06 May 2019
Open Letter in Support of Professor Wojciech Sadurski
A call for an end to the repressive use of litigation by the Polish government and its supporters to punish freedom of speech. Continue reading >>
729
05 May 2019
Gemeinsam für den Frieden und die Einheit Europas? Der Europarat und Russland
Der 70. Geburtstag des Europarats am heutigen Tage gibt Anlass zu Stolz und Freude. Doch gleichzeitig befindet sich der Europarat in einer tiefen politischen und finanziellen Krise. Zentrale Frage ist, inwieweit er bei der Durchsetzung der Pflichten der Mitgliedstaaten die Desintegration in Kauf nehmen muss. Die aktuelle Rhetorik sendet jedenfalls das falsche Signal. Continue reading >>Ze-Situation: A Constitutional Law Perspective on Ukraine’s Elections and What is Coming Next
On 21 April, 41-year-old actor and comedian Volodymyr Zelenskiy, who entered the political scene only in January 2019, won the second ballot of Ukraine’s presidential election with 73 percent of the national vote. Ukrainians are placing high hopes on their new President to improve the country’s politicial and economic situation. But political games and Ukraine’s constitution will make it difficult for Zelenskiy to bring about the change he was elected for. Continue reading >>
0
04 May 2019
Independent Journalism v. Political Courts: The Cumhuriyet Trial in Turkey and Strasbourg
Shortly after Turkey’s ruling AK party lost control of metropolitan cities in the local elections of April 2019, a crucial verdict of the regional appellate court in a major case of journalism was brought forth in the national judicial network system. This case is known as the Cumhuriyet trial. Through silence, delay, or selective responsiveness, not only the Turkish Constitutional Court but also the European Court of Human Rights are playing their part in the ongoing demise of Turkey’s freedom of the press. Continue reading >>03 May 2019
Kirchliche Selbstbestimmung und deutsche Verfassungsidentität: Überlegungen zum Fall „Egenberger“
Der Fall "Egenberger" wird schon jetzt zu einem Showdown zwischen EuGH und Bundesverfassungsgericht hochstilisiert. Ob staatliche Gerichte zu beurteilen haben, ob für eine kirchliche Anstellung eine Religionszugehörigkeit erforderlich ist, kann aber nur dann in der Sache entschieden werden, wenn die von der Diakonie erhobene Verfassungsbeschwerde zulässig ist. Schon daran bestehen aber erhebliche Zweifel. Continue reading >>Das CETA-Gutachten des EuGH – Neue Maßstäbe allerorten…
Das lang erwartete EuGH-Gutachten zu CETA hat eine große Menge offener Rechtsfragen adressiert (oder erst aufgeworfen). Zwei Punkte verdienen besondere Beachtung: Zum einen unterwirft der EuGH das auswärtige Handeln der EU einer vollumfassenden materiell-rechtlichen Anforderungs- und Überprüfungsdichte. Zum anderen macht der EuGH rechtlich nur schwer nachvollziehbare Ausführungen, die, konsequent zu Ende gedacht, die Handlungsmöglichkeiten der EU im modernen Völkerrecht erheblich einschränken dürften. Continue reading >>02 May 2019
Der Staat gegen seine Richter: Eindrücke von der EGMR-Verhandlung im Fall M.N.
Es gibt zwei große Fragen in diesem Fall M.N. gg. Belgien, der am 24. April 2019 vor der Großen Kammer des Europäischen Gerichtshofs für Menschenrechte (EGMR) verhandelt wurde. Die erste betrifft die Pflicht eines Staates, unter besonderen Umständen in einer Botschaft ein Visum auszustellen, welches Personen erlaubt, einzureisen und dann Asyl zu beantragen. Daneben wirft der Fall M.N. aber eine zweite Frage auf, die an Grundsätzlichkeit und Relevanz kaum hinter der ersten zurückbleibt. Es ist dies die Frage nach der offenen und ausdrücklichen Missachtung von Gerichtsentscheidungen durch die Verwaltung, wie sie in diesem Fall stattfand, also eine Frage nach Gewaltenteilung und Rechtsstaatlichkeit. Continue reading >>A Dangerous Precedent for Minority Rights: the Latvian Constitutional Court’s Ruling on Minority Schools
On 23 April 2019, the Constitutional Court of Latvia delivered its judgment in the case on minority schools. This judgment might become a dangerous precedent for the rights of persons belonging to minorities under the Union values enshrined in Article 2 TEU. Continue reading >>01 May 2019
Administrative Judicial Reform in Hungary: Who Gives a Fig about Parliamentary Process?
In the past few months, the Fidesz government has been working on the reform of the administrative judiciary at full speed. The Constitutional Court recently had the opportunity to slow down the process of undermining judicial independence by invalidating the reform legislative act on the basis of procedural irregularities. Even though the law had been adopted as a result of a chaotic parliamentary vote, the justices did not find a violation of the Fundamental Law. The outcome is not surprising, as the Court cannot be accused of exercising a particularly strong control over the parliamentary legislative process in general. What is puzzling, however, is the massive amount of hypocrisy manifested in the reasoning. Continue reading >>
0
30 April 2019
Ist CETA der „Golden Standard“? EuGH hält CETA-Gericht für unionsrechtskonform
Das heute verkündete Urteil des EuGH im Gutachtenverfahren 1/17 war mit Spannung erwartet worden: Würde der Gerichtshof seine gegenüber internationalen Gerichten skeptische Haltung fortsetzen und auch ein CETA-Gericht neben sich nicht dulden? Der EuGH hat überrascht und erweist sich als großer Freund und Helfer der Bemühungen der Europäischen Kommission um eine Neugestaltung der Streitbeilegung in Investitionsschutzverfahren. Continue reading >>
0
A Failed Attempt to Dissolve a Political Party in Slovakia
On 29 April 2019 the Supreme Court of the Slovak Republic (SCSR) refused to dissolve the political party Kotleba – Ľudová strana Naše Slovensko (People’s Party Our Slovakia). A five-judge administrative senate essentially found insufficient evidence to ban the party and in a press release pointed the finger at the plaintiff, the General Prosecutor’s office, for mishaps in how the case was argued. Continue reading >>
0
29 April 2019
Die Zukunft des Regierungssystems – Zur semi-parlamentarischen Option
Die Ergebnisse der spanischen Parlamentswahlen bestätigen einmal mehr den Trend hin zur Fragmentierung der Parlamente. Spätestens seit der Bundestagswahl 2017 wissen wir auch in Deutschland, dass die Regierungsbildung dadurch schwieriger wird. Dieses Problem ist jedoch keineswegs das unvermeidliche Schicksal der parlamentarischen Demokratien der Gegenwart, sondern ließe sich durch institutionelle Reformen abschwächen, die bürgerlicher Gleichheit den Vorrang gegenüber innerparlamentarischer Gleichheitssymbolik einräumen. Continue reading >>26 April 2019
Demokratiepolitik: Die Abschaffung der kommunalen Stichwahl in Nordrhein-Westfalen als Verfassungsproblem
Für den Modus, in dem in einer Demokratie Repräsentanten gewählt werden, ist vieles denkbar. Trotzdem erzeugen Reformbemühungen im Wahlrecht zuverlässig skandalisierende Debatten, so auch derzeit in Nordrhein-Westfalen. Am 11.04.2019 hat der dortige Landtag auf Antrag der Landesregierung beschlossen, die Stichwahl bei den Wahlen der (Ober-)Bürgermeister und Landräte abzuschaffen. Continue reading >>23 April 2019
Is Bulgaria’s Rule of Law about to Die under the European Commission’s Nose? The Country’s Highest-Ranking Judge Fears So
On 17 April 2019, the President of Bulgaria’s Supreme Court of Cassation Lozan Panov was the keynote speaker at a yearly event dedicated to court independence. In his speech, Panov painted a vivid, yet gruesome picture of Bulgaria’s rule of law which is about to die like an oblivious frog in a pan of hot water reaching tipping point. Sadly, EU institutions have been turning a blind eye to the troublesome developments in Bulgaria for far too long. Continue reading >>22 April 2019
“Twenty Years of Selfless Service”: The Unmaking of India’s Chief Justice
India's Chief Justice Ranjan Gogoi has been accused by a former staffer of sexual harassment. In a glaring transgression of judicial procedure, Gogoi staged a 23-minute suo motu hearing, in which he presided over a bench made up of Justices Arun Mishra and Sanjiv Khanna. Gogoi feels justified to adjudicate his own case because of extraordinary circumstances. Continue reading >>20 April 2019
A Ministry of Truth in Singapore? Reflections on the Anti-Fake News Bill
On 1 April, the government of Singapore introduced the Protection from Online Falsehoods and Manipulation Bill. Often referred to as the Singaporean anti-fake news law, it is expected to be enacted with a few changes in the coming weeks or months. A closer look at the bill’s context, its most powerful elements and its possible regional impact as a model for legislation in other countries reveals that it is most likely to have a chilling effect on freedom of expression. Continue reading >>
0
19 April 2019
Brexit and the Politics of Law-Making
Should MPs be able to legislate contrary to the wishes of the government of the day? The Cooper Bill has raised fundamental questions over the relationship between law and politics in the United Kingdom. Continue reading >>
0
22 Years of Polish Constitution: Of Lessons not Learnt, Opportunities Missed, and Challenges still to be Met
The Polish constitution, unlike the German which will celebrate its 7-O on 23 May of this year, has no big birthday scheduled this year. Nevertheless, the 22. anniversary of the Polish constitution on 2 April offers a good opportunity to ponder about the Constitution’s performance so far, to appreciate its resilience, to celebrate its many achievements and, last but not least, to map out its possible future trajectory. Continue reading >>18 April 2019
Politische Strafjustiz? Zur demokratischen Kontrolle der administrativen Strafverfolgungsbürokratie
Hätte im Fall der Ermittlungen gegen das "Zentrum für Politische Schönheit" der Justizminister in Thüringen früher einschreiten müssen? Um diese Frage zu beantworten, muss man wissen, wie das Weisungsrecht gegenüber der Staatsanwaltschaft funktioniert und welchen Platz es in der demokratischen Zuweisung von Verantwortung im Rechtsstaat einnimmt. Continue reading >>17 April 2019
DEM-DEC Global Research Update – April 2019
We’ve Had a Name Change! The Democratic Decay Resource (DEM-DEC) [...] Continue reading >>
0
16 April 2019
After the Second Brexit Extension: What Now?
Unless the Withdrawal Act is adopted after all, the UK will need to elect MEPs in May. It is unlikely, however, that European Parliament elections will help to resolve the political impasse in Westminster. Hence, something else will have to move. Continue reading >>A Juncture of Transitional Justice: Ukraine’s Constitutional Court and the National Lustration Law
The presidential race and upcoming second round of elections currently take all attention in the news coverage on Ukraine. Meanwhile there is a case pending before the Constitutional Court that challenges the constitutionality of the 2014 lustration law. The outcome of these proceedings could shatter the post-transition constitutional law order in Ukraine in a profound way. Continue reading >>
0
15 April 2019
»Verfassungspositionen verteidigen«: Gedanken zur Debatte um die Vergesellschaftung von Wohneigentum
Die Berliner Initiative »Deutsche Wohnen & Co enteignen« sorgt nicht nur für öffentlichen Wirbel, sondern auch für eine diskursive Erweiterung des verfassungspolitischen Handlungsspielraums für Antworten auf die Wohnungsfrage. Sie knüpft damit an die Tradition der Marburger Staatsrechtsschule um Wolfgang Abendroth und Co. an, die die frühen Diskussionen um die wirtschaftspolitische Neutralität des Grundgesetzes prägte. Neben den wohnungspolitischen Implikationen geht es um die Frage, wie offen die demokratischen Handlungsmöglichkeiten in der Verfassung ausgestaltet sind. Continue reading >>The CJEU (Unintentionally) Opens New Avenues of “Free Choice” in Asylum Law
With the CJEU judgment H & R of 2 April 2019, the never-ending story of clarifying the preconditions for Dublin transfers took a turn that will again entail needs for clarification. The CJEU’s interpretation was essentially motivated by the aim to keep, or render, the Dublin system efficient and to lessen the time and effort involved in handling secondary migrations. Was it successful? Continue reading >>
0
13 April 2019
Die Länder-Öffnungsklausel bei der Grundsteuer – ein Zauberwort in der Verhandlungsarena des Föderalismus
Das Gerangel um die Grundsteuer macht gerade dem Brexit Konkurrenz: Die Uhr tickt, und die Zeit vergeht, ohne dass sich bislang ein beschlussfähiger Kompromiss herausgebildet hätte. Vor ein paar Tagen hat Bundesfinanzminister Scholz einen Gesetzentwurf vorgelegt, der vom Kanzleramt umgehend zurückgewiesen wurde – weil eine Länder-Öffnungsklausel fehlte. Von dieser Forderung dürfte am Ende allenfalls eine kleine Öffnungsklausel bleiben. Die Beteiligung der Länder ist damit nur noch Verteilungsmasse in der Verhandlungsarena des Föderalismus. Continue reading >>
0
11 April 2019
Three Steps Ahead, One Step Aside: The AG’s Opinion in the Commission v. Poland Case
In the infringement case about forced retirement of Polish Supreme Court judges, the Advocate General has delivered his much-awaited opinion. The AG proposed that the Court should declare that Poland failed to fulfil its obligations under Article 19 TEU. I do agree with this conclusion. I do not share, however, the Advocate General's view that the complaint of the Commission should be rejected as inadmissible as far as it is based on the right to an independent judge under Article 49 of the Charter of Fundamental Rights. Continue reading >>Kein Schutz vor Subjektivierung: Das neue Berner Polizeigesetz auf dem Prüfstand
Während die Mehrheitsgesellschaft kaum je mit der Polizei in Berührung kommt, prägt polizeiliche Repression den Alltag jener Menschen, die als abweichend oder fremd konstruiert werden. Die geplante Totalrevision des Berner Polizeigesetzes, die vor Kurzem in der Volksabstimmung angenommen wurde, folgt dieser Diskriminierungslogik. Umstritten sowie verfassungs- und menschenrechtlich heikel sind vor allem jene Normen, die in besonderer Weise die „Armen“ in den Blick nehmen und verstärktem polizeilichem Zugriff aussetzen. Continue reading >>06 April 2019
What Does the Spring Bring for the Rule of Law in Europe?
The Hungarian minister of justice requested the opinion of the Venice Commission on two bills establishing a new administrative court system in November 2018. Yet, before the Venice Commission got to have its say, the twin laws were adopted in December 2018, with the new courts expected to commence their work in January 2020. Continue reading >>
0
Unconstitutional Prorogation
On 1 April, the British Parliament again failed to agree on a plan for withdrawal from the European Union. It has now been suggested that the government should prorogue Parliament until after 12 April in order to terminate the current parliamentary debate. This would effectively silence Parliament to achieve its preferred version of Brexit without regard to principles of democracy and representative and responsible government. Continue reading >>
0
05 April 2019
Der EuGH eröffnet (unbeabsichtigt) neue Wege für “free choice” im Asylrecht
Die unendliche Geschichte der Klärung der Voraussetzungen, unter denen Asylsuchende Dublin-überstellt werden dürfen, hat mit dem EuGH-Urteil H & R vom 2. April eine Wendung genommen, die wieder einigen Anschlussklärungsbedarf nach sich ziehen wird. Die Entscheidung war wesentlich durch das Ziel motiviert, das Dublin-System effizient zu halten, bzw. effizient zu machen, doch ist das auch gelungen? Continue reading >>The Tjebbes Fail: Going Farcical about Bulgakovian Truths
In the case of Tjebbes the European Court of Justice has agreed in principle with stripping EU citizens residing abroad of their EU citizenship status and EU democratic rights based on non-renewal of the passport. The judgment showcases the dangerous limits to the understanding of the concept of citizenship by the Grand Chamber of the Court of Justice. Continue reading >>
0
Auf dem Weg zum Nationalen Volkskongress – warum die Geschichte der personalisierten Verhältniswahl auserzählt ist
Es war ein Scheitern mit Ansage. Als am Mittwoch die Nachricht durchsickerte, dass die Kommission, die Bundestagspräsident Schäuble zur Reform des Wahlrechts eingesetzt hatte, ihre Arbeit ohne Ergebnis abschließt, wird das nur wenige Beobachter überrascht haben. Denn im Bundestagswahlrecht ist, um es salopp zu formulieren, schon seit Jahren der Wurm drin. Statt weiter nach kleinteiligen Anpassungen im geltenden System zu suchen, sollte daher noch einmal grundsätzlich über die personalisierte Verhältniswahl nachgedacht werden. Continue reading >>04 April 2019
Abnutzungskämpfe an der falschen Front: zur Widerspruchslösung bei der Organspende
Es gibt Probleme, aus denen man in Politik und Recht nicht mit heiler Haut herauskommt, weil sie alle tiefsitzenden Emotionen und weltanschaulichen Überzeugungen aufrufen, die einer rationalen Diskussion im Wege stehen. Die Frage nach dem Umgang mit der Organspende gehört in diesen Dunstkreis. Eine fraktionsübergreifende Gruppe von Abgeordneten, unter ihnen der Bundesgesundheitsminister, hat einen Gesetzentwurf zur Einführung der sog. Widerspruchslösung vorgelegt. Die Wellen schlagen hoch, verfassungsrechtliche und kulturkämpferische Geschütze werden in Stellung gebracht. Es ist aber sehr fraglich, ob sich die Aufregung lohnt. Continue reading >>03 April 2019
Court-Packing On the Table in the United States?
Surprising many Establishment-oriented commentators and legal scholars, several candidates seeking the Democratic Party’s presidential nomination have endorsed – or at least have expressed willingness to think about – “Court-packing,” that is, increasing the number of Supreme Court Justices to offset the control Republicans gained by what Democrats regard as unfair tactics. Continue reading >>
0
31 March 2019
How to Defend the Integrity of the EP Elections against Authoritarian Member States
The elections to the European Parliament will take place in a few weeks’ time. There is a clear danger that some of the new MEPs will gain their mandates in elections organised by Member States that are not up to democratic standards. The European Parliament should try to defend itself from being infiltrated by MEPs with questionable democratic mandates. It already possesses the competence which is necessary for it, in the form of mandate validation. Continue reading >>Elections in Thailand: A Tale of Kings, Coups and Constitutions
Same same but different: After last week's general election in Thailand, chances are high that the distribution of political power in the country follows this popular saying. The junta stays in charge but can repackage its authority with democratic labels: same authority, different disguise. Continue reading >>
0
30 March 2019
From Defensive to Assertive: China’s White Paper on Human Rights
On December 12th 2018 the State Council Information Office of the People's Republic of China (PRC) published a white paper (WP) titled ‘Progress in Human Rights over the 40 Years of Reform and Opening Up in China.’ The paper, which seems to be targeting more foreign audience than a domestic one, reflects upon the progress China has made in the field of human rights since Deng Xiaoping’s liberalization and opening up reforms that began in 1978. Continue reading >>Two Become One? On the Civil–Military Amalgamation of the CSDP
Stories on the civil–military interface in the EU’s Common Security and Defence Policy (CSDP) rarely have a happy ending. They tell us that bureaucratic efficiency and operational effectiveness could be enhanced if the civil and military branches of EU security and defence were better streamlined. This blogpost challenges this negative narrative and argues that a significant civil–military nexus—that is the interconnectedness of civilian and military elements in the CSDP—has already materialized. Continue reading >>
0
29 March 2019
‘Our Precious Union’: The Backstop and the Constitutional Integrity of the UK
The decision of the Prime Minister Theresa May to stand down if the Parliament approves the Withdrawal Agreement has led a number of passionate proponents of Brexit including Boris Johnson to change their view of the deal. Still, the Democratic Unionist Party said on Wednesday that the Brexit deal and in particular the backstop posed ‘an unacceptable threat to the integrity of the United Kingdom.’ This is significant not only because the DUP is in a confidence-and-supply arrangement with the Government but also because a number of ardent Brexiteers such as Jacob Rees-Mogg have said that their stance towards the deal depends on DUP’s position. In light of another meaningful vote, one has to wonder whether the DUP’s fears concerning the threat of the backstop to the constitutional integrity of the UK are justified. Continue reading >>
0
Protecting the EU from a Kill Switch: Why EU Law Does Not Require EP Elections in the UK
According to the EU, postponing Brexit beyond May 23 legally requires UK elections for the European Parliament. If no elections are held, the argument goes, the new European Parliament would not be legally constituted. Yet, on closer inspection, this conclusion is not as legally convincing as it appears. Continue reading >>Rule of Law Implications for Supranational Military Cooperation
The intergovernmental component based on international law principles remains quite strong in this policy field. However, the Council appears as a key decision-making body with regard to launching EU military missions, and determining the structural details (command and control). This certainly raises the question on which level of the multi-level legal system effective rule-of-protection mechanisms are in fact embedded. Continue reading >>
0
28 March 2019
Is This President Erdogan’s Last Term in Office? A Note on Constitutional Interpretive Possibilities
Recep Tayyip Erdogan was elected as president in 2014. In 2018, he was elected to the same position for a second term. The Turkish Constitution, aside from one exceptional case, is clear in its command that no-one may serve as president for more than two terms. Is this, then, President Erdogan’s last term in office? The short answer is maybe. Continue reading >>Fundamental Rights as Bycatch – Russia’s Anti-Fake News Legislation
On 18 March, following approval by President Putin, Russia’s controversial anti-fake news legislation entered into force. While Russia is not the only state to address the issues of hate speech or fake news with legislative means, its new legislation raises serious constitutional concerns, particularly due to its imprecise and overly broad scope of application. Continue reading >>
0
The EU’s New Defence Policy – Beyond the Distinction Supranational / Intergovernmental
While most legal scholarship and the Bundesverfassunsgericht hold that Member States remain self-governed in the field of military policy, the New Defence Policy illustrates that this is not the case. PESCO shows how the New Defence Policy is subjecting the Member States to regulatory measures which are generated and enforced through EU political processes that clearly leave behind the intergovernmental form. Continue reading >>
0
27 March 2019
Die USA unter Präsident Trump: Totengräber des Völkerrechts
Der 25. März 2019 wird als ein schwarzer Tag in die Geschichte des Völkerrechts eingehen. Mit der Anerkennung der israelischen Souveränität über die seit 1967 von Israel besetzten syrischen Golanhöhen hat US-Präsident Donald Trump einen Tabubruch begangen, der das Völkerrecht um 100 Jahre zurückwirft, die Herrschaft des Rechts unterminiert und die internationale Rechtsordnung massiv beschädigt. Die völkerrechtswidrige Anerkennung gibt Anlass dazu, das Verhältnis der USA unter Präsident Trump zum Völkerrecht generell zu beleuchten. Continue reading >>Brexit ohne Bundestag!
Bei genauer Betrachtung der unionsrechtlichen Ausgestaltung des Austrittsprozesses ist der Deutsche Bundestag hier kein bestimmender Akteur: Kein einziger Verfahrensschritt bedarf einer gesetzlichen Ermächtigung, und der Bundestag kann der Bundesregierung auch keine verbindlichen Verhandlungsmandate erteilen. Continue reading >>
0
Von »Anti-Abschiebe-Industrie« zu gesetzlicher Repression – Flüchtlingsorganisationen sollen kriminalisiert werden
Nach einem Gesetzentwurf des Bundesinnenministeriums soll künftig bestraft werden, wer Betroffene vor ihrer bevorstehenden Abschiebung warnt. Das ist mit rechtsstaatlichen Prinzipien und effektivem Rechtsschutz kaum vereinbar. Continue reading >>A New Defense Policy Yet to Come. Two Remarks on the Current State of CSDP
This blog post wants to raise two objections against politico-integrative euphoria: first, I agree with the view that the current initiatives are marginal in comparison to the EU’s needs for becoming a flexible, ready, and willing autonomous security and defense actor; and second, I will expound that autonomy still matters though in a different way than it did before, posing a particular challenge to EU actorness. Continue reading >>
0
26 March 2019
Lithuania Introduces Individual Constitutional Complaint
On 21 March 2019, the draft constitutional amendment introducing individual constitutional complaint to the Lithuanian legal system passed the second vote in the Parliament of Lithuania (Seimas) and was finally adopted. As of 1 September 2019, individuals (natural and legal persons) will have the right to directly apply to the Constitutional Court of Lithuania claiming that a law or other legal act of the Parliament, the President, or the Government are not in line with the Constitution and is breaching their rights. Continue reading >>It’s Not Just About CEU: Understanding the Systemic Limitation of Academic Freedom in Hungary
Recently, there have been great disputes about the state of academic freedom in Hungary. As the country moved from democracy to electoral autocracy, its government started to limit individual and institutional academic freedom at a systemic level. This blog entry wants to explain how systemic limitation of academic freedom works in the higher education of the country, and how the general attack against check and balances affect the academic system. Continue reading >>
0