeinschaftlichen Wohls“ ausnahmsweise rechtmäßig sein. Immerhin werden noch heute ganze Dörfer für den Braunkohletagebau enteignet. Anders als mit dem auch vom Ehtikrat herangezogenen Konzept der Solidarität in einer Gemeinschaft lässt sich das wirklich nicht erklären. Selbst ausnahmsweise können solche Maßnahmen jedenfalls nur unter der Bedingung rechtmäßig sein, dass den Betroffenen dafür eine angemessene Entschädigung gezahlt wird. Continue reading >>

Carl Schmitt und die Pandemie. Teil I

Unsere gegenwärtigen Corona-Zeiten werden weithin alltagssprachlich als große Katastrophe, Krise und „Ausnahmezustand“ wahrgenommen. Deshalb verwundert es nicht, dass in den Debatten gelegentlich auch der Name Carl Schmitts fällt. Sein Werk steht vor und nach 1933 für die extensive Rechtfertigung diktatorischer „Maßnahmen“ im „Ausnahmezustand“. Mit seiner Theorie und „Verfassungslehre“ verbindet sich die Erwartung, grundbegriffliche Orientierung in den Lücken des Gesetzes, rechtsfreien Räumen und im unübersichtlichen Gelände zu finden. Im ersten Teil dieses Beitrags werden als Basis einer Auseinandersetzung mit der Anwendung von Schmitts Kategorien auf Maßnahmen in der Corona-Pandemie die biographischen Bezüge Schmitts zur Spanischen Grippe beleuchtet. Continue reading >>
0

Georgia’s Coronation of an Orwellian Doublethink

On 21 March 2020, Georgia declared a nationwide State of Emergency for one month in an effort to halt the spread of COVID-19. The decree has recently been extended until May 22, 2020. To date, Georgia is among the countries with the least infected population and the mortality rate remains low (635 confirmed cases, 10 deaths, and 309 fully recovered as of May 10, 2020). Despite the relative success within the medical sphere, the rule of law, democracy and human rights are facing an epidemic of unseen scale. Continue reading >>
0

Ein Virus macht Verkehrspolitik?

In aller Welt machen zurzeit sogenannte „Pop Up Bike Lanes“ (im Behördendeutsch: „Temporäre Radverkehrsanlagen“) ihrem Namen alle Ehre: Sie sprießen nur so aus dem Asphalt – wo gestern eine Autospur war, ist heute ein Fahrradweg. Vorreiter in Sachen temporäre Radwege ist Berlin; also die Stadt, die normalerweise nicht mit einer besonders agilen Verwaltung von sich reden macht. Continue reading >>
10 May 2020

Warum Europa nicht auf Ministerin Varga hereinfallen sollte

„Die Welt” berichtete am 12. April von einem Gespräch mit der ungarischen Justizministerin dr. Judit Varga über die am 11. März in Kraft getretenen Notstands- und Ermächtigungsgesetze. Die Ministerin halte die Kritik daran (so auch hier) für „Falschnachrichten” und „Ausdruck einer liberalen Meinungsdiktatur in Europa”. Da es sich hier um ein Notstandsgesetz handelt, will ich vorsichtig vorgehen. Bei der Beurteilung des Gesetzes ist allein der Text die maßgebende Tatsache. Die Stellungnahme der Ministerin gleicht aber eher einer politischen Propaganda als einer sorgfältigen Analyse der Regelung. Continue reading >>

Viet Nam: When Non-Emergency Measures Equal Emergency Measures

In Viet Nam, Wthe ‘state of emergency’ clauses are virtually a repetition of measures the government may take when there is no emergency. This means that were the government to declare a state of emergency there would be no reserving policy space for the government to fall back to. Viet Nam should thus seize the opportunity to revise its legislation and clearly distinguish between emergency and non-emergency measure, both in terms of degree and scope. Continue reading >>
0
09 May 2020

Croatia’s Response to COVID-19: On Legal Form and Constitutional Safeguards in Times of Pandemic

Analysing national responses to the coronavirus, the University of Oxford study found that Croatia was the most rigorous of all the examined countries considering the actual number of infections. Overall, the Croatian response to Covid-19 might not pose an autocratic threat to the rule of law as in certain European countries. This is far, however, from suggesting there have not been significant constitutional challenges, or that we should not require an enhanced constitutional oversight over apparently quite restrictive governmental action. Continue reading >>
0

Is the BVerfG PSPP decision “simply not comprehensible”?

Upon reading the BVerfG’s bombshell PSPP decision, one cannot but be struck at how little it thinks of the quality of the legal reasoning of the CJEU with regards to the proportionality test. If one is to judge others so harshly, it is wise to make sure that one’s own position is irreproachable. The BVerfG failed to do so. Continue reading >>

Ecuador – Constitutionalism and Covid-19

When referring to the rule of law and constitutionalism we must be extremely cautious: Ecuador was founded in 1830 after the dissolution of Great Colombia, and in just 190 years has adopted 20 constitutions. The current Ecuadorian Constitution dates from 2008. This means that the nation does not possess a strong constitutional tradition nor a culture of promotion of the rule of law. On the contrary, Ecuador has a long history of institutional breakdowns and coup d'états which were caused by political and economic crisis. However, these were nothing compared with the situation all Ecuadorians are currently facing. Continue reading >>
,

Emergency and Risk in Comparative Public Law

As the entire world is struggling with the Covid-19 pandemic, academics have been rediscovering the debate on emergency in public law. Our post explores whether the theory of disaster risk regulation can infuse the public law’s approach to emergency with new conceptual tools that contribute to mitigating the impact of emergencies. In so doing, we would like to recall how comparative public law has approached emergency and we shall then look at the insights coming from the theory of risk. Continue reading >>
0
08 May 2020
,

Health Before Rights and Liberties: Thailand’s Response to COVID-19

On 13 January, Thailand was the first country outside of China to confirm a COVID-19 case. Prayuth invoked the Emergency Decree on Public Administration in Emergency Situation on 26 March 2020. At present, new cases are down to a single-digit figure per day. However, the 2005 Emergency Decree may not be the appropriate tool, as it has misled the public’s understanding of the pandemic and allows the government to employ unnecessarily harsh measures, leading to over-criminalization and arguable abuses of power. Continue reading >>
0
,

The Netherlands: Of Rollercoasters and Elephants

The Dutch authorities take a quasi-legal, quasi-rhetorical approach to shape their intelligent lockdown and try to tame the pandemic beast, with questionable constitutional practices as a result. While the reliance on medical and other expertise might be a welcome difference compared to some other countries, overreliance on experts in communication may hide real political and legal choices that have been made. Continue reading >>
0
07 May 2020

Appeal to the independent Judges of the Supreme Court

Judges of the Civil Chamber,Judges of the Criminal Chamber, Judges of [...] Continue reading >>

Werkzeuge für den Völkerrechtsbruch

Im Koalitionsvertrag heißt es: „Völkerrechtswidrige Tötungen lehnen wir kategorisch ab, auch durch Drohnen.“ Dennoch hat die Bundeswehr bewaffnungsfähige Drohnen geleast – wenn auch ohne die dazugehörigen Waffen. Die Bundesregierung beteuert zwar, die Drohnen nur rechtmäßig einsetzen zu wollen, vertritt aber völkerrechtliche Auffassungen, die sowohl Gerichte als auch weite Teile der Wissenschaft (hier und hier) als rechtswidrig einstufen. Solange sich das nicht ändert, sollte von einer Bewaffnung der Drohnen abgesehen werden. Andernfalls würde die Bundeswehr ein Werkzeug an die Hand bekommen, das es anderen Staaten bereits erleichtert hat, das Völkerrecht zu brechen. Continue reading >>

Auf dem Weg zum Richterfaustrecht?

Was auf dem Spiel steht ist die europäische Rechtsgemeinschaft. Sie ist noch immer ein enorm fragiles Konstrukt, weil sie nicht von einem Nationalstaat unterlegt ist, der zusätzliche Bindungskräfte erzeugt. Ihre zentralen Komponenten sind der EuGH als im historischen und weltweiten Vergleich einmaliges überstaatliches Gericht und das wechselseitige Vertrauen aller Gerichte in der Europäischen Union darin, dass Urteile im Rahmen des Europarechts insbesondere durch die Gerichte befolgt werden. Wenn das wegbricht, dann droht der Absturz in eine Art richterliches Faustrecht: Das Recht des stärkeren Gerichts. Continue reading >>
,

Sweden and COVID 19: A Constitutional Perspective

The Swedish government’s ways of handling the Corona crisis have drawn a lot of international attention. Sweden has tried to limit the spread of the disease by means of recommendations, rather than quarantines and curfews. There is no provision in the Swedish constitution for the declaration of a state of emergency in peacetime, only in war or where there is an imminent danger of war. Instead, the Swedish approach is to have delegations to the government, and sub-delegations to administrative agencies in a variety of statutes. Continue reading >>
,

PSPP mit „PEPP“

Die Entscheidung des BVerfG zu den Kompetenzen der EZB gibt Anlass zu der Annahme, dass das Gericht hier möglicherweise selbst die Grenzen seiner Zuständigkeit überschritten und damit gewissermaßen selbst „ultra vires“ gehandelt hat. Die EZB hat das Urteil zwar zur Kenntnis genommen, aber kühl auf die Entscheidung des EuGH verwiesen. Damit wird der „Gehorsamskonflikt“ mitten in das Europäische System der Zentralbanken hineingetragen. Continue reading >>
0
06 May 2020

Fight, flight or fudge?

Karlsruhe’s latest judgement on the PSPP moves the German state closer to a full-fledged fight with either the EU or its own Constitutional Court by threatening to prohibit Germany’s participation in a programme that has existential significance for the euro. To resolve this dilemma, perhaps nothing short of a revolutionary moment would be required. Continue reading >>

„Keine leichte Kost“

Mitten in einer der größten globalen Krisen seit dem Ende des Zweiten Weltkriegs erklärt das Bundesverfassungsgericht das billionenschwere PSPP-Staatsanleihekaufprogramm der EZB ultra-vires. Das Urteil, das in den Worten des scheidenden Präsidenten Andreas Voßkuhle bei der Urteilsverkündung „keine leichte Kost“ ist, markiert eine der wichtigsten Entscheidungen des BVerfG zur europäischen Integration und hat potenziell weitreichende Folgen. Continue reading >>

The Right Question about the FCC Ultra Vires Decision

Instead of re-opening the old debate on the merits and demerits of constitutional pluralism, the FCC decision should be actually taken up as an opportunity to concentrate on another systemic feature of the EU constitutional governance. The decision of the FCC is not a sign that we have a problem with constitutional pluralism in Europe but warns us that we have a major constitutional problem with the constitutional role of the ECB. Continue reading >>

Absence Makes the Heart Grow Fonder

Der Besuch der Lebenspartnerin bzw. des Lebenspartners ohne deutsche Staatsbürgerschaft ist pandemiebedingt derzeit grundsätzlich kein triftiger Grund für die Einreise nach Deutschland. Eine solche generelle Einschränkung wirft insbesondere im Hinblick auf ihre Verhältnismäßigkeit einige grundrechtliche Fragen auf. Continue reading >>

Expelled from Humanity

The decision of the European Court of Human Rights in M.N. and Others v. Belgium will undoubtedly further propel the debate on the scope of extraterritorial state jurisdiction. More importantly, however, it reveals the necessity of addressing the systemic exclusion of refugees from the international legal order. Continue reading >>
0
,

Gut gemeint, nicht gut gemacht

Welch gravierendes Versäumnis ist dem EuGH im PSPP-Fall unterlaufen, dass sein Urteil der Senatsmehrheit im BVerfG als „schlechterdings nicht mehr nachvollziehbar“ , „methodisch nicht mehr vertretbar“ und „objektiv willkürlich“ gilt? Im Kern lautet der Vorwurf, der EuGH habe den Verhältnismäßigkeitsgrundsatz verkannt. Indes ergeben sich bei näherem Hinsehen erhebliche Zweifel am so drastisch formulierten Befund. Continue reading >>

Ultra schwierig

„Legal nationalism“, „BVerfG goes nuclear“, „konfuses Urteil“ – trifft die schrille Kritik wirklich den Kern dieses Urteils? Nüchtern betrachtet bleibt es ein aufsehenerregendes Urteil, das aber weder einen kategorialen Bruch des gewachsenen Kooperationsverhältnisses zwischen Karlsruhe und Luxemburg bedeutet, noch der EZB eine ordoliberale Zwangsjacke verabreicht. Continue reading >>

Die neue Normalität

Der phänomenologischen Soziologie und Jürgen Habermas Theorie des kommunikativen Handelns verdanken wir wichtige Einsichten in die sinn- und orientierungsstiftende Funktion von lebensweltlichen Traditionen. Die Lebenswelt stattet uns mit fraglos verwendetem praktischem Wissen aus. Sie versorgt uns mit Routinen und Deutungsmustern, die wir heranziehen, um uns, wenn wir handeln, in der Welt zurechtzufinden. Sie steht für das Unproblematische, Selbstverständliche und Normale und erbringt in dieser Funktion eine wichtige Integrationsleistung im Verhältnis von Zielen und Werten. Continue reading >>
0

Bangladesh’s Unofficial Emergency: Managing the COVID-19 Crisis by Notifications

It appears that Bangladesh’s legal responses to the COVID-19 crisis are inconsistent, ad hoc, and deficient in transparency and democratic practices. The unprecedented nature of the pandemic requiring exceptionally urgent actions, may be attributed to the sorry state of affairs. A thoughtful, more legitimate approach could nevertheless have been taken. Continue reading >>

Some Preliminary Remarks on the PSPP Decision of the German Constitutional Court

Karlsruhe's PSPP decision will not be hard to address as to its actual legal outcome, contrary to what might seem at first instance. But its market effects may be highly problematic. The uncertainty the decision will generate in the short term and the constraints arising from the obiter dicta of the Court for Germany’s participation in the EU response to the Coronavirus situation will likely have some serious negative effects. Continue reading >>
05 May 2020

Verschroben verhoben!

Dies ist keine glückliche Lektüre. Selten hat ein Urteil des BVerfG so traurig gestimmt. Nicht weil man das inhaltliche Anliegen des Gerichts nicht teilen könnte. Wohl aber, weil es eine an Verschrobenheit grenzende Weltferne und Selbstüberschätzung offenbart, von der man trotz aller gegenteiligen Anzeichen bis zum Schluss hoffen musste, sie möge dem Gericht und uns allen erspart bleiben. Alt ist das Gericht geworden, andere sind über es hinausgewachsen und so versteht es die Welt und seine Rolle in ihr nicht mehr. Continue reading >>

Plague President

Between the 16th and 19th centuries, city councils appointed plague doctors to assist those suffering from the Black Death. Now, in the 21st century, we are about to appoint a plague president in Poland. The governing Law and Justice (PiS) party is refusing to postpone the presidential election, scheduled for May 10, even though the COVID-19 pandemic is rampant. This is both detrimental to public health and unconstitutional. Continue reading >>
0

VB vom Blatt: Das BVerfG und die Büchse der ultra-vires-Pandora

Das ist das eigentlich Tragische des Urteils: Im Bereich der Geldpolitik wird es vermutlich schnell verpuffen, für andere Bereiche und andere Mitgliedstaaten hat es aber die Büchse der ultra-vires-Pandora (ohne Not) geöffnet. Sie wieder zu schließen, dürfte praktisch unmöglich sein… Continue reading >>
,

Schutzlos in Karlsruhe

In einer kürzlich veröffentlichten Eilentscheidung zum Digitale-Versorgung-Gesetz stecken zwei grundlegende Maßstabsverschiebungen, die weit über das konkrete Verfahren hinausweisen: In prozessualer Sicht hat das BVerfG den Prüfungsmaßstab für Verfahren im einstweiligen Rechtsschutz massiv zu Lasten des Antragstellers verschoben - und in materieller Hinsicht erschüttert es das Datenschutzrecht in seinen Grundfesten. Continue reading >>
0

Dissecting Covid-19 Derogations

Does the pandemic require derogation from human rights treaties? This [...] Continue reading >>
04 May 2020

Der Immunitäts­ausweis und der Weg zurück in ein freiheitliches Leben

Das Bundesgesundheitsministerium hat einen Entwurf eines Zweiten Gesetzes zum Schutz der Bevölkerung bei einer epidemischen Lage von nationaler Tragweite als Formulierungshilfe für die Regierungsfraktionen vorgelegt, um einen Gesetzesentwurf aus der Mitte des Deutschen Bundestages einzubringen. Das über 100-Seiten starke Papier hält eine ganze Bandbreite von gesetzlichen Anpassungen von 18 Gesetzen bereit. Im Zentrum medialer Aufmerksamkeit steht die Immunitätsdokumentation nach § 22 E-IfSG und die daran anknüpfenden Rechtsfolgen, die hier näher untersucht werden sollen. Continue reading >>

Rechtsprechungs­notstand in Bayern

Verfolgt man die Rechtsprechung des Bayerischen Verwaltungsgerichtshofes (BayVGH) zu den in Bayern erlassenen Maßnahmen in der Corona-Epidemie, fühlt man sich unweigerlich an die Rechtsprechung des 1. Strafsenats des Bundesgerichtshofs unter Vorsitz von Armin Nack erinnert. In Strafverteidigerkreisen sprach man damals spöttisch nur noch vom „Olli-Kahn-Senat“: Hält alles, vor allem Unhaltbares! Die Richter des ersten Strafsenats begründeten ihre niedrige Aufhebungsquote indes gerne mit der guten Arbeit der zu ihrer Zuständigkeit gehörenden Instanzgerichte. Ganz so einfach kann es sich der BayVGH in diesen Tagen jedoch nicht machen. Continue reading >>

Covid-19 – the Maltese Response: Slow at First but Steady and Effective

Notwithstanding some initial hesitation, the way in which the Maltese health authorities have so far handled the emergency has been well received by the general public. Measures were introduced gradually, with daily press conferences explaining the reason for each new measure or variation thereof, whilst providing statistics on the number of daily swabs, patients infected, patients recovered, and fatalities. Continue reading >>

Something is Forgotten in the State of Denmark: Denmark’s Response to the COVID-19 Pandemic

While the Danish Government’s approach, up until this point, has been successful in limiting the spread of the pandemic and none of the government initiatives seem blatantly unconstitutional – something might be forgotten in the state of Denmark: that the resilience and cultural properties of the Danish society contributed to the success in handling COVID-19 rather than increasing executive power. Continue reading >>

Being a Lawyer in Times of “Constitutional Pandemics”

Engaging in academic discussions aimed at better understanding the rampant anti-constitutional shenanigans and at finding adequate cures – while crucial conceptual work – is no longer sufficient. Much more is needed, no less a constitutional temperament and engagement on the ground that place us and our work in a more general context and explain what and how we respond on a behavioral level. Looking through the prism of temperament invites questions about the necessary virtues that go beyond academic excellence. This is clearly palpable in the evocative concept of constitutional fidelity. Continue reading >>
02 May 2020

Economic Interests and the Rule of Law Crisis in the EU

Legal scholarship needs to be more open to the political reality in order to effectively tackle the rule of law crisis. To go one step further, I argue that without considering the economic interests of all the relevant individual and institutional actors (corporations and governments) we will never fully understand the failures of the EU responses to the rule of law backsliding. Continue reading >>

Impeachment, und dann?

In den letzten Tagen wurde Brasilien von der gravierendsten politischen Krise seit dem Antritt der aktuellen Regierung erschüttert: Sergio Moro, der Superjustizminister des Kabinettes Bolsonaros, ist wegen interner Dispute mit dem Präsidenten zurückgetreten. Gleichzeitig schwindet Bolsonaros Rückhalt im Parlament, was auch ein Amtsenthebungsverfahren gegen ihn wahrscheinlicher werden lässt. Tatsächlich haben die letzten Jahre jedoch gezeigt, dass das Amtsenthebungsverfahren kein wirksames Mittel ist, um die Stabilität und somit die Demokratie Brasiliens zu stärken. Continue reading >>
0

Auch die Schulpflicht sollte gelockert werden

NRW liebäugelt mit einem "rollierenden System" für den Schulbesuch. Der Ertrag sub specie Bildungserfolg und soziale Interaktion der Kinder erscheinen dabei relativ gering. Bei einem solchen Missverhältnis muss sich die allgemeine Schulpflicht fragen lassen, ob sie ohne Lockerung für besonders gefährdete Personen noch verfassungskonform ist. Continue reading >>

COVID-19 in Latvia: Precaution Above All

The Government of Latvia adopted the decision on emergency situation due to COVID-19 on 12 March to apply until 14 April. For the time being, this period has been extended once to 12 May. This post considers the applicable legal framework, concrete limitations adopted by the Saeima (Parliament) and the Government are described, followed by an assessment from the point of view of European Union values. Continue reading >>
0
01 May 2020
, ,

Gleichheit im Rausch

Der Umgang mit Cannabis ist strafbar. Aber warum und ob dies verfassungsgemäß ist, darüber wird seit Jahrzehnten heftig gestritten. Seit einigen Tagen liegt hierzu ein Normenkontrollantrag beim Bundesverfassungsgericht, dessen Zulässigkeit auch vom guten Willen der Karlsruher Richterinnen und Richter abhängen wird. Den aber sollten sie an den Tag legen. Denn der Antrag könnte dem Gericht eine Gelegenheit bieten, sich von seiner vor über 25 Jahren eingenommenen und damals wie heute schwer zu verteidigenden Position zur Ungleichbehandlung von Alkohol und Cannabis zu lösen. Continue reading >>

The Fight Against COVID-19 in Argentina: Executive vs Legislative Branch

Argentina’s government has been adopting numerous and significant decisions in the face of the coronavirus (COVID-19) crisis. But: Almost all the relevant decisions adopted by the Executive Branch were decisions that belonged to the Legislative Branch: Congress is the only authority legally authorized to adopt them. In other words, the Executive Power is not authorized to do what it has been doing so far. Continue reading >>

With Tragedy Comes Farce

The Italian Prime Minister has recently adopted the the so-called ‘Step 2’ measures. They aim to prudently alleviate the severe limitations on personal liberty imposed so far, but result in obvious uncertainty as for what exactly is forbidden – which adds to their slender ties with parliamentary legislation in exposing the legitimacy deficit of the overall crisis discipline. Particularly, the notion of ‘congiunto’ as a person that one can go visit is likely to cause tragicomic, yet remarkable, turmoil. Continue reading >>
0
30 April 2020
,

Orbán is Still the Sole Judge of his Own Law

Our 22 April post on the Verfassungblog about Viktor Orbán’s state of emergency generated a thoughtful reply from Dr. Dániel Karsai, a well-respected Hungarian lawyer. We appreciate the chance to respond to his criticisms, alleging that we made some factual errors about the operation of Hungarian law. Continue reading >>
0