01 April 2021
Jenseits der Erfahrung
Die Probleme, die in der Auseinandersetzung mit der Pandemie bewältigt werden müssen, sind ihrer Art nach in vieler Hinsicht zweifellos singulär. Die Schwierigkeiten aber, die bei ihrer Beurteilung im Verfassungsrecht deutlich geworden sind, weisen über die Corona-Krise weit hinaus. Sie zeigen an, dass die verfassungsrechtliche Expertise Gefahr läuft, reale Verhältnisse zu verfehlen, die sich heute zum Teil in geradezu unfassbarem Tempo tiefgreifend verändern: Verhältnisse, in denen das Recht in gesicherter Erfahrung keinen Halt mehr findet, sondern sich auf Neues, Unerforschtes, auf im Einzelnen noch nicht einzuschätzende Möglichkeiten und Risiken einzustellen hat. Continue reading >>
1
Slovenian Constitutional Hardball
There is a lot of speculation whether Slovenia might be the third EU Member State to join Hungary and Poland in their specific view of the rule of law. Does the current Slovenian government present a threat to constitutional democracy? Lacking a convincing majority in the Parliament and facing other veto points, the Slovenian government uses tactics of constitutional hardball in order to disrupt the existing norms of the constitutional order. Continue reading >>
0
31 March 2021
Principled Generosity Mixed with Unmanaged Market
The EU is experiencing internal dissatisfaction at its inability to supply Member States with enough Covid-19 vaccines, while other countries – notably the UK – are racing ahead of it towards the end of the pandemic. Much criticism of the EU is unfair. It is being compared with countries that have shown more brutal and unashamed vaccine nationalism, but it should be proud that it has not gone down this path. By contrast, its role as global and regional vaccine supplier should not hide the fact that it has been too slow to recognize that vaccine sales cannot be left to the free market, while the Member States should not be allowed to hide their absence of leadership, initiative or organization behind critique of the EU. Continue reading >>Consent to Govern
One of the biggest difficulties associated with understanding the constitutional position of the monarch in the United Kingdom has to do with the fact that they are simultaneously three things: the head of an institution, a symbol and a person with private interests. All three of these aspects have combined in recent revelations surrounding the constitutional requirement of Queen’s (or Royal) Consent, revelations that cast considerable doubt on the place of that practice in the contemporary constitutional landscape. Continue reading >>
0
Kritik ja, Verfassungskrise nein
Es steht außer Zweifel, dass diejenigen, die mit ihren öffentlichen Wortmeldungen „Engagement im juristischen Ernstfall“ beweisen, in Sorge um die freiheitlich-demokratische Grundordnung handeln. Dennoch kann der Analyse, die pandemiebedingte Krise habe eine Verfassungskrise ausgelöst, nicht zugestimmt werden. Ganz im Gegenteil hat sich das Grundgesetz in seinen Inhalten wie in seinen Institutionen als erfreulich robust und resilient erwiesen. Doch kann eine Verfassungskrise auch herbeigeschrieben werden. Continue reading >>30 March 2021
Hercules comes to Scotland
In a landmark case, the Outer House of the Court of Session in Scotland on 24 March 2021 declared that the closure of worship places in Scotland was a disproportionate interference with the right to freedom of religion and freedom of assembly under article 9(2) and 11 of the European Convention of Human Rights. The judgment is as an example of anxious scrutiny in judicial review of administrative action in the pandemic context. His consideration of the evidence concerning closure of worship places strikes as well documented and highly demanding assessment. Given the exceptional circumstances in which governments are crafting their emergency responses to the pandemic, pitching proportionality assessments as Lord Braid does is concerning. Continue reading >>
0
Czechs and Balances – One Year Later
This blogpost analyses the Czech situation from the perspective of the rule of law requirements and identifies two main deficiencies: a significant and long-lasting shift of power to the executive, and an ostentatious lack of reasoning of the executive crisis measures. Fortunately, these ‘two tales of executive arrogance’ have been somewhat counterweighed by the legislature and the judiciary. Continue reading >>
0
Dogmatiker als Experten
Ist das Verhältnis zwischen politischen Organen und Verfassungsrechtswissenschaft von wachsenden Irritationen gekennzeichnet? Die jetzt geführte Debatte hat einen konkreten Anlass, nämlich die Novellierungen des IfSG im Rahmen der Pandemiepolitik. Sie betrifft jedoch ein strukturelles Problem, das Ursachen sowohl in der Eigenrationalität des politischen Willensbildungsprozesses als auch im Rechtssystem hat. Überdies hat sich die deutsche Rechtswissenschaft weitgehend einem Rechtswissenschaftsverständnis verschrieben, das rechtspolitische Expertise einengt. Die nachfolgenden thesenhaften Analysen betreffen nicht den konkreten Anlass, schon gar nicht das Handeln derjenigen Rechtswissenschaftler und Rechtswissenschaftlerinnen, die sich die Mühe gegeben haben, Rat zu geben. Mein Interesse gilt der strukturellen Perspektive und der Frage, wie sich ein fruchtbarer rechtspolitischer Diskurs herstellen lässt, der den Systemrationalitäten von Rechtswissenschaft und Rechtspolitik gerecht wird. Continue reading >>Seeing through the Eye of God
The messenger app Telegram is swamped with bots which gather and disseminate personal data. Roskomnadzor, Russia’s media watchdog, has just moved to block one of the prominent bots, proudly named ‘Eye of God’. While Telegram bots offer certain positive implications through the newfound transparency they afford, these do not override the tremendous privacy risks posed. But even more importantly, there is little the Russian authorities can do to force Eye of God and other bots to respect the rights of data subjects. Continue reading >>
0
Grenzenlose Souveränität im Cyberspace
Dieses Jahr legen die Arbeitsgruppen der UN zum internationalen Recht im digitalen Raum, die Group of Governmental Experts sowie die Open-Ended Working Group ihre Abschlussberichte vor. Dazu veröffentlichte die Bundesregierung Anfang März ein Positionspapier zur Anwendung des Völkerrechts im Cyberspace. Auffällig an dieser Stellungnahme ist besonders der weite Anwendungsbereich, den die Bundesrepublik für die Staatensouveränität im Internet vorsieht. Die Menschenrechte und weitere Grenzen der Souveränität tauchen in dem Papier kaum auf. Continue reading >>
0
29 March 2021
Schiffeversenken in Zagreb
Das kroatische Verfassungsgericht hat den Dauerstreit zwischen Premierminister Andrej Plenković (HDZ) und Präsident Zoran Milanović (SDP) um die Besetzung des Präsidenten des höchsten Gerichtshofes nicht klären können. Es geht dabei um die Frage, ob die einfachgesetzlichen Regelungen zur Wahl des Präsidenten des höchsten Gerichts im Einklang mit der Verfassung stehen. Letzte Woche entschied sich das kroatische Verfassungsgericht mit klarer Mehrheit dagegen, das Gesetz weiter zu prüfen. Mittlerweile sind fast alle zentralen Staatsorgane und Institutionen in den Streit verwickelt, der vor allem über die Verfahrensregeln ausgetragen wird. Der Konflikt droht die Verfassungsordnung Kroatiens ernsthaft zu beschädigen. Continue reading >>Staatlicher Zahnersatz für den Presserat
„Eine freie Presse beaufsichtigt sich selbst“ – so lässt sich die seit mehr als 60 Jahren gelebte Praxis der Presseregulierung zusammenfassen. Seit November 2020 ermöglicht der Medienstaatsvertrag mit der Online-Aufsicht durch Medienanstalten ein alternatives Modell. Das ist schlecht für den zahnlosen Presserat, aber verfassungsrechtlich überfällig. Continue reading >>
0
Intimidation through Litigation
Last week, legal proceedings were initiated against a Polish writer as well as a couple of high school students for allegedly insulting Polish President Andrzej Duda. These proceedings are just the latest examples of how Polish authorities or their allies attempt to intimidate and silence critics by means of litigation. Continue reading >>
0
Zur Einführung: Verfassungsrechtliche Expertise im politischen Raum
Zahlreiche politische Debatten werden jedenfalls auch, bisweilen sogar vornehmlich aus einer verfassungsrechtlichen Perspektive geführt. Vor diesem Hintergrund ist es wenig verwunderlich, dass ein beachtlicher Bedarf des politischen Raumes an verfassungsrechtlicher Expertise besteht, der auf ein entsprechendes (und stetig wachsendes) wissenschaftliches Angebot zurückgreifen kann. In der Coronapandemie hat sich diese verfassungsrechtliche Aufladung des politischen Diskurses in besonderer Weise offenbart. Continue reading >>
0
Corona-Recht wird Dauerrecht
Das ursprünglich auf den 31. März 2021 befristete „Eigentlich-nur-Corona-Recht“ wird durch das geplante Gesetz zur Fortgeltung einer epidemischen Lage von nationaler Tragweite (EpiLage-FortgeltungsG) zu einem Pandemiebewältigungs-Dauerrecht. Das seit einem Jahr durch einen einfachen Bundestagsbeschluss auslösbare „exekutive […] Durchentscheiden“ ist also entfristet – und damit auch der Verstoß gegen den Gewaltenteilungsgrundsatz, den Parlamentsvorbehalt beziehungsweise die Wesentlichkeitstheorie, das Transparenzgebot und das Demokratieprinzip. Continue reading >>Ecuador’s Constitutional Landscape Towards COVID-19
Considering the political scenario, this article will highlight that the government's management of the pandemic has been ill-timed; it has not been holistic but rather aimed at providing temporary solutions without alleviating the underlying problems of the Ecuadorian population and that the control of the President's exceptional powers has been assumed mainly by the Constitutional Court of Ecuador and not by the legislature. Continue reading >>
0
28 March 2021
A Letter to the European Commission
Further to the letter of December 2020, endorsed by more than 5,000 judges and prosecutors of the Member States, we, the representatives of Polish civil society organisations and European scholars specialising in EU law and human rights, are writing to you once again in connection with the worsening rule of law crisis in Poland. We have now reached a stage where independent judges seeking to apply EU law and the Court of Justice’s judgments are threatened with abusive criminal charges and coercive measures. We urge you therefore to urgently adopt concrete legal measures to prevent the further destruction of the rule of law in Poland. Continue reading >>
0
Angst und Politik in der Pandemie
Die Corona-Krise hat ein gesellschaftliches Klima der Angst geschaffen, wie seit Kriegszeiten nicht mehr. Deshalb ist es überfällig, über Alternativen zum „Regieren durch Angst“ nachzudenken. Denn Angst ist ein zweischneidiges Schwert: Sie kann sich leicht eigendynamisch verstärken und ungewollt verselbständigen. In der Sphäre der Politik wird die Angst zudem gerne als Ressource für Machtspiele aufgerufen. Die soziale Eigengesetzlichkeit der Angst zusammen mit ihrer politischen Indienstnahme kann schließlich in einem sozio-politischen Systemwechsel münden, der die Demokratie beschädigen und die politische Moral untergraben könnte. Continue reading >>The Impossible Art of Populist Government
One year after it was formed, the Slovak government is falling apart. As of 25 March 2021, six out of sixteen ministers have resigned their position. For the moment, the government commands a parliamentary majority and therefore a reshuffle of executive positions is more likely than a snap election. The root of the political crisis is singular: Igor Matovič, the prime minister, is deemed impossible to work with by two out of four coalition parties and an increasing proportion of the broader public. The future of the coalition will to a large extent depend on his willingness to step down from the government. Continue reading >>
0
27 March 2021
Der Corona-Aufbaufonds, die Fiskalunion und das Bundesverfassungsgericht
Am 26.03.2021 hat der Zweite Senat des Bundesverfassungsgerichts angeordnet, dass das Eigenmittelbeschluss-Ratifizierungsgesetz (ERatG) vorläufig nicht durch den Bundespräsidenten ausgefertigt werden darf. Dadurch bannt es vorläufig die Gefahr, dass ein europarechts- und verfassungswidriger Weg in die Fiskalunion eingeschlagen wird. Was steckt dahinter, und was ist von den in diesem Verfahren aufgeworfenen Verfassungsrechtsfragen zu halten? Continue reading >>How Spanish Politics Turned into a Political TV Drama
Recently, a set of unexpected moves and countermoves in Spanish politics have resulted in the collapse of two regional governments and a snap election in Madrid. This election anticipates a fierce battle between the two blocs that have dominated Spanish politics since 2015, even more so after vice-president Iglesias’ decision to step down from government to run in Madrid. The outcome will have a significant impact on national politics, determining the fate of most actors and opening a new political cycle in Spain. Continue reading >>
0
Going Beyond the Rhetoric: Taking Human Rights Seriously in the Post-COVID-19 New Paradigm
This article first analyses the various dimensions of the public health and human rights crisis, in order to identify, secondly, the breadth of the efforts that need to be made for a short- and long-term human rights-based response to COVID-19. Continue reading >>
0
26 March 2021
A Shot in the Arm or a Shot in the Foot?
The European Commission’s proposal to impose what was referred to as an “export ban” on exports of COVID-19 vaccines has generated considerable political and social media comment, particularly from the United Kingdom. The measure is (probably) lawful as a matter of international law and is certainly not a breach of the rule of law. But that does not mean that it is wise. Using the EU’s power in this way is a bit like pulling a brick from the tower in the well-known game of Jenga: the risk is that what is already a somewhat rickety tower (the rules-based trading order) will wobble yet further. More immediately, the risk of vaccine nationalism is that other states will retaliate in a negative-sum game. Continue reading >>Romania: COVID-19 Response in an Electoral Year
The year 2020 was a difficult one for Romania, as for the whole world, because of the Covid-19 crisis which overlapped with other local crises of political, legal and social natures. The country’s response to the Covid-19 challenges was rendered even more difficult and incoherent by these crises. In February-March 2020, the government and the President were looking for a solution in order to initiate the procedure for early elections and at the very first moments of the pandemic the country had an interim government after a motion of censure had passed. Continue reading >>
0
25 March 2021
Liberté, Egalité, Identité
Berichten zufolge plädiert die französische Regierung vor dem obersten französischen Verwaltungsgericht, dem Conseil d’État, dafür, ein Urteil des EuGH zur Vorratsdatenspeicherung nicht zu befolgen, weil es gegen die französische Verfassungsidentität verstoße. Die Entscheidung steht noch aus, aber sollte das Gericht der französischen Regierung folgen wäre das ein weiterer Schlag gegen den Vorrang des EU-Rechts. Dabei ist die Berufung auf die französische Verfassungsidentität kein überzeugendes Konzept – erst recht nicht wenn es um Vorratsdatenspeicherung geht. Continue reading >>The Virtues and Limits of Transformative Constitutionalism
On 4 March, the Ecuadorian Constitutional Court published a decision in the aftermath of nation-wide prison riots that had killed at least 79 people. This judgment underlines the key functions of a Court empowered with a transformative mandate in the face of systemic failures in public policy – but also the limits of its power to solve those failures. Continue reading >>„Hier ist Netflix mit der Tagesschau“
Aktuelle Diskussionen zur Reform des Rundfunkrechts in Großbritannien ziehen in Betracht, öffentlich-rechtliche Inhalte alternativ über private Streamingdienste zu verbreiten. Auch in Deutschland sind Grundsatzfragen zur Zukunft des öffentlich-rechtlichen Rundfunks ungeklärt und auch radikale Veränderungen denkbar. Politisch erzwungene, strukturelle Änderungen werden wahrscheinlicher, je länger sich die aktuelle Entwicklung der relevanten Marktanteile bei ARD und ZDF fortsetzt. Doch es stellt sich die Frage, ob und inwieweit auch in Deutschland eine Regelung nach dem Britischen Vorschlag (verfassungs-)rechtlich überhaupt möglich ist. Continue reading >>Bangladesh’s COVID-19 Year in Review
Government authorities and political leaders take huge pride in claiming that Bangladesh has been one of the most successful countries to tackle COVID-19, with the least number of deaths compared with the size of its population (165 million). In reality, the COVID-situation and Bangladesh’s responses to the crisis are much different than the rosy picture that is often drawn. Continue reading >>
0
24 March 2021
Ein neuer Flaggenstreit
Das Verhältnis der Deutschen zu ihren Staatssymbolen ist nach wie vor schwierig. Eine Ursache hierfür ist, dass die Bundesrepublik auf einen symbolischen Kontinuitätskurs festgelegt ist, der mitunter Probleme bereitet und der klare Einschnitte schwer zu machen scheint. Das zeigen nicht zuletzt zwei Gerichtsurteile aus Bremen, in denen es um eine Ordnungsverfügung geht, die das Zeigen der Reichskriegsflagge und weiterer Flaggen während einer Demonstration unterbinden sollte. Ist damit die Flaggenfrage wieder en vogue? Jedenfalls geben die jüngsten Ereignisse Anlass, sich mit der Staatssymbolik der „Berliner Republik“ auseinanderzusetzen und behutsame Fortentwicklungen anzuregen. Continue reading >>
0
Netzsperren durch die CUII
Statt eines unabhängigen Gerichts entscheidet künftig die „Clearingstelle Urheberrecht im Internet“ als Selbstregulierungsgremium marktmächtiger Verbände der Unterhaltungsbranche sowie aller großen deutschen Internetprovider, ob bestimmte Webseiten im Internet erreicht werden können oder nicht. Diese privaten Netzsperren ohne Gerichtsbeschluss höhlen rechtsstaatliche Prinzipien aus und berauben betroffene Dritte eines effektiven Grundrechtsschutzes. Entscheidungen, die den freien Informationsfluss im Netz beschränken, gehören nicht in private Hände. Continue reading >>The New Normal? – Emergency Measures in Response to the Second COVID-19 Wave in Poland
This post will cover four core areas of legal concern regarding the Polish response to COVID-19 across the last few months. First of them is the continued issue of legality of the measures used. Second is the issue of transparency and clarity of the measures employed with a particular look at the issue of exiting the emergency. Third is the matter of judicial oversight and the role of Polish courts during the pandemic. Fourth issue pertains to the convergence between the challenges brought about by the pandemic and the continued backsliding of the rule of law and erosion of human rights in Poland. Continue reading >>
0
23 March 2021
Kein vorbeugender Rechtsschutz gegen EU-Eigenmittelbeschlüsse
Der Tagespresse lässt sich entnehmen, dass ein „Bündnis Bürgerwille“ vor dem Bundesverfassungsgericht gegen „die Finanzierung der EU-Corona-Hilfen“ vorgehe. Hierzu sei eine Verfassungsbeschwerde nebst Antrag auf einstweilige Anordnung angekündigt. Damit verbunden sei eine Bitte an das Gericht, den Bundespräsidenten darum zu ersuchen, „der ständigen Staatspraxis entsprechend“, das betreffende Gesetz vorläufig nicht auszufertigen. Was steckt dahinter? Continue reading >>Sri Lanka’s Legal Response to COVID-19: Past Trends and Future Prospects
In the midst of this public health emergency, Sri Lanka’s legal system has contributed little if anything to Sri Lanka’s response to Covid-19 since March 2020. The legal system has been expected to and in a large part has in fact been “kept out of the way” of the political actors. In this post I will provide an overview of the GoSL’s legal and political response to Covid-19 and will highlight the implications of key actions on the rule of law and democratic governance. I will thereafter briefly capture the outlook for 2021. Continue reading >>
0
22 March 2021
Not Yet but Soon
On 29 January 2021, the Portuguese Parliament approved the decriminalization of active euthanasia and assisted suicide for adults in a situation of intolerable suffering, with a definitive injury of extreme gravity according to scientific consensus, or incurable and fatal disease. A ruling delivered on 15 March by the Constitutional Court halted this legal innovation and cut short on introducing the right to a self-determined death in the Portuguese legal order. Continue reading >>
0
An Unconstitutional Setback
After almost 10 years after ratification, President Erdoğan issued a decision on Saturday, 20 March, withdrawing Turkey from the Istanbul Convention on Preventing and Combating Violence Against Women and Domestic Violence. This withdrawal constitutes an unconstitutional setback, not only in the protection of at risk women, but also in terms of President Erdoğan’s usurpation of legislative powers. Continue reading >>
0
Tracking Citizens
Israeli authorities will still be able to use military phone tracking surveillance technology in the combat against the Coronavirus – but not in a way as unbridled as the government had wished. This is the outcome of a recent decision by the Israeli Supreme Court in the case of ACRI v. the Knesset. The Court refrained from declaring the Law authorizing the General Secret Service to track contact persons of infected COVID-19 patients invalid, but limited the cases in which military phone tracking surveillance technology could be used, and required the government to establish clear criteria for such use. Continue reading >>
0
The Eternal Emergency? Denmark’s Legal Response to COVID-19 in Review
On 11th March 2020 the Danish Prime Minister Mette Frederiksen found herself in a historic moment. The infection numbers in Denmark had dramatically increased within the last 24 hours - from just 157 infected in total on the 10th of March to 514 on March 11th – and a, now well-documented, disagreement between the health authorities and the government on the overall strategy had forced the hand of the Prime Minister to take decisive action. Dressed all in black, the prime minister ceremonially opened the press conference with the, now famous, words: “What I will tell you tonight, will have major implications for all Danes”. Indeed, almost one year from the Prime minister’s public prophecy, we can conclude - it did. Continue reading >>
0
20 March 2021
Strasbourg and San José Close Ranks
Both in Latin America and in Europe, judicial independence is under increasing attack. What has been the position of the Inter-American Court of Human Rights and of the European Court of Human Rights in combatting undue interference in the work of judges and prosecutors? And does their jurisprudence “cross-fertilize” each other? This article provides a glimpse of some of the judgments on illegitimate restrictions and destitutions of judges issued by the sister courts. This jurisprudence is evidence of an increasingly profound and structural exchange between the I/A Court and the ECHR. Continue reading >>
0
Data Sharing and the Public Interest in a Digital Pandemic*
COVID-19 is our first digital pandemic. An effective response to COVID-19 is reliant on access to data that can be used to identify COVID-19 hotspots, guide national and localised responses, as well as be used in research aimed at developing COVID-19 diagnostics, therapies and vaccines. This digital pandemic has thus seen a shift in our data practices. “Open science” and the rapid data sharing of the results of clinical trials, observational studies, operational research, routine surveillance, information on the virus and its genetic sequences, as well as the monitoring of disease control programmes has been pushed to a new level. Continue reading >>
0
19 March 2021
A Tricky Move
The European Commission’s decision to commence legal proceedings against the United Kingdom for unilaterally extending certain grace periods for the movement of goods in contravention to the Northern Ireland Protocol is legally sound, but politically tricky. In legal terms, the decision to launch both infringement proceedings and take first steps towards arbitration is the most promising avenue towards UK compliance with the Protocol. Yet it brings with it a political risk of further escalating the tensions around the Protocol within Northern Ireland and between the EU and the UK. Continue reading >>
0
No More Need for Doublespeak
How will Southeast Asian governments react to the violent developments in Myanmar? ASEAN’s non-interference principle is often described as an effective shield against foreign meddling in domestic affairs. In the face of reputational damage and possible economic setbacks, though, ASEAN members had started to refer to human rights, democracy and the rule of law to justify occasional peer pressure – not out of normative conviction but due to strategic considerations. After years of democratic backsliding and declining global expectations, however, these semantic gymnastics are much less required today. Continue reading >>
0
Wegsanktioniert
In diesem Jahr möchte das BVerfG über eine Verfassungsbeschwerde zu den Leistungskürzungen im Asylbewerberleistungsgesetz entscheiden. Es ist zweifelhaft, ob die von dem Gesetzgeber zur Legitimierung der Sanktionen vorgetragenen Gründe, namentlich die Förderung der Mitwirkungspflicht im Asyl- und Aufenthaltsrecht und die Verhinderung des „rechtsmissbräuchlichen Leistungsbezugs“, den verfassungsrechtlichen Anforderungen genügen. Zudem offenbart eine aktuelle Antwort der Bundesregierung auf eine parlamentarische Anfrage, dass die Wirksamkeit der Leistungskürzungen bislang unbelegt ist. Continue reading >>
0
Workshop: Verfassungsrechtliche Expertise im politischen Raum
Im politischen Raum wird regelmäßig verfassungsrechtliche Expertise angefragt. Verfassungsrechtliche Expertise und rechtswissenschaftliche Argumente werden dadurch Teil des politischen Diskurses und Meinungskampfes, in der Flüchtlingskrise und jetzt in der Pandemie. Dies gibt der Verfassungsrechtswissenschaft Anlass, sich selbst über die Rolle von verfassungsrechtlicher Expertise im politischen Raum zu vergewissern und darüber mit der Politik sowie mit der Medienöffentlichkeit das Gespräch zu suchen. Continue reading >>
0
Slovenia: Second Wave of Challenges to Constitutionalism
Slovenia had a very different experience in the first and the second wave of the 2020 COVID-19 pandemic. In the first wave, the number of infections and deaths per capita has been comparatively low and Slovenia was even identified as a “corona success story”. The second wave, however, has propelled Slovenia into the highest ranks of mortality per capita globally with the total of 162 deaths per 100,000 people from the beginning of the pandemic until 25 January 2021. The Government introduced stringent measures in Autumn 2020, including the complete ban on assembly and sale of non-essential items, the closure of educational institutions, a strict 9 pm - 6 am curfew, and the prohibition of movement across municipal borders. Continue reading >>
0
18 March 2021
The “Pablo Hasél Case”
In Spain, the recent conviction of the rapper Pablo Hasél for ‘crimes of expression’ has aroused intense public debate. He defamed members of the Spanish royal family, which is an aggravated offence under the Spanish Penal Code, as compared to defamation of any other member of the public. The reasoning of Hasél’s sentence is, on several points, hardly compatible with the case law of the European Court of Human Rights in terms of freedom of expression. It is, in fact, an overzealous application of an already problematic offence, variations of which the ECHR has already condemned. Continue reading >>Schutzverpflichtungen aus dem Infektionsschutzgesetz
Trotz steigender Inzidenzen wollen Bund und Länder in der Hoffnung auf Schnelltests und Impfstoffe die Maßnahmen der Pandemiebekämpfung weiter schrittweise lockern. Ob dies nachhaltig einen Weg in die Normalität weist, ist ungewiss. Die wissenschaftliche Politikberatung hält auch andere Konzepte bereit. In der politischen Debatte diskutiert man die die unterschiedlichsten 7-Tages-Inzidenzwerte – 50, 100 und sogar 200 – die dem Infektionsschutzgesetz so nicht zu entnehmen sind. Vielmehr nennt § 28a III IfSchG die Schwellenwerte 50 und 35. Bei genauerem Hinsehen spricht viel dafür, dass diese Norm die zuständigen Behörden sogar dazu verpflichtet, Maßnahmen der Pandemiebekämpfung zu treffen und zu verschärfen, wenn diese Schwellenwerte überschritten sind. Continue reading >>French Response to COVID-19 Crisis: Rolling into the Deep*
To cope with the COVID-19 crisis, the French Parliament adopted the Act n° 2020-290 creating a new regime of exception: the state of health emergency. It is concerning as it confers more powers and large leeway to the executive branch than the traditional state of security emergency, and as it offers the opportunity to restrict widely rights and liberties with almost no checks and balances. Continue reading >>
0
17 March 2021
“Yes, you can… but only if you’re quiet”
The UK is undertaking changes to its ‘law of protest’, which have the capacity drastically to re-orientate the relationship between citizen and state in favour of the latter. The draft Bill takes little or no account of the important role protest plays in a free society and coincides with police officers forcefully breaking up a peaceful vigil to mark the murder of Sarah Everard last week. These images highlight how unbalanced, unnecessary and unprincipled the changes are – many of its planned changes seek to plug non-existent gaps. Continue reading >>
0
Pandemic Response as Accentuation of Existing Characteristics: Vague Requirements and Executive Dominance in Ireland
In Ireland, it is not constitutionally permissible to declare an emergency in response to COVID-19. The legal response, therefore, has been mounted within the normal constitutional framework. This has consisted of five primary statutes that (a) empower the Minister for Health to make regulations (secondary legislation) imposing restrictions to control the pandemic and (b) establish enforcement powers that the Minister for Health can attach to particular restrictions. By early March 2021, the Minister had made 74 sets of regulations imposing restrictions. Continue reading >>
0
16 March 2021